images 4

دامین، نام منحصر به فرد آدرس یک سایت است. این نام شامل سه قسمت می باشد: قسمت Top-Level Domain یا همان پسوند دامنه، قسمت Domain Name یا همان نام دامنه و قسمت Subdomain یا همان قسمت پیشوند دامنه که استفاده از آن به انتخاب شماست.

به ترکیب قسمت نام دامنه و پسوند آن Root Domain گفته می شود. قسمت http:// جزیی از آدرس صفحه و پروتکل آن است، اما جزیی از نام دامنه محسوب نمی گردد.

مهمترین نکات سئو برای دامین ها

برای اینکه بهترین عملکرد سئو را در قسمت انتخاب دامنه یک سایت داشته باشیم، توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست.

1. ماندگاری نام دامین سایت

سعی کنید نام دامنه ای برای خود انتخاب کنید که کوتاه باشد، به یاد اوردن و تایپ آن آسان بوده و تلفظ آن ساده باشد. این موارد در افزایش قابلیت تبلیغاتی دامنه بسیار مفید است، چرا که کاربران به واسطه تبلیغات فقط یک بار سایت شما را مشاهده می کنند و در صورت آسان بودن نام دامنه، آن را به خاطر خواهند سپرد.

ذهن انسان ها به گونه ای است که کلمات ساده تر را به راحتی ذخیره می کند، بنابراین از به کاربردن اعداد، کاراکترهای غیر استاندارد و املای نامتعارف در نام دامنه خودداری کنید. همچنین تعداد کاراکترهای نام دامنه بهتر است از 15 عدد بیشتر نباشد.

در سالهای اخیر، موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به نوع ادراک انسانی نزدیک تر کرده اند، بنابراین نام های کوتاهتر و قابل حفظ کردن، به عنوان یکی از پارامترهای مثبت در رتبه بندی سایت ها می باشد.

2.از کلمات کلیدی جامع تری استفاده کنید

در مواقعی که احساس می کند مشکلی وجود ندارد، از نام های مرتبط با کسب و کار خود و با معنای وسیعتری استفاده کنید. همواره نیز به یاد داشته باشید که ارتباط نام دامنه با کلمه مورد جستجو، نبایست دلیلی برای استفاده از کلمات کلیدی بسیار بلند در انتخاب نام دامنه باشد.

در سال های اخیر گوگل تغییراتی در الگوریتم جستجوی خود داده است و اولویت نام دامنه را بسیار پایین آورده است. داشتن یک کلمه کلیدی خوب در دامنه همچنان مهم است، اما می تواند موجب سخت گیری بیشتر گوگل در هنگام بررسی سایت شما شود. بنابراین از نام کلمات کلیدی در دامنه به صورت کاملا معقولانه استفاده نمایید.

3. پرهیز از به کار بردن خطوط در نام دامنه

اگر نام دامنه شما از دو کلمه مانند www.examplesite.com تشکیل شده است، ممکن است این فکر به ذهنتان خطور کند که شاید دو کلمه را با یک خط از هم جدا کنید. اما دقت داشته باشید که استفاده از خطوط در نام دامنه، باعث کاهش خوانایی آن می گردد و این کار با فعالیت های اسپم گونه ارتباط نزدیکی دارد. به همین دلیل در حالت کلی سعی نکنید که از خطوط در نام دامنه استفاده کنید.

4. استفاده از پسوند .com

در هنگام خرید یک نام دامنه، احتمالا متوجه می شوید که نام دامنه برای پسوند .com وجود نداشته و رجیسترار ها پسوند های جایگزین دیگری را با همین نام به شما پیشنهاد می دهند. خرید پسوندهای کم کاربردی مانند .biz، .info، .ws و .name پیشنهاد نمی شود. این پسوندها خیلی عامه پسند نیستند و در ذهن ها باقی نمی مانند. بنابراین تا آنجا که ممکن است نام دامنه را با .com برگزینید.

5.  استفاده از Subdomain ها به جای  Subfolder ها

گوگل اعلام کرده است که تفاوتی بین رتبه بندی محتوا در Subdomain و Subfolder وجود ندارد. اما پیشنهاد ما و اکثر متخصصین اینست که مثلا محتوای وبلاگ خود را به شکل Subfolder قرار دهند. (به جای استفاده از آدرس blog.example.com، از www.example.com/blog/ استفاده کنید)تنها استثنا در این مورد سایت های چند زبانه هستند که به عنوان مثال بهتر است نسخه انگلیسی سایت خود را در آدرس en.example.com قرار دهید.

6. توجه به عمر دامنه

تاثیر عمر دامنه بر روی پارامترهای رتبه بندی و سئو هنوز یک معماست. علی رغم اینکه اکثر افراد تصور می کنند عمر دامنه بر روی سئو کسب رتبه بهتر تاثیر گذار است، مت کاتس، کارشنان ارشد گوگل در بیانیه ای اعلام کرده است که بر طبق محدوده اطلاعات او، هیچ موتور جستجویی از عمر دامنه در پارامترهای رتبه بندی خود استفاده نمی نماید. طبق گفته او عمر کم دامنه نمی تواند دلیلی برای صاحبین سایت ها باشد تا دست به تعویض نام آن بزنند و همچنین تاریخ انقضای دامنه نیز تاثیر خاصی در رتبه سایت نخواهد داشت و انقضای طولانی تر دامنه تنها نشان از اهمیت شما به نگهداری از دامینتان خواهد بود.

چیزی که در این حیطه برای گوگل مهم است، تاریخ شروع اولین پایش سایت و بک لینک هاییست که برای آن پیدا شده است. مت کاتس تاکید کرده است که تفاوتی بین دامنه با عمر شش ماه و دامنه دیگری با عمر یک سال وجود ندارد.

7. انتقال دامنه ها

هنگامی که یک وبمستر تصمیم به انتقال دامنه می گیرد می بایست به نکات مهمی از قبیل ریدایرکت ها دقت کند. ریدایرکت ها بایست به گونه ای باشد که هر زیر مجموعه به زیرمجموعه متناسب خود ریدایرکت گردد. از دید سئو، ریدایرکت کل صفحات به صفحه اصلی گزینه خوبی برای ساده تر کردن کار نیست.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!