images 27

« سئو » تلفظ واژه « SEO » که مخفف عبارت انگلیسی « Search Engine Optimization » است و به معنی “بهینه سازی موتورهای جستجو” و مفهوم “عملیات و فرایندهای بهینه سازی صفحات وب به منظور ایندکس مناسب آنها و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجوی وب” (همچون گوگل، بینگ، یاهو، آسک) می باشد.

به عبارت دیگر، سئو سایت (SEO Marketing)؛ هدفمندترین نوع بازاریابی دیجیتال است و به فرایندی متشکل از مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به قرار گرفتن لینک یک وب سایت در ابتدای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و افزایش بازدیدکنندگان یک وب سایت از طریق جستجوهای طبیعی یا ارگانیک منتهی می شود.

برای اینکهاز رقابای سئوکارتان پیشی بگیرید و از دیگر سئوکاران عقب نمانید باید اعمال زیر را انجام دهید:

1.شناسایی پرسونای مشتری

آمازون جایی است که هم گیره می فروشد و هم گوشی هوشمند. اما شما به عنوان یک فروشگاه تخصصی تعداد محدودی جنس برای فروش دارید. این یک مزیت بزرگ برای شماست. شما دقیقا می دانید مشتریان شما چه کسانی هستند. اما آمازون نمی تواند تشخیص بدهد. تنها راهی که می توانید خودتان را نسبت به این رقبای بزرگ متمایز نشان دهید شناسایی پرسونای مخاطب است.

باید بدانید مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند. چه مشکلاتی دارند. چه آرزوهایی دارند و دنبال چه چیزی هستند. نیل پتل می گوید باید بدانید مخاطب یا مشتری احتمالی شما صبح ها که از خواب بیدار می شود به چیزی فکر می کند. اما این چطور در سئو سایت شما تاثیر می گذارد؟

  • وقتی مشتریان تان را می شناسید می دانید دقیقا چه مشکلاتی دارند و چطور باید این مشکلات را حل کنید.
  • وقتی مشتریان تان را می شناسید روی کلیدواژه هایی کار خواهید کرد که دقیقا متناسب با نیازها و تمایلات کاربران هستند.

هدف سئو در نهایت این است که مخاطبان را به سمت وبسایت بکشاند. اما اگر ندانید قرار است کدام مشتریان را جذب کنید به مشکل خواهید خورد. هر کسب و کاری یک پرسونا دارد. اما هیچ دو کسب و کاری پرسوناهای مشابه در نظر نمی گیرند. به همین دلیل است که هر کسب و کاری مشتریان خاص خودش را دارد.

2.تعیین کلیدواژه های اصلی

همیشه خلاهایی در تولید محتوا وجود دارد. چون روز به روز محصولات جدیدی تولید می شوند. نیازهای جدیدتری در مخاطبان شکل می گیرد و چیزی که نباید فراموش کنید این است که قرار نیست صرفا در برخی کلیدواژه ها با یکدیگر رقابت کنید. هنوز کلیدواژه هایی وجود دارند که رقبای شما حتی به آن فکر هم نکرده اند. پیدا کردن این کلیدواژه ها به میزان تحقیق و بررسی شما از این کلیدواژه ها بستگی دارد.

وقتی کلیدواژه هایی را پیدا می کنید که رقبای شما هنوز برای آن محتوا تولید نکرده اند شما بازی را به دست خواهید گرفت. کلیدواژه ها را به خوبی بررسی کنید. ترند کلیدواژه ها را در گوگل ترندز بررسی کنید و ببینید دقیقا چه وضعیتی دارند. برخی کلیدواژه ها سرعت رشد بالایی دارند اما هنوز هیچکس به آن ها پی نبرده است. هنر شما زمانی مشخص می شود که بتوانید این کلیدواژه های متناسب با پرسونای کاربران را بشناسید.

اینکه شما در حال حاضر در یک کلیدواژه ی پررقابت رتبه ی سوم را دارید به این معنا نیست که همیشه در این پوزیشن باقی خواهید ماند به وبسایت هایی که رتبه ی پایین تر از شما دارند هم توجه کنید. ببینید چه کارهایی را انجام می دهند و چگونه بالا می آیند. در ضمن دنبال روش هایی بگردید که بتوانید رتبه های بالاتر از خودتان را شکست بدهید. شاید در نگاه اول کار ساده ای نباشد. اما اگر دقیق و اصولی پیگیری کنید و المان های جدید به آن اضافه کنید. ساختار لینک سازی داخلی تان را تقویت کنید و یا روی لینک سازی خارجی تمرکز کنید قطعا می توانید این پوزیشن ها را به خودتان اختصاص دهید.

چند راه کمکی:

  • وضعیت تان را در سایر موتورهای جستجو هم چک کنید. گاهی اوقات کلیدواژه هایی که یک موتور جستجو مانند بینگ به شما می دهد در گوگل یافت نمی شوند و این یک فرصت طلایی برای شماست.
  • برای شروع کار کلیدواژه های پررقابت را فراموش کنید و روی کلیدواژه هایی با نرخ رقابت کم تمرکز کنید. چون رتبه گرفتن در کلیدواژه های پررقابت برای یک سایت تازه کار کمی سخت است.
  • سوالات کاربران در شبکه های اجتماعی یک منبع خوب برای پیدا کردن کلیدواژه ها هستند.
  • سوالات متداولی که از تیم فروش شما می شود یک منبع غنی برای پیدا کردن کلیدواژه ها هستند.

images 66

3.بررسی ساختار و وضعیت رقبا

اینکه شما همیشه می بینید رقبای شما جلوتر از شما هستند در ابتدای کار پدیده ی نرمالی است. چون مسلما هر چه عمر یک سایت بیشتر باشد قدرت آن هم بیشتر می شود. اما شما هنوز می توانید اطلاعات زیادی در مورد این رقبا کسب کنید.

  • ساختار لینک سازی داخلی آن ها را بررسی کنید. ببینید با چه شیوه ای لینک سازی می کنید. آیا از Topic Cluster استفاده می کنند یا ساختار دیگری برای لینک سازی در نظر گرفته اند.
  • پروفایل لینک آن ها را در Ahrefs چک کنید و ببنید از چه سایت هایی لینک باکیفیت گرفته اند. این سایت ها را شناسایی کنید و اگر برای شما مقدور باشد در این سایت های باکیفیت پست مهمان و یا رپورتاژ بنویسید.
  • محتوای آن ها را بررسی کنید و ببینید عمدتا در چه موضوعاتی محتوا تولید می کنند. چه کلیدواژه هایی را هدف قرار داده اند و با چه فرمتی محتوا تولید می کنند.
  • فعالیت آن ها را شبکه های اجتماعی رصد کنید. پروفایل نویسندگان آن ها را در این شبکه ها مشاهده کنید و ببینید چگونه از طریق شبکه های اجتماعی به نفع سئو سایت Engagement کسب می کنند.
  • Google Alert را فعال کنید و ببینید در کلیدواژه های اصلی کسب و کارتان چه محتوایی تولید می شود و چه وبسایت هایی به جمع رقبای شما اضافه شده اند.
  • در Moz گراف لینک های رقبای تان را ببینید و آنالیز کنید. در اینجا خواهید فهمید چه کلیدواژه هایی را از دست داده اید.

4. رقابت بدون کپی

شما اشتهای زیادی دارید. اما حجم غذای ورودی و بودجه ی شما کمتر است. رقبای قدر شما هم اشتهای زیادی دارند. اما آن ها توانسته اند هم حجم غذای ورودی را بالا ببرند و هم بودجه ی بیشتری دارند. با تقلید کردن از آن ها مسلما به یک دنباله رو تبدیل می شوید. در حالی که شما باید مشتریان خاص خودتان را بسازید.

اگر آن ها در مورد موضوع خاصی محتوا تولید می کنند قرار نیست شما هم چنین محتوایی تولید کنید. شما می توانید در جهت معکوس آن ها حرکت کنید. یعنی دقیقا محتوایی تولید کنید که هنوز رقبای بزرگ شما در مورد آن چیزی ننوشته اند. اینجاست که شما خاص تر می شوید و سهمی از بازار را می گیرید که هنوز جذب رقبای شما نشده اند.

چیزی که دنیای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد یک لحن جدید است. یک نگرش جدید است. کاربران از چیزهای کپی و تقلیدی خوش شان نمی آید. اما اگر شما یک صدای جدید در حوزه ی کاری تان باشید. با نگاهی تازه تر به حوزه ی کاری تان نگاه کنید آن ها لحن شما را دوست خواهند داشت.

5.دنبال کردن هدف های بزرگتر

شما به عنوان یک تازه کار که اخیرا وبسایت تان را راه اندازی کرده اید نمی توانید همان اول کار با سایت های بزرگی که 10 سال است به صورت مداوم کار می کنند رقابت کنید. اما اگر هر بار رقبای جدیدتری انتخاب کنید و سعی کنید از آن ها جلو بزنید شاید بعد از یک سال یا بیشتر اصلی ترین رقیب شما همین سایت 10 ساله باشد.

دسترسی به این اهداف کوچکتر راحت تر است. چون رقیب شما هم احتمالا چندان قدرتمند نیست و بودجه ی زیادی هم ندارد وقتی توانستید این رقبای کوچکتر را کنار بزنید. کم کم می توانید سهم بازار را هم بگیرید. رفته رفته که این رقبا را Outrank می کنید و جای آن ها را می گیرید سهم شما بیشتر و بیشتر می شود. وقتی با همین فرمان ادامه می دهید بودجه ی کافی برای رقابت با این سایت های بزرگ هم به دست می آورید و حالا می توانید در شرایطی تقریبا برابر با هم رقابت کنید.

download 2020 01 06T063252.283

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!