google

ایندکس گوگل چیست؟

گوگل با ربات های خود صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دهد و آنها را ایندکس میکند اگر صفحه ای توسط گوگل ایندکس نشود در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد .برای سئو کاران خیلی مهم است که تمام صفحات سایتشان را گوگل ایندکس کند

ایندکس index به معنی فهرست شدن است و وقتی می گوییم یک مطلب در گوگل ایندکس شده است یعنی این مطلب در گوگل پیدامیشود.ایندکس همان اطلاعات ثبت شده است، به اطلاعاتی که ثبت شده باشد می گوییم ایندکس شده اند. هر چیزی را که شما در حافظه و ذهن خود دارید و آن را به یاد می آورید در حافظه ما ایندکس شده است.مثلا اگر گوگل را حافظه انسان تصور کنیم تک تک صفحاتی که در گوگل پیدا میشوند مانند تک تک خاطراتی که ما بیاد می آوریم در گوگل ایندکس شده اند.

لزوم ایندکس گذاری به صورت دستی

همان طور که گفته شد، Index یک جدول کپی از اطلاعات است و فضای پایگاه داده را اشغال می‌کند. علاوه بر این، Index گذاری کاری پر هزینه است و در نتیجه نمی‌توان آن را روی تمامی جدول‌ها و تمام اطلاعات به انجام رساند.

در عوض این برنامه‌نویس است که می‌بایست تشخیص دهد، روی کدام جدول و کدام ستون‌ها Index گذاشته شود. انتخاب دقیق و کارآمد ستون‌ها برای ایندکس گذاری سبب می‌شود تا کار جستجو روی اطلاعات بسیار سریع انجام شود و در نتیجه عملکرد کلی سیستم نیز بهبود پیدا می‌کند.

download

برخی انتقادات وارد بر H-Index

اگر چه شاخص H در حال حاضر مهمترین معیار برای ارزیابی پژوهشگران به شما می رود، اما از سال 2005 تا کنون انتقاداتی بر آن وارد شده که برخی از آن ها را عنوان می کنیم.

  • این شاخص تعداد نویسندگان یک مقاله و سهم آن ها در پژوهش را مد نظر قرار نمی دهد.
  • این شاخص محدودیت های موجود در تعداد ارجاعات زمینه های مختلف علمی و مجلات مختلف را مد نظر قرار نمی دهد. برخی رشته های علمی و به تبع آن برخی مجلات، محدودیت ها و  شیوه های مختلفی برای استناد مقالات دارند، گاها دیده می شود یک مقاله چند صد رفرنس دارد اما مقاله ای در زمینه علمی دیگر تعداد رفرنس های به مراتب کمتری دارد که این ناشی از تفاوت مجلات و رشته های علمی است.
  • شاخص H محدود به تعداد مقالات منتشر شده است. به عبارت دیگر اگر یک محقق تعداد محدودی مقاله داشته باشد که به دفعات بسیار ارجاع داده شده اند، شاخص H بالایی نخواهد داشت.
  • شاخص H متن ارجاعات را مورد بررسی قرار نمی دهد. برای مثال در یک مقاله ممکن است به مقالات زیادی استناد شده باشد، اما از بسیاری تنها یک جمله از آورده شود و محوریت پژوهش تنها بر چند مقاله خاص باشد.
  • این شاخص خود ارجاعی را نیز مد نظر قرار می دهد. به این ترتیب یک محقق می تواند بار ها به تحقیقات پیشین خود استناد کند و این استناد ها در شاخص H وی تاثیر می گذارند. 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!