۵ اصل جذابیت وب‌سایت

۵ اصل جذابیت وب‌سایت


چطور چیزی را «جذاب» یا « بامزه » می‌ کنید؟ آیا اصول جذابیت وب‌ سایت را می شناسید؟ شاید شما نیز همانند بسیاری از افراد دیگر به دلیل قرار گرفتن در دنیای بزرگ‌ ترها فراموش کرده‌ اید چطور می‌ توانید با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کنید و با دید دیگری به مسائل بنگرید و همانند کودکی، طرحی «بامزه» ارائه دهید. شاید هم از آن دسته افرادی هستید که مشکلی با این موضوع ندارند و هر چی به ذهنشان وارد می‌ شود را ارائه می‌ دهند، البته به شرطی که مناسب شرایط باشد.

فرقی نمی‌ کند تجربه و پیشینه شما در زمینه طراحی چگونه است، تلاش برای تبدیل یک وب‌ سایت ساده به سایتی بامزه و بالا بردن جذابیت وب سایت نیازمند این است که کارهایی را روی آن انجام دهید که خاصیت بامزگی را دارد. این مسئله گاهی پیچیده می‌ شود. چراکه این مسئله کاملاً ذهنی است. یک طرح بامزه باید طرحی باشد که در عین جذابیت طوری طراحی‌ شده باشد که با دیدنش لبخند بزنیم. این موضوع کار را کمی سخت می‌ کند.

در هر حال، این بامزه بودن و جذاب کردن وب‌سایت باعث فروش می‌شود و همین موجب می‌شود بسیاری از مشتری‌ها به دنبال چنین طرحی باشند. طرحی جذاب و بامزه که در نهایت منجر به فروش شود. پیش از اینکه بخواهید شروع به طراحی چنین وب‌ سایتی کنید، ۵ اصلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌ شود را در نظر بگیرید.

۱. تصاویر
استفاده از تصاویر بامزه شاید تقلب محسوب شود. شاید بسیاری موافق این موضوع نباشند که وقتی می‌ خواهید چیزی بامزه خلق کنید، بدین شکل یک تصویر بامزه در طراحی جای دهید و به آن بگویید طراحی. اما این ایده آن‌قدرها هم بد نیست و بهتر است آن را دست کم نگیرید. شاید در ابتدا کار ارزان و بی‌کیفیتی به نظر برسد اما اگر به‌ درستی آن را انجام دهید مؤثر خواهد بود. در هر حال بیولوژی انسان طوری است که مغز او با دیدن تصاویر بامزه همانند کودکان، گربه‌ها، سگ‌ها یا پانداها، احساس خوبی پیدا می‌ کند.

برای شروع استفاده از تصاویر و عکس‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد، اما فراموش نکنید، نقاشی‌ها و طرح‌های انیماتوری نیز این روزها طرفداران بسیاری دارند و موجب می‌شوند نظر افراد به سایتی که طراحی کرده‌اید جلب شود. در چنین شرایطی، استخدام یک تصویرگر خلاق می‌تواند کار را برای شما ساده‌تر کند به‌جای اینکه دائم از تصاویر حیوانات و کودکان استفاده کنید.

۲. رنگ‌ها
استفاده از تصاویر ایده خوبی بود اما اگر بخواهید احساس گرما و چشم‌ نوازی بیشتری در طرح خود اضافه کنید چه باید بکنید؟ اینجا زمانی است که از رنگ‌ها کمک می‌گیریم. این را نیز فراموش نکنید برای بامزه کردن و جذابیت یک وب‌سایت نیازی نیست همه‌چیز را صورتی کنید. صورتی تنها رنگی نیست که چیزی را جذاب می‌ کند.

در حقیقت، رنگ‌های «بامزه» در فرهنگ‌های مختلف متفاوت هستند. یک قانون کلی که باید در این زمینه دنبال کنید این است: از رنگ‌های اولیه و پاستلی استفاده کنید. رنگ‌های اولیه روشن و رنگ‌های پاستلی در همه جای جهان از نظر علم زیبایی‌شناسی جذاب و بامزه هستند. اگر می‌ خواهید چیزی جذاب برای کودکان کم سن و سال طراحی کنید، از رنگ‌های چشم‌نوازتر و پررنگ‌تر استفاده کنید، در عوض اگر می‌خواهید برای بزرگ‌سالان چنین طرحی بزنید، رنگ‌های کمرنگ پاستلی انتخاب بهتری هستند چرا که برای افرادی که ذهن خسته‌ای دارند، تماشای این رنگ‌ها لذت‌بخش‌تر است.

۳. انواع دیگر جذابیت وب‌سایت
تا به اینجا، بامزه بودن را در موارد مربوط به انسان‌ها و کودکانشان مورد بحث قرار دادیم. اما لغت «بامزه» همیشه برای کودکان استفاده نمی‌شود. به‌مرور زمان این لغت با مفاهیم مختلف برای تعریف از جذابیت افراد جوان یا حتی برای تعریف از اشیا مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

حالا دیگر کلمه «بامزه» فقط به هر چیزی که به کودکان مرتبط می‌شود و در ما احساس خوب و مهربانی ایجاد می‌ کند باز نمی‌گردد. امروزه، یک خانه نیز می‌تواند «بامزه» باشد. مثلاً می‌ توان گفت «چه رومیزی بامزه‌ای»، «چه صندلی جذابی» یا حتی در تعریف از گل‌های چیده شده روی میز نیز از همین لغت استفاده کرد.

شکل دیگری از بامزگی از مرز اشیاء محلی نیز گذشته و به دنیای مد وارد شده است. همان گرما و احساس خوبی که با دیدن یک کودک به دست می‌آورید هنگامی‌که می‌خواهید یک لباس زیبا بخرید و خوش‌پوش‌تر شوید نیز خواهید داشت. در اینجا نیز شاید از جمله‌ «چه پیراهن بامزه‌ای» استفاده کنید. کاربرد این واژه در چنین شرایطی اغلب به جذابیت افراد اشاره می‌ کند.

۴. استفاده از جملات بامزه در کپی‌های سایت
تا به اینجا به بامزگی در استفاده از تصاویر، رنگ‌ها و احساس کلی یک طرح اشاره کردیم. اما اگر بخواهید محتوا و نوشته‌های وب‌سایت خود را بامزه کنید چه‌کار باید کرد؟ بامزگی لغتی است که مسائل مختلفی را در خود جای می‌دهد اما اصلی‌ترین احساسی که ایجاد می‌کند: گرما است.

برای اینکه بخواهید جملات بامزه بنویسید نیاز نیست دائماً از یک لغت یا به‌طورکلی واژه «بامزه» در صفحات مختلف وب‌ سایتتان استفاده کنید تا به بازدید کنندگانتان بفهمانید به دنبال چیزی بامزه روی وب‌ سایتتان باشند. در عوض شما باید احساس خوبی روی وب‌ سایتتان ایجاد کنید، احساس اعتماد، راحتی و خوشی. مفاهیمی نظیر «ظرافت» کاملاً تصویری هستند و می‌توانید با تصاویر آن را در یک وب‌ سایت نشان دهید. اما مفاهیمی نظیر «بامزه بودن» بیشتر احساسی هستند. هرچند شما می‌ توانید آن را به تصویر بکشید اما بد نیست ارزشش را دارد اگر بخش احساسی آن را نیز در نظر بگیرید و سعی کنید در جملات کپی یا تبلیغاتی وب‌ سایتتان آن را بروز دهید.

۵. جذابیت در جزییات
این را به یاد داشته باشید همیشه لازم نیست سایتتان را از اشکال و تصاویر و چیزهای بامزه دیگر اشباع کنید. این اصطلاحی است که برخی از افرادی که کودکانشان عاشق مینیون‌ها هستند می‌ گویند «زیاد بامزه بودن بعد از مدتی روی اعصاب می‌ رود». برای بسیاری از وب‌سایت‌ هایی که مستقیماً مرتبط با کودکان یا دکوراسیون خانه نیستند، بهتر است اصول بامزگی را به‌ طور جزیی‌تر به کار بگیرید، بدون اینکه کاربر را خسته کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!