images 13

محتوای سئو شده چیست؟

یکی از بخش های مهم سئو داخلی، داشتن محتوای سئو شده در سایت است. به طور خلاصه سئو کردن محتوا به معنی تولید و بهینه سازی محتواییست که پتانسیل کسب رتبه بالا در موتوهای جستجو را داشته و می تواند ترافیک زیادی از نتایج جستجو کسب کند.

انواع محتوای سئو شده کدامند؟

قبل از اینکه به چگونگی بهینه سازی محتوای سایت بپردازیم، ابتدا منظورمان از محتوا را روشن می کنیم. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اشکال شامل، متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از اینهاست.

در حالت کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:

  • پست های وبلاگ سایت: این فرمت، رایجترین فرمت محتواست. یک پست می تواند ترکیبی از متن، تصاویر و ویدئو باشد. پست می تواند در انواع مطلب، لیست، آموزش، خبر با اطلاعات کلی نوشته شود.
  • صفحات ثابت: محتوایی که در صفحات ثابت سایت مانند صفحه درباره ما وجود دارد.
  • صفحات محصولات: محتوایی که شامل معرفی محصولات یا خدمات یک سایت می گردد.
  • صفحات فرود: صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی PPC طراحی شده و یا اولین صفحه ای که کاربر در ورود به سایت با آن مواجه می شود.

چگونه به نوشتن محتوای مناسب برای سئو بپردازیم؟

جدا از هر فرمتی که محتوا می تواند داشته باشد، دستورالعمل هایی وجود دارد که برای تولید محتوای سئو شده در وب سایت می بایست از آنها پیروی کرده تا از بهینه بودن آن اطمینان حاصل کنیم. در ادامه به معرفی و توضیح این دستورالعمل ها می پردازیم:

download

1. بهینه سازی محتوا با جستجوی کلمات کلیدی آغاز می شود

قبل ار اینکه شروع به فکر کردن درباره مقدمه محتوا کنید، می بایست ابتدا دست به جستجوی کلمات کلیدی برای سایت بزنید. آگاهی از کلمات کلیدی که کاربران در هنگام استفاده از موتورهای جستجو به تایپ آنها می پردازند، با دو هدف انجام می شود:

  • شما از نوع محتوایی که کاربران به دنبال آن بوده و آنها را راضی می کند، آگاهی خواهید یافت.
  • شما از نحوه بهینه سازی محتوا و افزایش شانس حضور آن در نتایج ابتدایی جستجو آگاه خواهید شد. این موضوع در دراز مدت به معنی افزایش ترافیک و رتبه سایت است.

نتیجه به دست آمده از جستجوی کلمات کلیدی سه چیز است:

  • تصمیم صحیح درباره انتخاب کلمه کلیدی هدف
  • انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی
  • انتخاب مجموعه ای از کلمات کلیدی متشابه (LSI Keywords) و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

این اقدامات جزیی از فرایند سئو محتوا محسوب می شوند. به عبارت دیگر:

  • کلمه کلیدی اصلی می بایست در یو آر ال، عنوان صفحه و هدینگ H1 آن وجود داشته باشد.
  • کلمات کلیدی بلند می توانند در عنوان زیرشاخه ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • دیگر کلمات کلیدی متشابه می توانند در عنوان زیر شاخه ها و بدنه اصلی متن قرار داشته باشند.

2. از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه محتوای سایت استفاده نمایید

از کلمات کلیدی اصلی در قسمت های ابتدایی محتوا استفاده کنید

تقریبا اغلب شما می دانید که می بایست از کلمات کلیدی اصلی صفحه در عنوان و هدینگ H1 آن استفاده کرد. نکته مهم در اینجا اینست که استفاده حداقل یک بار از همین کلمات کلیدی اصلی در چند پاراگراف ابتدایی متن نیز به همان اندازه مهم است.

یک قانون کلی وجود دارد که همواره بخش مهم یک محتوا همانیست که در ابتدای آن قرار دارد. بنابراین با این کار می توانید نشانه هایی به موتورهای جستجو بدهید که کلیت محتوای صفحه را به خوبی درک کنند.

از کلمات کلیدی بلند در عنوان زیرشاخه های متن استفاده کنید

هنگامی که یک کلمه کلیدی به خصوص را هدفگذاری می کنید، نیازی به استفاده چند باره آن در هر قسمت از محتوا نیست. بلکه می توانید از مشتقات آن کلمه کلیدی در محتوا بهره ببرید.

یکی از بهترین روش ها برای دنبال کردن این استراتژی، یافتن کلمات کلیدی بلند و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و در ادامه استفاده از آنها در عنوان زیرشاخه های متن است. کلمه کلیدی خود در کادر جستجوی گوگل تایپ کرده و به پیشنهادات گوگل دقت کنید. این عبارات پیشنهادی، کلمات کلیدی بسیار خوبی برای استفاده در زیر شاخه های محتوا هستند.

یکی دیگر از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی توجه به سوالاتیست که کاربران در گوگل پرسش کرده و گوگل آنها را در کادر People Also Ask نمایش می دهد. البته این قابلیت هنوز در زبان فارسی رویت نشده است.

از کلمات کلیدی متشابه (LSI) در محتوا استفاده کنید

منظور از کلمات کلیدی LSI، عبارتی هستند که از نظر مفهومی به کلمه کلیدی اصلی شما متشابه یا مرتبط هستند. اما چرا کلمات کلیدی LSI دارای اهمیتند؟

گوگل با معرفی تکنولوژی رنک برین شروع به استفاده از آن در الگوریتم رتبه بندی سایت ها نمود. گوگل با استفاده از رنک برین سعی در درک مفهوم کلمات کلیدی داشته و از این مسئله در سیستم رتبه بندی سایت ها بهره می برد. اما چگونه کلمات کلیدی LSI را بیابیم؟

آسانترین روش برای این کار جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارتیست که در قسمت related searches نتایج جستجو نمایش داده می شوند.

راه دیگر پی بردن به کلمات کلیدی متشابه استفاده از ابزارهایی مانند LSI Graph می باشد. این ابزار کلمات کلیدی متشابهی را به شما پیشنهاد می دهد که از آنها می توانید در متن محتوا استفاده کنید. این ابزار بر خلاف بسیاری از ابزارهای معروف در این زمینه، از کلمات کلیدی فارسی نیز پشتیبانی می کند.

what is seo content 3
what is seo content 2

3. همیشه از محتوای متنی در کنار سایر انواع محتوا استفاده کنید

موتورهای جستجو همواره درک بهتری از متن ها نسبت به سایر انواع محتوا دارند. بنابریان حتی اگر به صورت تخصصی بر روی انواع دیگر محتوا فعالیت می کنید، حتما از نسخه متنی آن نیز در کنار آن استفاده کرده تا موتورهای جستجو به درک بهتری از محتوای صفحه برسند.

به عنوان مثال فرض می کنیم که یک اینفوگرافیک عالی ایجاد کرده و قصد انتشار آن را در وبلاگ سایت دارید. تنها به انتشار اینفوگرافیک بسنده نکرده و حتما مقداری محتوای متنی مرتبط با موضع اینفوگرافیک نیز به پست اضافه نمایید.

می توانید از همین مفهوم در سایر انواع محتوا مانند عکس، ویدئو یا صدا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر پستی به شکل یک پادکست به سایت افزوده اید، بد نیست که توضیحات بیشتری از آن را در ادامه به آن اضافه نمایید. مثلا قرار دادن رونوشتی از صحبت های نقل شده در پادکست می تواند به کاربران و موتورهای جستجو کمک کرده تا به درک بهتری از موضع پادکست برسند.

4. پاسخ درستی به نیت اصلی کاربران داده و آن ها را از ابتدا راضی نگه دارید

قبل از انتشار هر نوع پستی در وبسایت، می بایست ابتدا از نیت اصلی کاربران برای پیدا کردن محتوای پست مورد نظرتان آگاه شوید. به عبارت دیگر می بایست بفهمید که کاربران از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما چه قصدی داشته و به دنبال چه نوع محتوایی هستند.

آسان ترین راه برای انجام این کار استفاده از گوگل است، چرا که این موتور جستجو قدرت زیادی در درک خواسته کاربران به ازای عبارات مختلف جستجو دارد. برای این کار از مراحل زیر پیروی کنید:

فرض می کنیم که شما قصد نوشتن محتوایی درباره موضوع سئو داخلی چیست دارید. اولین قدم جستجوی این عبارت در موتور جستجوی گوگل و مشاهده نتایج آن است. به عناوین آیتم ها و دیسکریپشن آنها دقت کنید.

اگر نگاه دقیقی به جزییات آیتم ها کنید، مشاهده می شود که گوگل در تلاش برای پاسخ به این سوال کاربران است. این الگو به شما اعلام می کند که برای نوشتن یک محتوای خوب با عنوان سئو داخلی چیست، می بایست پاسخ جامع و واضحی به این پرسش بدهید.

به عبارت دیگر هدف کاربران از جستجوی این عبارت، خواندن تعریف دقیقی از سئو داخلی است. اگر به پست سایت ما که رتبه یک گوگل را در این عبارت در اختیار دارد توجه کنید، مشاهده خواهید کرد که ما در محتوای این پست پاسخ دقیقی به این سوال داده ایم.

5. محتوای بلند بنویسید

مطالعات زیادی نشان می دهند که محتوای بلند عملکرد بهتری از خود در نتایج جستجو و شبکه های اجتماعی بر جای می گذارند.

با اینکه حقیقت این موضوع کاملا روشن است، اما نبایست صرفا به خاطر نوشتن محتوای بلند، متن ها را به صورت بی معنی و اسپم نوشته و کیفیت آن را از یاد ببرید. کیفیت محتوا همیشه بر کمیت آن اولویت دارد اگر محتوای شما قابلیت جذب اشتراک گذاری و لایک بیشتری دارد، مطمئنا می تواند رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند، هر چند اگر محتوای بلندتر بسیاری نیز در دیگر سایت ها وجود داشته باشد.

محتوای بلند را بهینه سازی کنید

یکی از روش های بهینه سازی محتوای بلند، به کار بردن جدول عناوین محتوا در بالای پست است تا کاربران بتوانند به سادگی به بخش های مختلف آن هدایت شوند. همچنین با اینکار این شانس را به دست می آورید که گوگل عناوین بخش های مختلف محتوای بلندتان را به صورت سایت لینک (Sitelink) در نتایج جستجو نمایش دهد.

6. لینک های داخلی به سایر محتواهای مرتبط سایت بدهید

یکی از بخش های دیگر محتوای سئو شده، لینک سازی داخلیست. حتما در محتوای سایت خود لینک هایی به سایر صفحات مرتبط داده تا کاربران اطلاعات بیشتری از موضوعات مشابه بیابند. همچنین با این کار موتوهای جستجو نیز به پایش و ایندکس بیشتر سایت شما خواهند پرداخت.

لینک های داخلی موجب ایجاد ارتباط معنایی بین محتوای صفحات مختلف سایت می گردند و این مسئله به گوگل کمک می کند تا مفهوم هر صفحه را بهتر درک کند. در هنگام لینک دادن به دیگر صفحات سایت از انکر تکست های مرتبطی استفاده کنید تا پایشگرها درک بهتری از محتوای صفحه لینک شده به دست بیاورند.

7. لینک های خارجی به دیگر وب سایت ها مرتبط و معتبر بدهید

در کنار لینک دادن به مطالب داخل سایت، بهتر است که به سایر مطالب با کیفیت اما در خارج از سایت نیز لینک دهید. این مطالب می بایست داری ویژگی های زیر باشند:

  • به کاربران کمک کرده تا اطلاعات بیشتری از موضوع مورد نظرشان کسب کنند.
  • وب سایت مورد نظر دارای اعتبار زیادی باشد.
  • در دادن لینک های خارجی افراط نکنید، اما اگر احساس می کنید که استفاده از یک لینک خارجی کاملا منطقیست، حتما نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

8. به خوانایی مطلب توجه زیادی کنید

محتوای صفحات سایت می بایست خوانایی زیادی داشته باشند. تنها به نوشتن مطلب اکتفا نکرده و با ساختار دهی به آن، خواندن آن را برای کاربران تسهیل نمایید. برای انجام این کار نکات زیر را رعایت کنید:

  • از پارگراف های کوتاه استفاده کنید.
  • از فونت های ضخیم و کج (ایتالیک) برای اشاره بیشتر به بخش های مهم محتوا بهره ببرید.
  • از لیست ها استفاده کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • از یک فونت خوانا و نسبتا درشت برای خوانایی هر چه بهتر محتوا استفاده کنید
  • فضاهای خالی کافی بین پارگراف ها اضافه کنید

9. بخش های غیر متنی را بهینه سازی کنید

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز ذکر کردیم، محتوا تنها به شکل متن نیست و اشکال مختلفی می تواند داشته باشد. در هنگام اضافه کردن محتوای غیر متنی به صفحات از بهینه سازی آنها غافل نشوید. رایج ترین محتوای غیر متنی تصاویر هستند و برای بهینه سازی هر چه بهتر می بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • نام فایل تصاویر بهینه باشد. (شامل کلمات کلیدی باشد)
  • دارای متن جایگزین بهینه شده باشد.
  • عنوان مرتبطی که توصیف کننده تصویر است، در زیر آن نوشته شده باشد.

10. از داده های ساختار یافته برای توصیف محتوای خود به موتورهای جستجو استفاده کنید

داده های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای صفحه را به درستی درک کنند.

بسته به نوع محتوا می توانید داده های ساختار یافته مرتبطی را برای توصیف هر چه بهتر آن استفاده نمایید. اسکیماهای متنوعی برای مطالب، ویدئوها، پادکست ها، محصولات، دستور تهیه غذا، نقدها و دیگر انواع محتوا وجود دارد.

داده های ساختار یافته در چند سال اخیر اهمیت زیادی یافته و طبق اعلام گوگل، تاثیر آنها به زودی زود از بین نخواهد رفت.

11. صفحات مشابه را در قالب یک دسته بندی با یکدیگر همگروه کنید

با اینکه این موضوع به طور مستقیم با سئو محتوا در ارتباط نیست، اما در حالت کلی بر روی سئو تاثیرگذار است. گوگل در هنگام پایش یک صفحه در ابتدا به محتوای آن توجه می کند، سپس مشاهده می کند که این صفحه به چه دسته بندی هایی متعلق است.

به عبارت دیگر شما بایست دسته هایی بسازید که برای گروه بندی صفحات قابل استفاده بوده و از آنها در ساختار بندی سایت بهره ببرید. این ساختار در منوی اصلی سایت و همینطور بردکرامب نمایانگر می شود.

برای انجام هرچه بهتر این کار از دستورات زیر پیروی کنید:

  • چند دسته بندی بسازید.
  • چند مطلب به این دسته ها اضافه کنید.
  • دسته بندی های سایت را بهینه سازی کنید.
  • دسته های سایت را در منوی اصلی قرار دهید.
  • از کارکرد صحیح بردکرامب سایت اطمینان حاصل کنید.

12. همواره تمهیداتی برای CTA یا خروج کاربران در نظر بگیرید

در بخش های قبلی این مطلب بیان کردیم که هدف اصلی از یک محتوای سئو شده کسب رضایت کاربران است، اما به همین نسبت نیز بایست در راستای رسیدن به اهداف کسب و کار خود نیز تلاش کنیم.

انتشار هر مطلبی در سایتتان می بایست با هدفی همراه باشد. در واقع انتظار شما از خواندن محتوای سایت توسط کاربران چیست؟ آیا قصد شما کسب دنبال کنندگان بیشتر برای ایمیلتان است؟ در این صورت بایست حتما ماژول عضویت در خبرنامه ایمیلی سایت را در انتهای مطلب به کاربران نمایش دهید.

آیا قصد شما فروش محصولات و سرویس هایتان به کاربران است؟ برای دست یافتن به این هدف می بایست کاربران را از طریق دکمه های فراخوانی برای اقدام (CTA) در دل محتوا به بخش های فروش سایت هدایت کنید.

آیا هدف شما کلیک کاربران بر روی تبلیغ های سایت است؟ در این صورت بایستی این تبلیغ ها را در هنگام خواندن محتوا توسط کاربران برایشان نمایش دهید.

آیا می خواهید کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری کنند؟ مطالب مرتبط با هر محتوا را در انتهای هر پست قرار دهید. هدف شما هر چه که باشد، می بایست واضح بوده و کاربران را به همان سمت هدایت کنید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

در هنگام انتشار هر پستی در سایت می بایست از راهکارهای بالا تبعیت کنید، در عین حال نیز شما نیاز به یک استراتژی ساخت محتوا دارید. منظورمان از استراتژی محتوا چیست؟ هدف داشتن استراتژیست که شامل موارد زیر باشد:

  • نوع محتوا برای انتشار
  • کلمات کلیدی هدف
  • زمان انتشار
  • چگونگی بهره وری از آن
  • کاربران هدف

در هنگام بحث درباره سئو محتوا، درک اینکه تنها بهینه سازی محتوای مقابلمان کافی نیست، بسیار مهم می باشد. یک استراتژی محتوای صحیح بر مبانی تولید منظم محتوا شکل می گیرد. رقابت در این حیطه بسیار سنگین بوده و اگر خواهان کسب رتبه های خوب در بین رقبای خود هستید، نیاز به بازاریابی محتوای بسیار قدرتمندی دارید.

تولید محتوا به شکل منظم، یکی از بهترین روش های افزایش رتبه سایت در گوگل است. کاملا اثبات شده است که وبسایت هایی که داری بخش وبلاگ فعالی هستند، ترافیک بیشتری را از نتایج جستجو کسب می کنند.

حال که با نحوه تولید محتوای سئو شده و ایجاد یک استراتژی در تولید محتوا آشنا شده اید، وقت آنست که شروع به فعالیت کرده و جایگاه برند خود را در بین رقبا ارتقا دهید. مسیر شما در ادامه شامل موارد زیر است:

  • روش های بهره وری از محتوا
  • استراتژی های لینک سازی
  • بررسی دائم رتبه سایت در ازای کلمات کلیدی
  • برنامه ای برای تقویت محتوای سایت
  • تکرار این استراتژی ها

جمع بندی

نوشتن محتوای مناسب و سئو شده یکی از مهمترین بخش های فرایند سئو داخلی محسوب می گردد. هدف شما ارائه محتوای مورد نظر کاربران و موتورهای جستجو به آنهاست. طبق بیانیه گوگل شما می بایست چیزی را به کاربران عرضه کنید که به دنبال آن هستند. این فرایند با پیدا کردن خواسته های کاربران و تولید محتوای متناسب با این خواسته آغاز می شود.

قبل از انتشار هر محتوا می بایست اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی اصلی در قسمت ابتدایی متن وجود داشته و از کلمات کلیدی متشابه در ادامه محتوا استفاده شده باشد. بعد از آن به زیبا سازی محتوا پرداخته و خوانایی آن را برای کاربران بهبود ببخشید. سپس تا آنجا که می توانید آن را در دیدگان کاربران زیادی قرار دهید.

نگران پیچیده شدن بخشی از مطالب گفته شده نباشید. با تکرار و کسب تجربه می توانید در سئو کردن محتوا دارای مهارت زیادی شوید.

download 6

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!