cropped f710044bf79a4b1f5d8b085e5e5d9711 L

لینک داخلی چیست؟ | تاثیر لینک های داخلی بر سئو

لینک های داخلی یا Internal Links، هایپرلینک هایی هستند که از یک دمین به همان دامین ارجاع داده می شوند. به طور عامیانه تر یک لینک داخلی، لینکیست که به صفحه دیگری از همان سایت اشاره می شود.

نمونه کد:

<a href=”http://www.same-domain.com/” title=”Keyword Text”>Keyword Text</a>

فرمت بهینه لینک های داخلی

فرمت بهینه برای لینک های داخلی به شکلیست که انکر تکست آن مناسب و مرتبط با موضوع صفحه هدف نوشته شود.

لینک داخلی چیست؟

لینک های داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر یک سایت ارجاع داده می شوند و معمولا در سیستم مسیریابی اصلی سایت مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع لینک ها به سه دلیل زیر ارزشمند هستند:

  • به کاربران این فرصت را می دهند که به راحتی در بین صفحات جا به جا شوند.
  • آنها در ایجاد سلسله مرتب صفحات کمک می کنند.
  • آنها موجب تقسیم شدن اعتبار یک صفحه در بین صفحات داخلی آن می شوند.
backlink

ساختار لینک داخلی ایده ال

ساختار درست لینک داخلی، تقریبا شکلی مانند هرم خواهد داشت. در کل صفحه ی اصلی در بالای هرم یا درخت شما جای می گیرد، بعد از آن موضوعات های اصلی شما و سپس زیر شاخه موضوعات شما الی آخر. برای مثال شما یک سایت دارید، سایت شما به دو قسمت اصلی طراحی سایت و سئوی سایت تقسیم می شود. در قسمت طراحی سایت شما چندین قسمت مختلف مانند اموزش طراحی سایت، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت وبلاگ و غیره دارید که هر کدام از آن ها به چندین زیر موضوع دیگر و زیر صفحه تبدیل می شوند که هر کدام چندین مرحله از صفحه اصلی دور می شوند. در قسمت سئو نیز وضعیت به همین شکل است.

  • هیچ صفحه ای نباید بیشتر از ۳ لینک(مرحله یا قدم) از یکدیگر دور باشند(بیشتر برای سایت های کوچک یا معمولی)

ایده ی که در پشت این موضوع وجود دارد به این صورت است که شما اگر در آخرین مرحله سایت خود باشید نباید بیشتر از ۳ مرحله یا قدم از صفحه اصلی سایت خود دور شده باشید. پس به قسمت های مختلف سایت خود دسته بندی ها و زیر مجموعه های خود بروید و این سوال را از خودتان بپرسید که چند مرحله لازم است که به عقب برگردم که به صفحه ی خانگی برگردم، خودتان را گول نزنید منظور ما این نیست که بر روی لوگوی سایت کلیک کنیم و به صفحه اول برگردی منظور ما این است که چند مرحله را لازم است طی کنیم که به مطلب مورد نظر دست پیدا کنیم. اگر مراحل شما بیشتر از ۳ قدم بود تصمیمی برای بازنگری در ساختار لینک سایت خود بکنید چون در غیر این صورت دسترسی و پیدا کردن محتوای سایت شما برای کاربران گیج کننده کننده می شود و کاربران بی خیال سایت شما می شوند، می دانیم اگر کاربران از سایت ما راضی نباشند موتور های جستجو نیز راضی نخواهند بود.

یک مثال ساده دیگر برای شما می آوریم در چند سال پیش اگر به یک سایت وبلاگی سر می زدید ممکن بود برای اینکه یک صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید مجبور شدید چندین و چند بار بر روی بعدی(Next) کلیک کنید تا زمانی که در صفحه بندی ها مطلب مورد نظر خود را پیدا می کردید، بعد یک روش فوق العاده برای مدیرت سایت ها وارد عرصه شد و آن هم دسته بندی بود. مطالب سایت به چندین دسته بندی و زیر دسته تقسیم شد. اکنون ما می توانیم بجای اینکه بین ده هزار پست به دنبال پست مورد نظر خود بگردیم، برویم و یک دسته بندی و زیر دسته بندی را انتخاب کنیم، به همین سادگی تعداد پست هایی که باید آن ها را برای پیدا کردن پست مورد نظر خود جستجو کنیم به کمتر از ۵۰ پست کاهش پیدا می کرد. همچنین می توان از تگ ها و اسم نویسنده نیز بجای دسته بندی دربعضی سایت ها استفاده کرد.

  • صفحه های باید شامل لینک هایی باشند که برای کاربران مرتبط و کاربردی باشد.

در صورتی که هیچ کاربر بر روی لینک از سایت شما کلیک نکرده باشد نشانه ی بد برای سایت شما و همچنین گوگل خواهد بود. کلیک نکردن تنها مشکل اصلی نیست، اینکه تعداد بسیار کمی بر روی آن کلیک کنند یا اینکه بعد از کلیک کردن بر روی آن به عقب برگردند نیز نشانه ی بدی است چون نشان دهنده ی این است که چیزی که به دنبال آن بودند پیدا نشده و به همین دلیل بر می گردند.

  • کانونی سازی! همانگونه که نباید ۲ صفحه یک قصد جستجو و کلمه ی کلیدی مشابهی داشته باشند بلکه نباید یک متن لنگر برای صفحه های متفاوت استفاده شده باشد.

برای مثال ما یک با طراحی سایت به یک صفحه لینک می دهیم و در جایی دیگر نیز با متن لنگر طراحی سایت به یک صفحه متفاوت دیگر نیز لینک می دهیم. چرا باید این کار را بکنیم؟ چرا با این کار بین صفحه های خود یک رقابت بی معنی ایجاد می کنیم؟ چرا باید دو صفحه داشته باشم که قصد و هدف آن ها یکی است یا کاربران و موتور های جستجو فکر کنند که این دو صفحه یک قصد، هدف و کارایی را دارند؟ شما باید این نوع صفحه ها را کانونی سازی کنید، نه تنها باید محتوای صفحه کانونی سازی شود بلکه لینک صفحه ها، کلمات کلیدی آن ها، کارایی و هدف صفحه نیز باید با هم دیگر کانونی سازی شود.

  1. استفاده از تگ rel=”nofollow” را برای لینک های خارجی و موارد دیگر محدود کنید. چون جلوی سئو تلاش جریان داخلی لینک های شما را می گیرد.

تگ Rel=”nofollow” یک روش قدیمی استکه مردم برای دستکاری PageRank sculpting استفاده می کردند. توصیه ما این است که تا حد ممکن از آن استفاده نکنید، مخصوصا زمانی که می خواهید با استفاده از آن جلوی جریان رنک صفحه ها را بگیرید. گوگل گفته است که برخی اقدامات پیشگیرانه را در باره ی استفاده از Rel=”nofollow” انجام داده، به این صورت که در بعضی موارد با استفاده از این تگ نیز گاهی اوقات مقداری از رنک صفحه به سمت صفحه ی لینک داده شده نشت پیدا می کند. توصیه ما این است تا جای امکان از آن استفاده نکنید.

ما سعی داریم بگویم که بهترین کار برای حفظ قدرت صفحه های خود کار بر روی لینک های داخلی و محافظت از آن ها است. این بهترین کار برای حفظ جریان سالم لینک های داخلی سایت خود خواهد بود.

  1. حذف محتوای کم ارزش، محتوای کم تعامل و ایجاد لینک های داخلی که مردم واقعا آن را می خواهند.

این کار بهترین نتیجه را به شما خواهد داد.

  1. هیچ یتیمی را قبول نکنید! مطمئن شوید که همه ی صفحه هایی که برای شما مهم هستند از صفحه های دیگر لینک گرفته اند.

آخرین و مهمترین نکته این است، شما نباید هیچ صفحه ی یتیمی(orphan page) در سایت خود داشته باشید. هیج وقت نباید صفحه ای در سایت شما وجود داشته باشد که به آن لینک نداده باشید. همچنین نباید صفحه ای در سایت شما وجود داشته باشد که لینک های خارجی و داخلی زیادی دریافت کرده است و شما این صفحه را به هیچ صفحه ی دیگر لینک نداده اید. در صورتی که صفحه ای از شما لینک خارجی زیادی دریافت کرده باشد و شما با استفاده از این صفحه به صفحه هایی که به آن ها اهمیت می دهید لینک بدید ارزش ها بین صفحه ها تقسیم خواهد شد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!