کلیدواژه ها و توضیحات متا باعث می شوند تا سئوی وب سایتتان را بهبود ببخشید. در این مقاله ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه کلیدواژه ها و توضیحات متا را به درستی به وردپرس اضافه نمایید.
چرا باید کلیدواژه ها و توضیحات متا به وردپرس اضافه شوند؟
کلیدواژه ها و توضیحات متا باعث میشوند تا اطلاعات بیشتری را به موتورهای جستجو در مورد محتوای پست ها و صفحات خودتون بدهید.در واقع کلمات کلیدی،عبارات یا کلمات مهمی هستند که باعث میشوند تا افراد به وسیله ی آن ها،محتوایی را که علاقه مند به آن می باشند پیدا کنند.توضیحات متا یک توضیح مختصری هست که نشان میدهد صفحه یا پست شما در رابطه با چه موضوعی می باشد.کلیدواژه ها و توضیحات متا در واقع همان متا تگ ها در HTML می باشند و وارد هدر وب سایت شما می شوند.افزونه های سئوی وردپرس، افزودن کلیدواژه ها و توضیحات متا را برای شما فوق العاده آسان نموده است.
از کلمات کلیدی در کدام یک از بخش های سایت باید استفاده کنیم؟!
برای قراردادن کلمات کلیدی در سایت می توان از بسیاری از قسمتهای هر صفحه از سایت استفاده کرد تا بهخوبی به رباتهای گوگل نشان داد که هدف آن صفحه چه کلمه یا عبارتی است و برای جستجوی کدام کلمه آن صفحه از سایت را برای اشخاص نمایش دهد:
- به کارگیری کلمات کلیدی در عنوان صفحات
عنوان صفحه یکی از بخشهای مهم و تأثیرگذار در سئو سایت است. عنوان صفحه در تگ title مانند نمونه زیر قرار میگیرد.
</title> عنوان صفحه <title>
البته در اکثر سیستمهای مدیریت محتوا نیازی نیست که شما عنوان سایت را داخل کد نویسی های سایت قرار دهید بلکه در بخشهای که مربوط بهعنوان صفحه یا عنوان مطلب است، آن بخش بهصورت خودکار در این تگ در داخل کدهای سایت قرار خواهد گرفت.برچسب عنوان هم در عنوان صفحه مرورگر مربوطه و هم در اولین خط توضیحی در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش داده میشود؛ بنابراین یکی از بهترین محلها برای استفاده از کلمات کلیدی، عنوان صفحات سایت است.
- استفاده از کلمات کلیدی در لینک های سایت
از دیگر مکانهای مناسبی که میتوانید از کلمات کلیدی استفاده کنید آدرسهای مربوط به صفحات یا مطالب است، این آدرسها معمولاً توسط سیستمهای مدیریت محتوا استاندارد قابل انتخاب است. (در سیستمهای جوملا و ووردپرس با استفاده از “لینک مستعار” یا “پیوند یکتا” که برای هر مطلب یا صفحهای قابل تنظیم است، میتوانید لینک دلخواه خود را برای دسترسی و نمایش هر مطلب یا صفحه تنظیم کنید.)
بهعنوانمثال آدرس سایت شما میتواند مانند این نمونه باشد:
www.Example.com/کلمه-کلیدی-مورد-نظر
در لینک صفحات سایت از کلمات کلیدی خود استفاده کنید و سعی کنید لینک انتخابی هم راستا با عنوان صفحه باشد.
- استفاده از کلمات کلیدی در تگ ها هدینگ خصوصا تیتر H1
</h1>Heading 1<h1>
</h2>Heading 1<h2>
</h3>Heading 1<h3>
</h4>Heading 1<h4>
</h5>Heading 1<h5>
</h6>Heading 1<h6>
از برچسب های H1- H6 معمولاً برای تیترهای مطالب استفاده می کنیم و در ویرایشگرهای متن در سیستم های مدیریت محتوا تحت عنوان “paragraph format” یا ” فرمت” قابل دسترس می باشند که می توان به سادگی هر یک از این برچسب ها را برای عنوان های مورد نظر انتخاب کرد.
یکی از مهمترین برچسبها، تگ H1 است که نسبت به سایر تگها بزرگ تر است. دقیقاً مانند تیترهای که در روزنامه ها و مجلات می بینید که معمولاً بسیار بزرگتر از متن ها و سایر تیتر ها می باشند و اهمیت بالایی را در جذب خواننده و ترغیب ایشان به خواندن کل مطالب ایفا می کنند.تیتر H1 نسبت به سایر تیترها برای موتورهای جستجو بااهمیت تر است که برای عنوان مطلب خود میتوانید از آن استفاده کنید و به طور کلید تگ های هدینگ یکی از موقعیت های مناسب برای هر صفحه از سایت است که می تواند برای قراردادن کلمات کلیدی مورد استفاده قرار بگیرد.
- استفاده عبارت های کلیدی در متن و محتوای صفحه
از دیگر بخشهای که میتوانید از کلمات کلیدی استفاده کنید، خود محتوای صفحات است، این محتوا میتواند مقالات سایت، اخبار سایت، توضیحات محصولات یا خدمات و هر نوع محتوای که در صفحات سایت استفاده میکنید، باشد و فقط کافی است که از کلمات کلیدی خود در محتوا سایت هرکجا که لازم است استفاده کنید.
دقت کنید که صفحات سایت را با تکرار بیشازاندازه کلمات کلیدی پر نکنید بهنحویکه کاربر با خواندن آن خسته و دلزده شود.
میزان درصد استفاده از یک کلمه کلیدی در یک متن نسبت به تعداد کل کلماتی کلیدی که در متن استفاده میشود را اصطلاحاً چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) مینامند.
در سئو سایت در خصوص درصد چگالی کلمات کلیدی اعداد و ارقامی اعلام میشود که مثلاً بهتر است این درصد ۲% یا ۵% یا … باشد یا برخی اعتقاد دارند که دیگر چگالی کلمات کلیدی از فاکتورهای تأثیرگذار در سئو و رتبه دهی گوگل به یک صفحه نیست، اما موضوع مهم این است که در خصوص استفاده از کلمات کلیدی در محتوای صفحات حد اعتدال را رعایت کنید و بدون اینکه بخواهد به محاسبات این درصدها بپردازید یا بخواهید ذهن خود را درگیر این موضوع کنید که آیا چگالی کلمات کلیدی در سئو یک مطلب تأثیرگذار است یا خیر، در حد اعتدال و هرکجا لازم است از کلمات کلیدی در سایت و محتوای خود استفاده کنید و فقط سعی نکنید بیشازاندازه سایت و محتوای خود را از کلمات کلیدی پر کنید چراکه با این کار هم یک محتوای خستهکننده و غیرطبیعی را در سایت خود تولید کردهاید و همچنین گوگل شما را با تخلفی به نام Keyword Stuffing شناسایی و جریمه خواهد کرد.
- استفاده کلمات کلیدی در مسیر ناوبری صفحات سایت
معمولاً در تمامی سیستمها برای اینکه بازدیدکنندگان در هر صفحه بداند در چه مسیری از سایت قرار دارند، مسیر جاری ایشان از شاخه اصلی سایت تا صفحه موردنظر اصطلاحاً به صورت مسیر ناوبری (Site Navigation) در بالای صفحات سایت مشخص است و معمولاً با کلیک بر روی هر بخشی از مسیر میتوان به شاخههای بالاتری از سایت هدایت شد.
یکی از مکانهای که میتوانید به نحو عالی و ظریف برای قراردادن کلمات کلیدی در سایت و صفحات مختلف خود استفاده کنید همین شاخهها و مسیرهای اصلی سایت است بهخصوص که این مسیردهیها همگی از نوع لینک میباشند. بهعنوانمثال در سایت یک آژانس هواپیمای با هدف کلمه کلیدی “تور کیش” ما میتوانیم چنین مسیری را برای دسترسی به یک مطلب نهایی داشته باشیم
صفحه نخست > تورهای داخلی > تور کیش > تور کیش از تهران
در این صفحه نمونه مطالبی تحت عنوانهای: تور کیش از تهران اردیبهشت ۹۶ یا تور کیش از تهران هتل داریوش و … را میتوان قرار داد. در این مثال شاخه فعلی سایت “تور کیش از تهران” است که لیست تمامی تورهای که برای پروازهای تهران است قرار دادهشده است. در شاخه قبلی کلیه تورهای کیش میتوانند لیست شده باشند و به همین نحو تا شاخه اصلی سایت. بازدیدکنندگان با این ناوبری صفحات دقیقاً میداند کجای سایت قرار دارد و هم میتوانید بهسادگی به بخشهای بالاتر سایت هدایت شوند و ما نیز از کلمات کلیدی خود در این دستهبندیها و آدرسدهیها استفاده خواهیم کرد.
- قراردادن کلمات کلیدی در سایت در متن پیوند ها (Anchot Text)
یکی دیگر از محلهایی که میتوانید از بهترین موقعیت ها برای قراردادن کلمات کلیدی در سایت باشد، متن لینکها در لینک دهیهای داخلی سایت است. لینکهای داخلی که صفحات و مطالب مختلف را به یکدیگر متصل میکند.
برای این لینک دهیهای داخلی ممکن است دقیقاً خود کلمه کلیدی موردنظر را استفاده کنید و یا متن یا جملهای را استفاده کنید که شامل کلمه کلیدی موردنظر باشد. در استفاده از این تکنیک کاملاً طبیعی عمل کنید و هر جا که لازم است این لینک دهیها را تعریف کنید و سعی نکنید با لینک دهیهای بیربط در متون خود کاربر را به صفحات نامربوط لینک دهید و باعث خستگی و یک تجربه بد برای کاربر شوید.
مثالی برای لینک دهیهای داخلی بین مطالب سایت
بهعنوانمثال فرض کنید یک سایت تفریحی و گردشگری دارید و در خصوص معرفی “سیوسهپل” در حال نوشتن یک مقاله هستید:
“سیوسهپل از پلهای زیبایی است که در دوره صفویه به دست یکی از سرداران مشهور شاهعباس اول به نام الله وردیخان براى اتصال خیابان چهارباغ پایین عباسى به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزارجریب بنا شد. این پل که در سمت غربی پل خواجو بناشده است و …”
در متن فوق اگر شما مطالب دیگری در خصوص چهارباغ بالا یا چهارباغ پایین و یا پل خواجو داشته باشید و این کلمات، فرضاً کلمات کلیدی سایت شما باشند بهخوبی و بهصورت بسیار طبیعی میتوانید مطالب را به یکدیگر لینک دهید.
- استفاده از کلمات کلیدی در برچسب تصاویر
درصورتیکه در بخشهای مختلف سایت خود از تصاویر استفاده میکنید (که توصیه میکنیم حتماً استفاده کنید) برای هر تصویر دو برچسب میتوان تعریف کرد:
- عنوان تصویر (Title Tag)
- متن جایگزین تصویر (Alt Tag)
مقداری که برای این دو برچسب تعریف میکنید در خود سایت نمایش داده نمیشود مگر زمانی که موس بر روی تصویر موردنظر نگهداشته شود که برچسبی که برای تگ عنوان تنظیم شده است نمایش داده میشود و یا زمانی که به هر دلیلی تصویر در محتوا بارگذاری و نمایش داده نشود برچسبی که برای متن جایگزین تصویر تنظیم شده است نمایش داده خواهد شد.
این دو برچسب خصوصاً برچسب متن جایگزین یا اصطلاحاً تگ alt، دو محل مناسب برای بهکارگیری کلمات کلیدی هستند، البته به شرطی که کلمات استفادهشده به موضوع تصویر نیز مربوط باشد.
- قراردادن کلمات کلیدی در سایت توسط برچسب توضیحات هرصفحه
برای هر صفحهای از سایت میتوان توضیحات مختصری تحت عنوان “متاتگ توضیحات” (Meta Description) نوشت که فقط برای موتورهای جستجو کاربرد دارد و به بازدیدکنندگان سایت نمایش داده نمیشود.
این برچسب کمک می کنند که رباتهای جستجوگر متوجه شوند محتوای ارائه شده در آن صفحه در خصوص چه موضوعی است و معمولاً (نه همیشه و نه بهصورت صد درصد) موتورهای جستجو از توضیحات درجشده در این برچسب برای نمایش در توضیحاتی که در زیر هر نتیجه در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود استفاده میکنند.این توضیحات مختصر که خلاصهای از کل مطالب یک صفحه است بهتر است نهایتاً در ۱۶۰ کاراکتر نوشته شود و در آنها از کلمات کلیدی موردنظر که مربوط به همان صفحه یا مطلب است استفاده شود.
- نوشتن کلمات کلیدی در برچسب کلمات کلیدی
یکی دیگری از برچسبهای که برای محتوا سایت قابل تنظیم است، برچسب کلمات کلیدی (Meta Keywords) است. در این برچسب کلمات کلیدی مربوط به هر صفحه از سایت نوشته شده و هریک با کاراکتر کاما از یکدیگر جدا میشوند.
این برچسب طبق اعلام موتورهای جستجو ازجمله گوگل دیگر ملاک تشخیص موضوع و محتوای یک صفحه نخواهد بود و در رتبه دهی به مطالب و صفحات سایت نیز تأثیری نخواهند داشت. بااینوجود همچنان بسیاری از سایتها از این برچسب استفاده میکنند و شخصاً سایتهای بسیار مطرحی در جهان را بررسی کردم و حتی سایتهای که بزرگترین برندهای مطرح درزمینه سئو میباشند که همگی همچنان از این برچسب استفاده میکنند بنابراین برای این گزینه نیز بهجای اینکه درگیر مؤثر بودن یا بیتأثیر بودن آن باشیم یا اینکه این میزان تأثیر تا چه حد است، بهصورت کاملاً طبیعی و کاملاً مرتبط برچسب کلمات کلیدی را برای هر صفحه تکمیل کنید.