الگوریتمهای گوگل سیستمهای پیچیدهای هستند که برای بازیابی اطلاعات از سایتهای ایندکس شده و ارسال بهترینهای آن به عنوان فهرست نتایج جستجو در مقابل کاربر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور جستجو الگوریتمها و سیگنالهای رتبه دهی به صفحات وب را با یکدیگر ترکیب کرده و آنها را بر اساس رتبه و میزان ارتباطشان با عبارت جستجو شده در صفحات نتایج جستجو (SERP) به نمایش درمیآورد.
از آنجا که الگوریتمهای گوگل تعیین کننده جایگاه صفحات وب در فهرست نتایج جستجو هستند، از آنها به عنوان الگوریتمهای SEO یا الگوریتمهای بهینه سازی سایت نیز یاد میشود.
الگوریتم گوگل پاندا
با اینکه الگوریتم بهینه سازی سایت پاندا یکی از قدیمیترین الگوریتمهای گوگل است که برای بررسی محتوای سایتها و انتخاب بهترین محتوا به وجود آمد، تا کنون بارها و بارها بهروزرسانی شده است. آخرین بهروزرسانی الگوریتم seo پاندا در 11 ژانویه 2016 بود. در این زمان گوگل تأیید کرد که پاندا با الگوریتم core ادغام شده است. به این ترتیب علاوه بر بررسی محتوای سایت، همزمان بک لینکها و ارتباطشان با محتوا را نیز بررسی خواهد کرد.
الگوریتم گوگل پنگوئن
الگوریتم پنگوئن از جمله الگوریتمهایی است که بارها بهروزرسانی شده و در آخرین آپدیت که در 23 سپتامبر 2016 انجام شد، این الگوریتم با الگوریتم core ترکیب شد. به این ترتیب در حال حاضر علاوه بر اینکه بر حضور به موقع و کافی کلیدواژه در محتوا نظارت دارد، کیفیت بک لینکهایی که صفحه وب گرفته است را نیز بررسی میکند.
الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار
بهروزرسانی مرغ مگس خوار یکی از الگوریتمهای جدید گوگل در زمان خود محسوب میشد که فناوری core را در صنعت جستجو معرفی کرد.
گوگل برای اینکه بتواند مرتبطترین نتایج را به کاربران نمایش دهد، باید در وهله اول خود، معنی عبارت سرچ شده و عبارتهای پیچیده موجود در متن صفحات وب را درک کند تا بتواند ارتباط صحیحی میان آنها کشف کند.
طبق اعلام گوگل، این الگوریتم جدید گوگل حدود 90% بر نتایج جستجوهای سراسر جهان اثر گذاشته است. مرغ مگس خوار با اینکه در 26 سپتامبر 2013 به طور رسمی معرفی شد، اما در واقع از آگوست 2013 شروع به کار کرده بود.
الگوریتم گورخر
گوگل، الگوریتم گورخر خود را با هدف نظارت بر امنیت سایتهای فروشگاهی در ژانویه 2012 معرفی کرد. بر اساس این الگوریتم seo کلیه سایتهای فروشگاهی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی، اطلاعات تماس و … باشند.
الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر یکی از مهمترین بهروزرسانیهای سرچ محلی بود. از 24 جولای 2014 که این الگوریتم seo معرفی شد، سایتهای سنتی که مخاطبانشان افراد محله خودشان بودند توانستند از میان افراد همان محله مخاطب جذب کنند. این الگوریتم بر اساس لوکیشن کاربران، مرتبطترین نتایج را نمایش میدهد.
الگوریتم Page Layout
از میان الگوریتمهای گوگل، الگوریتم Page Layout به قالببندی صفحه وب برای رتبه دهی به آن توجه میکند. به عنوان مثال اگر یک صفحه وب با کادرهایی از تبلیغات و بنرهای مختلف پر شده باشد، کاربر برای پیدا کردن محتوای اصلی با مشکل مواجه خواهد شد و این از نظر سئوی گوگل یک امتیاز منفی محسوب میشود.
این الگوریتم بهینه سازی سایت در 6 فوریه 2014 معرفی شد.
الگوریتم PayDay Loan
الگوریتم PayDay Loan که در 12 ژوئن 2014 مجدداً بهروزرسانی شد سعی دارد تا عبارتهایی که به عنوان اسپم سرچ میشوند را شناسایی کند.
از دیگر وظایف الگوریتم بهینه سازی سایت PayDay Loan حفاظت بهتر نتایج جستجو در برابر حملات سئوی منفی سایتهاست.
الگوریتم Page Authority
الگوریتم Page Authority نیز یکی از الگوریتمهای گوگل است که با هدف امتیازدهی به صفحات وب معرفی شده است. این الگوریتم بر اساس ترکیبی از معیارهایی که در الگوریتمهای دیگر مؤثر بودهاند –مانند محتوا، بک لینک، ترافیک سایت و …- به هر صفحه وب امتیازی بین 1 تا 100 اختصاص میدهد.
الگوریتم رنک برین
یکی از الگوریتمهای گوگل که سروصدای زیادی کرد، الگوریتم رنک برین است. این الگوریتم بهینه سازی سایت تا آوریل 2015 در حال آزمایش بود و در اکتبر 2015 رسماً معرفی شد.
این الگوریتم جدید گوگل یک الگوریتم یادگیری ماشین است که نتایج جستجو را فیلتر میکند تا بهترین جواب بر اساس سؤال کاربر در صفحه نتایج ظاهر شود. رنک برین از نظر اهمیت در جایگاه سومین الگوریتم بهینه سازی سایت قرار دارد.
الگوریتم کافئین
در 10 آگوست 2009 آپدیت کافئین گوگل یک سیستم جدید برای ایندکس کردن صفحات وب معرفی کرد تا گوگل بتواند به صورت مؤثرتری صفحات وب را بخزد و اطلاعات آنها را ذخیره سازد. در نتیجه این الگوریتم، نتایج جستجو 50% تغییر کردند.
الگوریتم mobilegeddon
گوگل تا کنون دو الگوریتم seo برای سازگار کردن سایتها با موبایل معرفی کرده است که الگوریتم جدید گوگل در این رابطه الگوریتم موبایلگدن و الگوریتم قبلی mobile-friendly بود.
آخرین بهروزرسانی الگوریتم موبایلگدن در سال 2016 (12 می) انجام شد.
الگوریتم Bert
یکی از الگوریتمهای جدید گوگل، الگوریتم برت است که در 25 اکتبر سال 2019 معرفی شد. گوگل از بهروزرسانی الگوریتم برت به عنوان بزرگترین تغییر در سرچ گوگل طی پنج سال گذشته یاد میکند.
گوگل مدلهای برت را برای درک بهتر عبارتهای جستجو شده ساخت و عبارت BERT را از حروف اول کلمات Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفت که به رمزگذاری عبارتهای جستجو و صفحات وب (به صورت دوطرفه) اشاره دارد.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی