download 39

گوگل کافئین یکی از آپدیت های موتور جستجوی گوگل است، اما بر خلاف دیگر آپدیت های آن، گوگل کافئین صرفا راه اندازی مجددی از موتور جستجوست. گوگل در این آپدیت به جای اینکه یک به روز رسانی برای سیستم قبلی تولید کند، دست به بازسازی موتور جستجوی خود با هدف کسب سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر زده است.

مهم ترین اهداف الگوریتم کافئین:

افزایش سرعت :

مهم ترین هدف گوگل در الگوریتم کافئین، افزایش سرعت بود که با انتشار آن به این هدف رسید. سرعت بارگذاری نتایج جستجو نسبت به قبل دو برابر شده و در حالت کلی نیز بازده کلی گوگل افزایش یافته است. اما هدف از کافئین صرفاً افزایش سرعت بارگذاری نتایج نبوده است. گوگل با استفاده از کافئین قصد دارد که سرعت پیدا کردن صفحات جدید را دو برابر کرده و آن ها را هر چه سریع تر به index خود اضافه کند.

افزایش اندازه :

هرچه تعداد صفحات index شده بیشتر باشد، نتایج بهتری هم از این صفحات انتخاب شده و در نتایج جستجو نمایش داده می شود. گوگل کافئین اندازه index گوگل را بزرگ تر می کند و در بعضی از جستجوها تعداد نتایج جستجو نیز 50% بیشتر می شود. اگر از نظر حجمی گوگل را با بینگ مایکروسافت مقایسه کنیم، بینگ index بزرگتری دارد.

ارتباط بین جستجو و نتایج :

با اینکه مقایسه سرعت و حجم index کافئین با سیستم قبلی گوگل آسان است، اما مهم ترین هدف افزایش ارتباط بین نتایج جستجو و عبارت مورد جستجوی کاربران می باشد. در واقع این پارامتر است که تفاوت زیادی را ایجاد می کند.

کافئین در هر ثانیه صدها هزار صفحه را در فهرست خود بروز رسانی می‎کند و برای کاربران و امکان جستجوی Live را با جستجوگر جدید گوگل فراهم می‎نماید. از سوی دیگر، وبمسترهای سایت‏ها‎ و وبلاگ نیز قادر خواهند بود تا پویا و زنده در نتایج جستجو سایت خود را به نمایش گذارند. از این امتیازات، کاربران و هم تولیدکنندگان محتوا نیز بی بهره نمی مانند و می‎توانند از این قابلیت استفاده کنند.

میزان کارکرد کافئین به حدی است که می‎توان در یک پایگاه داده، در حدود 100 میلیون گیگابایت اطلاعات را ذخیره و تا میزان 100 هزار گیگابایت نیز اطلاعات آن را هر روز اضافه کرد. نگهداری این حجم اطلاعات تنها از عهده کافئین ساخته است.

شرکت گوگل، الگوریتم کافئین را با الهام از ذهن انسان ساخته است که به دلیل سرعت بالایی که دارد به موتور جستجو این اجازه را می‎دهد تا جستجو را در مقیاس بزرگتری بر عهده بگیرد. درواقع با گسترش اطلاعات موجود در شبکه جهانی وب، وجود این الگوریتم ضرورت دارد. هدف گوگل از راه اندازی الگوریتم کافئین، حمایت از محتوای سایت‏‎ می‎باشد.

download 38

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!