LSI چیست؟

LSI چیست؟

آیا واقعاً دلایل قابل اثباتی برای تاثیر LSI بر روی سئو وجود دارد؟

اول از همه تعریفی از LSI باید ارائه داد و کارهایی که با LSI می‌توان انجام داد و کارهایی که از عهده LSI بر نمی‌آیند را مشخص کرد تا بتوان گفت که LSI جایگاهی در سئو دارد یا خیر.

در این مقاله سعی می‌کنیم استفاده از کلمات کلیدی LSI را به‌طور کامل شرح دهیم و تاثیرات مثبت آن بر سئو را مشخص کنیم.

در انتها هم استراتژی‌های موثری که می‌توانند به‌جای استفاده از کلمات کلیدی LSI به کار بروند را معرفی می‌کنیم.

Latent Semantic Indexing چیست؟

Latent Semantic Indexing که گاهی با عنوان latent semantic analysis نیز از آن یاد می‌شود یک متد ریاضی است که در سال 1980 ارائه شد.

این متد وظیفه بهبود دقت بازیابی اطلاعات را به عهده داشت، در این متد از تکنیکی به نام singular value decomposition (تجزیه مقادیر منفرد) برای اسکن داده‌های بدون ساختار یک سند و مشخص کردن ارتباط بین موضوعات آن‌ها استفاده می‌شود.

در حقیقت این متد روابط پنهان (Latent) بین کلمات (Semanics) را برای بهبود درک اطلاعات (Indexing) مشخص می‌کند.

شاید با این تعریف بهترین ترجمه فارسی برای آن، کلمات کلیدی با ارتباطی نامحسوس با کلمه کلیدی اصلی باشد.

استفاده از این تکنیک به کامپیوترها برای درک اصطلاحات بومی زبان کمک می‌کند. LSI کمک می‌کند تا بتوان اسناد را بر اساس نقاط مشترکشان کنار هم قرار داد. این ویژگی‌ها قطعاً برای موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند.

LSI چیست؟

 

LSI چیست؟

در مورد اینکه LSI چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک تکنولوژی که در سال 1980 برای بازیابی اطلاعات توسعه یافت. این تکنولوژی برای رفع مشکل درک اصطلاحات و جملات به کار رفته‌است.
  • یک رویکرد است که تلاش دارد معانی ساختارها را در زبان‌های مختلف درک کند.
  • قادر به تشخیص واژه و موضوع یک متن با استفاده از دسته‌بندی‌های درختی (متن‌های دارای ساختار والد و فرزندی) است.
  • برای کار بر روی دسته کوچکی از اسناد آماری کاربرد دارد.

LSI و سئو

در بالا گفتیم که LSI به موتورهای جستجو کمک می‌کند که اصطلاحات را درک کنند. پس این می‌تواند به معنی آن باشد که LSI به موتورهای جستجو برای درک محتوا سایت شما کمک می‌کند.

اگر موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را درک کنند پس می‌توانند به محتوای شما برای عبارت مد نظرتان رتبه بدهند.

به‌علاوه استفاده از اصطاحات توان تشخیص ارتباط بین قطعات مختلف محتوا را برای موتورهای جستجو ساده می‌کند که این موضوع از نظر سئو برای سایت شما مفید خواهد بود.

کلمات کلیدی LSI به کارگیری کلماتی است که با کلمات کلیدی هدف سایت شما ارتباط معنایی دارند.

سوال: از کجا می‌توان مطمئن بود که اصطلاحی که در متن به کار برده‌ایم برای گوگل قابل درک است و گوگل می‌تواند ارتباط معنایی آن را با کلمه کلیدی درک کند. ما در زبان فارسی اصطلاحات بسیاری داریم که معانی بسیار پیچیده‌ای دارند.

چیزی که مشخص و واضح است این موضوع است که برخی عبارات جستجو شده در گوگل نشان دهنده ارتباط هرچه بیشتر میان گوگل و LSI است و برخی دیگر از کلمات به ما می‌گویند که این ارتباط میان گوگل و LSI کمتر شده‌است.

با توجه به نتایج جستجو، گوگل فقط از متد LSI برای درک ارتباط بین کلمات کلیدی و محتوا استفاده نمی‌کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی نیز در این مسیر برای ایندکس کردن محتوا به گوگل کمک می‌کنند.

نقش کلمات کلیدی LSI در تلاش گوگل برای مفهومی کردن نتایج جستجو بسیار حائز اهیمت است.

بجای LSI باید بر روی چه چیز تمرکز کنید

با پیشرفت‌تر شدن گوگل بهینه سازی محتوا برای آن نیز پیشرفت کرده‌است. هرچند که موتورهای جستجو همچنان برای درک محتوای سایت‌ها با چالش‌هایی روبرو هستند. برای بهینه کردن سایت برای الگوریتم‌های فعلی گوگل راه‌هایی بهتر از کلمات کلیدی LSI وجود دارد.

Structured data به‌عنوان یک استراتژی مدرن در سئو کارایی بسیار بالایی دارد. در این روش شما برای داده‌های خود برچسب‌هایی انتخاب می‌کنید که این برچسب‌ها به موتورهای جستجو برای ایندکس محتوا کمک می‌کنند.

در ضمن محتوای شما در دستگاه‌های مختلف به‌صورت برجسته در صفحه نتایج جستجو به نمایش در می‌آید.

آیا LSI هم اکنون دارای اهمیت است

LSI یک تکنولوژی است که به ما در درک اطلاعات و بازیابی آن کمک می‌کند. این تکنولوژی متعلق به سال 1980 است. اما چقدر از تکنولوژی‌های مربوط به 1980 همچنان در حال استفاده هستند؟

موتورهای جستجو به صورت طبیعی با درک و بازیابی محتوا تجارت می‌کنند. ولی این به معنی استفاده گوگل از تکنولوژی LSI نیست.

تا کنون تست‌هایی مبنی بر به کار گیری محتوای LSI در متن انجام نشده‌‌است. اما می‌توان در گوگل عباراتی را که از نظر مفهومی با موضوع مدنظر ما اشتراکاتی دارند را جستجو کرد.

LSI چیست؟

 

نتیجه گیری

اگر در گوگل عبارتی را در کادر جستجو وارد کنید به شما پیشنهاداتی داده می‌شود. در ضمن در انتهای صفحه نتایج جستجو نیز چندین لینک با کلمات کلیدی مرتبط با عبارت جستجو شده درج شده‌اند.

با توجه به اینکه نحوه استفاده از LSI در گوگل روشن نیست، بهتر است از LSI هایی که خود گوگل برای یک کلمه کلیدی معرفی می‌کند استفاده کنیم. این کلمات را می‌توان با کلمات حاصل از تحلیل کلمات کلیدی ترکیب کرد و برای تولید محتوا به کار برد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!