download 2020 01 23T063225.984

آپدیت هسته الگوریتم گوگل در 2018 :

گوگل در هر سال صدها بار الگوریتم خود را به روزرسانی می کند و این کار در راستای بهینه تر کردن رتبه بندی نتایج انجام می شود. بسیاری از این به روزرسانی ها با نام هایی مانند کبوتر، پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و کافئین و … شناخته می شوند که هرکدام از آن ها روی حوزه ای خاص متمرکز شده اند.
به عنوان مثال الگوریتم پنگوئن با هدف بررسی لینک سازی وبسایت ها و شناسایی اسپمرها ایجاد شد و وظیفه الگوریتم پاندا شناسایی محتوای تکراری سایت ها و جریمه آن ها می باشد. اما آپدیت هسته اصلی الگوریتم گوگل مانند این ها نیست!
آپدیت هسته اصلی موجب می شود که در الگوریتم رتبه بندی گوگل و فاکتورهای موثر بر آن تغییراتی اساسی ایجاد شود. حدود 200 فاکتور اصلی برای مشخص کردن جایگاه یک سایت مورد بررسی قرار می گیرد.  بنابراین آپدیت هسته به این معنی است که تغییرات اساسی در ارزش و اثرگذاری این فاکتورها ایجاد شده است.
تصور کنید در به روز رسانی الگوریتم هسته گسترده گوگل، گوگل از بین این 200 فاکتور، به تعدادی از فاکتورها بیشتر توجه کند یا تاثیر برخی از فاکتورها را در رتبه بندی نتایج کم کند. بنابراین کار تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری برای کارشناسان سئو و مدیران وبسایت ها سخت می شود.
متخصصین سئو از گوگل انتظار دارند در مورد تغییرات الگوریتم خود اطلاعات دقیق تری را منتشر کند. به عنوان مثال مانند متن ساختگی زیر می توانست یک اطلاع رسانی کاربردی و منطقی منتشر کند:
در آپدیت جدید گوگل ارزش و تاثیر تگ h1 نسبت به گذشته 2 درصد افزایش داشته و سایت هایی که از https استفاده میکنند 18 درصد شانس بهبود جایگاه خواهند اشت. حضور کلمه کلیدی در عنوان صفحه، تاثیر خود را به اندازه 9 درصد از دست داده است. در این الگوریتم رفتار کاربران فقط برای کسانی که به حساب کاربری خود وارد شده باشند، بررسی می شود و رفتار کاربران ناشناس توسط الگوریتم رنک برین بررسی نمی شود.
اگر گوگل تغییراتش را به این صورت اطلاع رسانی می کرد، برای بسیاری از فعالان این حوزه درک آن راحت بود ولی در شرایط فعلی می توان هر احتمالی را تصور کرد. ممکن است تاثیر محتوای ارزشمند بیشتر از لینک سازی شده باشد و یا حتی این موضوع برعکس باشد.

چرا در هسته الگوریتم های سئو به‌روزرسانی اتفاق می‌افتد؟

زمانیکه سایت شما با طبق اصول و تکنیک های سئو طراحی و راه اندازی می شود اما با  افت جایگاه مواجه می شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام تلاش خود را بکنید تا وب سایت خود را به رتبه و جایگاه قبلی که داشته است برگردانید.

اما توصیه گوگل به این قبیل وب سایت ها این است که دنبال بازگشت جایگاه خود نباشند زیرا جا به جایی در نتایج امکان دارد که بخاطر بی کیفیت بودن وب سایت آن ها نباشد و مشکل جای دیگری باشد که باید آن را پیدا کنید.

در حقیقت تغییرات در هسته الگوریتم گوگل به معیارها قابل اندازه گیری برای هدف گذاری بر روی سایت وابسته نمی باشند بلکه به جای آن نیازمند  درک هوش مصنوعی گوگل از محتوا یروزتر و دقیق تر می باشد. برای مثال  اگر شما روزانه لیست فیلم سینمایی های برتر را در دنیای وب چک کنید می بینید که این لیست همیشه ثابت نمی باشد و با گذر زمان تغییر می کنند. این به این معنا می باشد که یک فیلم در سال ۲۰۱۵ در لیست ۲۰ فیلم برتر بوده و برای شما نمایش داده شده است اما در سال ۲۰۲۰ اینگونه نبوده و سقوط کرده است.

همانطور که در مثال برایتان عنوان کردیم بهترین فیلم ها هم تغییر می کنند اما این نشان دهنده این موضوع نمی باشد که فیلم های برتری که به رتبه های پایین در گوگل رسیده اند بدون کیفبت می باشند و یا برعکس فیلم هایی که در رتبه های اول هستند همیشه جزء بهترین ها می باشند بلکه نشان دهنده این موضوع است که جا به جایی به طور پیوسته در حال تغییر می باشد.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!