download 40

تعریف هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی (artificial intelligence) یا به اختصار AI یک پیشرفت تکنولوژی است که با ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار عملکرد مغز انسان را منهای معایب ذاتی منطق و کم بودن ظرفیت حافظه شبیه‌سازی می‌کند. هوش مصنوعی حجم وسیعی از داده‌ها را تحلیل کرده و آن‌ها را تبدیل به اطلاعات مفید می‌کند. به عبارتی هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را سریع‌تر، بهتر و در حجم وسیع تری نسبت به انسان‌ها تحلیل کند.

هوش مصنوعی به مرور زمان خودش را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرد. این یعنی استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی به عملکرد بهتر موتورهای جستجو کمک می‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که تعداد کافی از عکس‌های پلاتیپوس (جانداری شبیه به اردک) را در شبکه‌ی عصبی هوش مصنوعی وارد کنید، سیستم به مرور زمان عکس‌های این جاندار خاص را تشخیص می‌دهد. یا اگر به اندازه‌ی کافی کدهای کامپیوتری malware به او نشان داده شود، ویروس‌های کامپیوتری را تشخیص می‌دهد. درنهایت اگر به اندازه‌ی کافی کلمات و عبارات یک زبان را دریافت کند، عبارات جستجو شده را بهتر درک می‌کند و بهتر به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

هوش مصنوعی به طور کلی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

۱- هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence) یا به اختصار ANI: این مدل از هوش مصنوعی روی یک عملکرد خاص تمرکز می‌کند؛ مانند بازی شطرنج یا فیلتر کردن اسپم.

۲- هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) یا به اختصار AGI: هوش مصنوعی با عملکرد عمومی یعنی سیستمی که از توانایی معادل یک انسان برخوردار است.

۳- سوپر هوش مصنوعی (Artificial Superintelligence) یا به اختصار ASI: توانایی آن فراتر از هوش مصنوعی عمومی است یعنی شبکه‌ی عصبی آن ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به هوش مصنوعی عمومی دارد.

download 40

سئو نیز در دسته‌ی عوامل متأثر از هوش مصنوعی قرار گرفته است. اخیرا موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی نتیجه‌ی جستجو استفاده می‌کنند. تاثیر هوش مصنوعی و کاربرد آن در سئو پدیده ای نوظهور است و قدمت آن در حدود 5 سال یا کمی بیشتر می باشد. با افزایش محبوبیت موتور های جستجو برای برآورده کردن نیاز های کاربران و همچنین افزایش رقابت میان وبسایت های مختلف در فضای مجازی گوگل بر آن شد که جهت امتیاز دهی و رتبه بندی مناسب آنها ، کیفیت ، اصالت ، صحت و دقت را ملاک آنالیز های خود قرار دهد. با این دید ، گوگل اقدام به راه اندازی سیستم ها و الگوریتم هایی کرد که هر یک در یک زمینه خاص یک وبسایت را بررسی می کنند. تمام این روش ها و الگوریتم ها بر پایه هوش مصنوعی بنا شده اند. پس می توان به جرات گفت که هوش مصنوعی تاثیر کاملا مستقیم و همه جانبه ای را در سئو دارد.

الگوریتم هایی که بر مبنای هوش مصنوعی هستند

به عنوان مثال الگوریتم مرغ مگسخوار، با تحلیل عبارت جستجو شده توسط کاربر سعی می کند مفهوم عبارت را استخراج کند و سپس نتایجی را به کاربر نمایش دهد که بر اساس مفهومی است که او به دنبال آنهاست و نه کلماتی که جستجو کرده است. این موضوع باعث شده که کیفیت نتایج گوگل افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد و در عین حال گوگل بتواند این کار را در زمان بسیار مناسبی انجام دهد. دلیل نامگذاری این الگوریتم این است که این الگوریتم با دقت و سرعت بسیار بالایی عمل می کند و با وجود اینکه سرعت و دقت فاکتورهایی هستند که با هم نسبت عکس دارند اما این الگوریتم هر دو فاکتور را با هم دارد و به همین دلیل اسم آن را مرغ مگسخوار نامیده اند.

images 41

سئوکار حرفه ای :مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!