download 18

مدیر یا ادمین سایت شخصی است که نقش اصلی را برای اداره سایت بر عهده دارد و مسئول توسعه،بازاریابی و نگهداری و طراحی سایت است که بر تمام فنون و اصول طراحی گرافیک، کد نویسی، برنامه نویسی و همچنین اصول مدیریتی تسلط کامل دارد. او باید بتواند در غیاب دیگر اعضاء به صورت موقت وظیفه‌ آنان را بر عهده بگیرد

مهم ترین وظایف مدیر سایت :

1) تهیه نسخه پشتیبانی (Backup)

تهیه پشتیبانی از وب‌سایت بسیار مهم است زیرا به شما اطمینان خاطر می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید به آخرین نسخه ذخیره شده از سایت تان برگردید. با توجه به نوع سایت و سرعت قرارگیری اطلاعات در آن، عملیات Backup گیری را می‌توانید به صورت روزانه و هفتگی انجام دهید.

2) نظارت همیشگی بر سایت

گاها لحظاتی (Downtime) وجود دارند که سرویس‌های میزبانی (Host) از دسترس خارج می‌شوند و درنتیجه سایت شما بارگذاری نمی‌شود. وظیفه مدیر سایت رصد دائمی سایت شرکت است تا در صورت بروز مشکلات این‌چنینی سعی در رفع آن داشته باشد و در صورت تکرار آن تصمیمی برای تغییر هاست بگیرد.

3) قراردادن و چک کردن محتوای وب‌سایت

قراردادن انواع مقالات، تصاویر، ویژگی‌های محصولات و … به عهده مدیر سایت است. هم‌چنین یک مدیر سایت باید بعد از قرار گرفتن در سایت، آن را مرور کند و اشتباهات ممکن را به حداقل برساند. قرار گرفتن عکس‌ها در سایز نامناسب، کیفیت پایین آن‌ها و یا کیفیت بیش از حد آن‌ها، چک کردن لینک‌های ارجاع داده شده در متن، تصحیح هرگونه ایرادات نگارشی از قلم اوفتاده، مرور واکنشگرا بودن و … به عهده مدیر سایت است.

4) چک کردن سرعت بارگذاری سایت

سرعت بالای بارگذاری سایت به شدت بر روی تجربه خوب کاربران از سایت و در نتیجه سئوی (SEO) بهتر وب‌سایت شما تاثیر دارد. هیچ کاربری انقدر زمان ندارد تا بخواهد بیشتر از چند ثانیه منتظر بازشدن صفحات سایت شما باشد. چک کردن سرعت بارگذاری (لود شدن) سایت از جمله کارهایی است که باید مرتب توسط مدیر سایت انجام شود تا در صورت هرگونه مشکلی سریعا تیم فنی آن را رفع نماید.

5) تست کردن رویه‌های موجود در سایت

یک مدیر سایت باید همواره مطمئن باشد که هیج مشکلی در سایت وجود ندارد. برخی از مدیران سایت به صورت ماهانه تمام فرم‌های سایت را پر می‌کنند، عضو خبرنامه می شوند، یک خرید از فروشگاه اینترنتی خودشان انجام می‌دهند و …، تا مطمئن باشند که همه مراحل به درستی پیش می‌رود و مشکلی برای کاربران به وجود نمی‌آید.

6) بررسی آپدیت‌های وردپرس، تم‌ها و افزونه ها

اگر شما از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که وردپرس همیشه در آخرین نسخه به روزرسانی شده خود باشد. همینطور تم‌ها و افزونه‌های شما آپدیت باشند و نسخه‌های قدیمی نیز در سایت وجود نداشته باشد، چون باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. برای دریافت این خدمات می‌توان از شرکت‌های طراحی سایت کمک گرفت، اما وظیفه مدیر سایت نظارت بر درست اجرا شدن آن و همینطور تعیین زمان انجام این تغییرات است.

7) تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر شما برای سایت خود یک مدیر سایت حرفه ای استخدام کرده باشید و مسئولیت آن را به سایر کارمندان خود نسپرده باشید، یک مدیر سایت می‌تواند استراتژی های بازاریابی آنلاین شما را مشخص کند. به صورت خلاصه موارد زیر از جمله وظایف مدیر سایت است:

شناخت درست مخاطبان و تحقیق درباره کلمات کلیدی، برای ارائه تقویم محتوایی مناسب مقالات سایت

تعیین نحوه حضور در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای مناسب آن

انجام امور مربوط به بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

طراحی و اجرای تبلیغات کلیکی و بنری

دریافت اطلاعات ایمیل کاربران و ایمیل مارکتینگ

 

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!