download 25

پاپ آپ POP-UP پنجره های کوچکی است که بعد از ورود به یک سایت به صورت ناگهانی ظاهر می شود. پاپ آپ ها به وسیله کدهای جاوا اسکریپت طراحی می شوند و در بیشتر موارد حاوی محتوای تبلیغاتی و مزاحم هستند که به همین دلیل باعث نارضایتی بازدیدکنندگان می شوند. برای اولین بار ایتن زاکرمن کد اصلی تبلیغات پاپ آپ را نوشت، بعد ها او به دلیل مشکلاتی که کاربران اینترنت به دلیل استفاده از این پنجره ها با آن رو به رو شدند عذرخواهی کرد. علاوه بر محتوای آزاردهنده این پنجره ها ترافیک و بار شبکه را افزایش می دهند و سبب کندشدن بارگذاری صفحات، بالا رفتن مصرف حجم اینترنت کاربران و در نهایت ترک تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از سایت می شوند. در مواردی حجم پاپ آپ ها در صفحات اولیه سایت ها به حدی است که برای دیدن صفحه اصلی سایت مجبور می شوید چند پنجره فرعی دیگر را ببندید.

در چنین شرایطی استفاده از POP-UP زیاد منطقی به نظر نمی رسد، اما روز به روز شاهد افزایش استفاده از این پنجره های کوچک آزار دهنده هستیم.

تاثیر غیرمستقیم پاپ آپ روی سئو :

گوگل محتوای پاپ آپ را بخشی از محتوای اصلی سایت نمی داند. اگر شما محتوای باکیفیتی بنویسید که از هر نظر بهینه باشد می توانید از پاپ آپ برای پروموت کردن محصولات تان و یا حتی اهداف تبلیغاتی استفاده کنید. در سال 2016 گوگل این پاپ آپ ها را شناسایی می کرد و اگر محتوای آن ها باعث اذیت شدن کاربران می شد سایت را پنالتی می کرد و معمولا باعث افت رتبه سایت ها می شد.

اما بعد از آن کسب و کارها مسیر دیگری را در پیش گرفتند که مشتری محور بود. یعنی مشتری در اولویت اول قرار داشت. مارکترها فهمیدند که این پاپ آپ ها شاید روی درآمدشان تاثیر کمی داشته باشد اما باعث می شود مشتری ناراضی باشد. پلن های درآمدی تغییر کردند و مارکترها به سمت ارائه خدمات و محصولات رفتند. گوگل هم سیستم Adsense را تقویت کرد و کاربران در فضایی بهتر تبلیغات می کردند و درآمد کسب می کردند.

اما در ایران دسترسی به ادسنس محدود است و سایت های ایرانی از این نظر تحریم هستند. به همین دلیل این پلن درآمدی هنوز هم رایج است و در سایت های موزیک، فیلم و سایر سایت های سرگرمی پاپ های زیادی وجود دارند. به ندرت یک سایت خارجی باکیفیت را پیدا می کنید که از سیستم پاپ آپ استفاده کند. حتی اگر ترافیکی میلیونی داشته باشد.

گوگل در سال 2017 با توجه به تغییر رفتار دنیای وب پنالتی پاپ آپ ها را برداشت و در حال حاضر هیچ محدودیتی در پاپ آپ وجود ندارد و الگوریتم های گوگل آن را در رتبه بندی دخالت نمی دهند. اما با این حال پاپ آپ همچنان بلای جان سئو سایت است. چرا که تاثیرات غیرمستقیم آن به مراتب بیشترند.

تاثیر پاپ آپ روی فاکتورهای رتبه بندی:

گفتیم که گوگل پاپ آپ ها را نادیده می گیرد و می توانید هر تعداد پاپ آپ یا پاپ اور که دوست دارید در سایت تان استفاده کنید و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد. اما پاپ آپ روی برخی فاکتورها تاثیر دارد.

وقتی شما یک سایت با پاپ آپ های زیادی را باز می کنید در همان لحظات اول متوجه می شوید که این پاپ ها آزاردهنده هستند و سایت را ترک می کنید. پس در مرحله ی اول دو مورد از فاکتورهای سئو آسیب می بینند. Time On Page در اینجا بسیار مهم است. اگر شما یک محتوای 2000 کلمه ای داشته باشید و کاربر فقط 15 ثانیه در صفحه شما باقی بماند موتور جستجو گوگل متوجه می شود که صفحه ی شما و محتوای آن ارزشی ندارد. در نتیجه به مرور زمان دچار افت رتبه می شوید.

فاکتور دوم Return to SERP است. این فاکتور برای وقتی است که کاربر وارد یک صفحه می شود و دوباره به نتایج گوگل برمی گردد. گوگل از اینجا متوجه می شود که محتوای شما جواب سوالات کاربر را نداده است و کاربر مجبور شده است به نتایج جستجو برگردد تا وارد یک سایت دیگر شود. برخی سئوکارها می گویند وجود یک پاپ آپ Bounce Rate را کاهش می دهد. چرا که کاربران روی دکمه ی خروج پاپ آپ کلیک می کنند. اما نکته ای که اینجا فراموش می شود این است که بانس ریت فاکتور رتبه بندی نیست و گوگل از داده های گوگل آنالیتیکس به هیچ وجه برای رتبه بندی استفاده نمی کند و یکی از دلایل آن هم وجود همین پاپ آپ ها است.

تاثیر پاپ آپ روی سرعت سایت:

و اما یک فاکتور به شدت مهم. حتی اگر از تاثیر Time On Page و Return to SERP در سئو صرف نظر کنیم همچنان نمی توان تاثیر سرعت را نادیده گرفت. گوگل به صراحت اعلام کرده است که سرعت سایت یک فاکتور رتبه بندی است. اولین تاثیری که پاپ آپ روی سایت دارد این است که سرعت لود شدن کامل سایت را کاهش می دهد. چرا که جزو لایه هایی است که کدهای جاوااسکریپت آن در هنگام لود بالا می آیند و فراخوانی می شوند.

دوم اینکه معمولا پاپ آپ های تبلیغاتی دارای عکس هستند و این عکس ها هم حجم ورودی را بالا می برند. پس باعث افت سرعت سایت می شوند. برخی پاپ آپ ها دارای المان های اکشن و گرافیکی هم هم هستند و این موارد هم روی سرعت تاثیر منفی دارند. البته این مختص تمام پاپ آپ ها نیست و برخی پاپ آپ ها آنچنان تاثیری روی سرعت ندارند.

تاثیر منفی پاپ آپ روی تجربه کاربری:

اگر کسب و کاری مبتنی بر خدمات و محصولات هستید و دنبال جذب مشتری راضی و وفادار هستید استفاده از پاپ آپ روی ذهنیت کاربران نسبت به شما تاثیر می گذارد. اولین چیزی که در علم روانشناسی بازاریابی یاد می گیریم First Impression است. کاربر به محض اینکه وارد سایت می شود شما 3 ثانیه وقت دارید تا روی او تاثیر مثبت بگذارید تا نرخ تبدیل شما بالاتر برود. در حالی که اگر پاپ آپ داشته باشید این تاثیر اولیه در بدترین حالت ممکن به مشتری می رسد و باعث می شود نرخ تبدیل سایت شما افت بسیار زیادی داشته باشد.

download 2020 06 27T095342.470

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!