سئو (SEO) و دلیل اهمیت آن


 

سئو مفهومی است که امروزه بسیار شنیده میشود و در هر کجای اینترنت درباره آن صحبت میشود. اهمیت این مفهوم در سال های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است به طوری که بسیاری معتقدند اینترنت بدون سئو مفهومی نخواهد داشت. پس برای هر کسی که در فضای مجازی فعالیت دارد درک مفهوم درست سئو و پتانسیلی که برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم میکند امری ضروریست.

سئو(SEO) چیست؟

سئو (SEO) کوتاه شده عبارت search engine optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجوگر و مجموعه ای از قوانین است؛ قوانینی که باید توسط صاحبان وبسایت پیروی شوند تا سایتشان برای موتورهای جستجو بهینه سازی شوند و در نتیجه رتبه سایت آن ها در موتور جستجو ارتقا پیدا کند. سئو در واقع یک نظم بازاریابی است که بر بهبود رتبه سایت در جستجوی طبیعی(روش هایی نیز وجود دارد که با پرداخت هزینه میتوان رتبه بالایی در موتور جستجو کسب کرد) موتورهای جستجو تمرکز دارد. سئو برای بهبود رتبه، هدایت کاربران به سایت و افزایش نمایش در موتورهای جستجو نیازمند هر دو جزء فنی و ابتکاری است. جنبه های بسیاری برای سئو وجود دارد، از کلماتی که روی صفحه قرار میگیرد تا راه هایی برای گرفتن لینک از سایت های دیگر. گاهی اوقات سئو بسیار ساده است برای مثال شما باید مطمئن شوید که سایت شما به طوری طراحی شده باشد که موتورهای جستجو بتوانند مطالب سایت را درک کنند.

سئو (SEO) تنها به معنی ساخت سایت برای موتورهای جستجو نیست، بلکه به این معنیست که سایت شما برای بازدیدکنندگان نیز بهینه و قابل فهم باشد.

اهمیت سئو در چیست؟

در بازار پر رقابت امروزی مفهوم سئو از اهمیت بسیار بالایی نسبت به گذشته برخوردار است. موتورهای جستجو روزانه به میلیون ها کاربر برای یافتن پاسخ سوالاتشان و یا راهکاری برای مشکلاتشان کمک میکنند. اگر شما وبسایت، بلاگ یا فروشگاه آنلاینی دارید سئو میتواند به رشد کسب و کار شما برای دستیابی به اهدافتان کمک کند.

از جمله دلایل اهمیت سئو به شرح زیر است:

  • بخش اعظمی از کاربران موتورهای جستجوگر بیشتر تمایل به کلیک بر روی ۵ لینک اول در صفحه جستجو دارند، پس برای استفاده از این مزیت و جذب ترافیک بیشتر به وبسایت خود شما نیاز به رسیدن به رتبه های بالای نتایج دارید.
  • سئو تنها درباره موتورهای جستجو نیست، بلکه یک سئوی خوب به تجربه کاربری بازدیدکنندگان و قابلیت کاربری سایت نیز توجه میکند.
  • کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند و حضور در رتبه های بالا برای کلمه هایی که کاربران جستجو میکنند، اطمینان کاربران را نسبت به سایت افزایش میده.
  • سئو روش مناسبی برای معرفی وبسایت شما به جامعه مجازی است. افرادی که سایت شما را با جستجو در موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ یا یاهو پیدا میکنند بیشتر علاقه دارند تا شما را در رسانه های اجتماعی معرفی کنند و یا به شما لینک دهند.
  • سئو برای پیاده سازی صحیح یک وبسایت بزرگ بسیار مهم است. وبسایت هایی با بیش از یک نویسنده میتوانند از مزایای سئو به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره ببرند. مزیت مستقیم سئو افزایش ترافیک موتورهای جستجوست و مزیت غیرمستقیم نیز داشتن یک چهارچوب معمول برای استفاده پیش از انتشار مطالب روی سایت است.
  • سئو میتواند شما را به رده بالای رقابت برساند. اگر دو سایت یک محصول مشابه را بفروشند، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو راهی است برای بهبود وبسایت شما تا در رتبه های نزدیکتر به رتبه های بالا نمایش داده شود.

چرا موتورهای جستجو نمیتوانند بدون سئو بیابند؟

موتورهای جستجوگر هوشمند هستند، اما همچنان به کمک نیاز دارند. موتورهای جستجوی بزرگ همیشه در حال تلاش برای بهبود فناوری خود برای خزیدن(Crawl: خزیدن به معنای گردش ربات های جستجوگر در میان وبسایت ها و بررسی محتوای وبسایت ها میباشد.) دقیق تر و عمیق تر سایت ها و استخراج بهترین نتایج برای کاربران هستند. با این حال همچنان حد و مرزی برای عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد. همانگونه که سئوی خوب میتواند برای شما هزاران بازدیدکننده به ارمغان بیاورد، حرکت اشتباه نیز ممکن است وبسایت شما را در اعماق نتایج موتور جستجو دفن کند؛ جایی که احتمال مشاهده سایت شما کمترین مقدار باشد.

بعلاوه در کنار ایجاد دسترسی به محتوای سایت برای موتورهای جستجو، همانطور که گفته شد سئو به شما کمک میکند تا در رتبه های بالاتری از نتایج قرار بگیرید؛ جایی که جستجو کنندگان راحت تر میتوانند شما را بیابند. اینترنت به طور قابل ملاحظه ای در حال رشد است و امروزه رقابت در آن بسیار زیاد شده است و سازمان هایی که تصمیم به انجام سئو گرفته اند در این رقابت پیشتاز خواهند بود.

معرفی سئو به زبان ساده

اگر به تازگی با سئو آشنا شده باشید ممکن است مفهوم آن کمی پیچیده به نظر بیاید، به زبان ساده بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر روشی است که وبسایت شما را برای نمایش در رتبه های بالاتر موتورهای جستجویی مانند گوگل بهبود میبخشد.

زمانی که شما در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) جستجویی انجام میدهید، نتایج جستجوی مورد نظر شما بر اساس الگوریتم های پیچیده ای به نمایش در می آید.

این الگوریتم ها فاکتورهایی را مدنظر قرار میدهند که به وسیله سنجش آن ها تصمیم میگیرند که کدام صفحه باید در چه رتبه ای قرار بگیرد. سئو کردن سایت به شما مزیتی در برابر سایت های بهینه نشده میدهد تا شانس بالاتری برای قرارگیری در رتبه های بالاتر داشته باشید.

مراحل اصلی بهینه سازی وبسایت

همانطور که در بالا اشاره کردم، بهینه سازی وبسایت تنها یک فرآیند ثابت نیست بلکه چهارچوبی است که شامل قوانین و فرآیندهای مشخصی است. اما برای ساده سازی آن میتوان سئو را به دو بخش اصلی تقسیم کرد:

سئوی بر صفحه (On-site SEO): تمام قوانینی که برای پیاده سازی بر روی سایت شما باید انجام شود تا سایت شما بهینه سازی شود شامل این مرحله است.

سئوی خارج از صفحه (Off-site SEO): چگونگی نمایش و ارائه وبسایت به طوری که بتواند در رتبه بهتری قرار گیرد.

سئوی بر سایت (On-site SEO)

این روش ها ترفندهای ساده ای هستند که شما میتوانید بر روی وبسایت خود پیاده کنید و سایت خود را برای مشاهده بیشتر بهینه سازی کنید. اگر این روش های به صورت درست پیاده سازی شوند میتوانند به تجربه کاربری بهتر سایت یا وبلاگ شما نیز کمک کنند.

به یاد داشته باشید که شما نیازی ندارید که بیش از زمان مورد نیاز بر روی سئوی بر سایت وقت بگذارید و بهینه سازی سایت خود را تکرار کنید، چرا که گاهی اوقات ممکن است نتیجه عکس بگیرید.

سئوی خارج از سایت (Off-site SEO)

جدای از تغییراتی که بر روی خود سایت انجام میشود تا بهینه سازی شود، راه دیگری نیز برای بهبود جابگاه شما در موتورهای جستجو وجود دارد که به تکنیک های سئوی خارج از سایت شناخته میشوند.

سئوی خارج از سایت (Off-site) عموما به صورت لینک سازی شناخته شده است اما من ترجیح میدهم از اصطلاح ارتقاء وبسایت استفاده کنم چرا که روشی مناسب برای معرفی و ارتقاء وبسایت شامل متدهایی بیش از تکنیک های لینک سازی میشود و تنها به لینک سازی ختم نمیشود.

عموما موتورهای جستجوگر در تلاشند تا مهمترین صفحات وب را بیابند و زمانی که کاربر جستجوی خود را انجام میدهد این صفحات را در جایگاه های اول به او نمایش دهند.

یکی از فاکتورهای تعیین جایگاه یک صفحه در نتایج جستجو لینک های ورودی به وبسایت است (لینک هایی که از سایت های خارجی به وبسایت شما ارجاع داده میشود).

لینک های ورودی نشانه ای از اعتماد و اتکا از جانب سایت لینک دهنده است و مهر تأییدی به مطالب سایت محسوب میشود، لینک های خوب میتوانند به طور قابل ملاحظه ای در رتبه بندی شما تأثیرگذار باشند، اما عکس این مطلب هم صادق است و لینک های نامناسب و از جانب سایت های نامعتبر میتواند رویای شما برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج را به کابوسی وحشتناک بدل کند.

چه اقداماتی برای دریافت لینک های بیشتر لازم است؟

سوالی بسیار خوب که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد و اگر شما این سوال را در اینترنت جستجو کنید هزاران پاسخ متفاوت برای آن خواهید یافت.

به نظر من شما باید لینک سازی را فراموش کنید و در عوض تمرکز خود را تنها بر روی ساختن محتوای خوب قرار دهید.

محتوای خوب به طور طبیعی برای شما لینک جمع آوری میکنند و در نتیجه ترافیک و رتبه شما را افزایش میدهند.

محتوای خوب برای شما لینک های طبیعی و واقعی به همراه می آورد و موتورهای جستجو نیز تفاوت لینک های واقعی و غیرواقعی را به خوبی متوجه میشوند.

آیا میتوانیم خود به تنهایی سئو را انجام دهیم؟

دنیای سئو دنیای پیچیده ایست اما اغلب مردم میتوانند به سادگی اصول آن را متوجه شود. حتی مقدار کمی دانش در این زمینه میتواند تغییرات بزرگی را برای شما به ارمغان آورد. آموزش های رایگان سئو در سرتاسر اینترنت پراکنده است که شامل راهنماهای شروع سئو و نکات مهم برای رعایت در سئوی سایت میشوند. این آموزش ها را با کمی تمرین ترکیب کنید و شما متوجه خواهید شد که میتوانید سئوی خود را انجام دهید.

با توجه به میزان وابستگی شما به زمان، میزان علاقه شما به یادگیری سئو و پیچیدگی وبسایت، شما ممکن است به این نتیجه برسید که به یک سئوکار حرفه ای برای انجام سئو نیازمندید. شرکت های خدماتی سئو میتوانند بسیار متنوع باشند؛ برخی تمرکز بسیار خاصی دارند در حالی که دیگران رویکرد گسترده تر و عمومی تری را اتخاذ میکنند.

در هر صورت داشتن درکی کلی از مفاهیم اصلی امری ضروریست.

تفاوت سئو و بازاریابی اینترنتی چیست؟

سئو و بازاریابی اینترنتی؛ آیا این دو یکسان هستند؟ بهترین و ساده ترین پاسخ به این سوال این است که سئو یکی از ابزار زیرمجموعه بازاریابی اینترنتی است.

سئو اینترنت مارکتینگ نیست اما میتواند بخشی از کمپین اینترنت مارکتینگ شما باشد که به طور معمول شامل بخش های دیگری چون ارائه در رسانه های اجتماعی، استراتژی محتوا و بخش هایی دیگر میشود.

محتوا پادشاهی میکند

جمله ای معروف که بیش از دو دهه پیش توسط بیل گیتس گفته شده است (Content is the KING!). اما این جمله همچنان صدق میکند و محتوا مهمترین پارامتر برای سنجش اعتبار وبسایت شما است.

پیش از اتمام این مطلب باید به طور واضح متوجه این موضوع باشید که اگر محتوای خوب نداشته باشید سئو نمیتواند به شما کمکی کند.

به عبارت دیگر اگر شما سعی در سئوی سایتی کنید که محتوای خوبی ندارد، شانس شما برای موفقیت حداقل است.

از سوی دیگر، یک سایت با محتوای خوب میتواند حتی بدون انجام سئو نیز خوب عمل کند و نتیجه بخش باشد. سئو تنها به وبسایت شما یک شتاب اضافه برای بالا رفتن رتبه میدهد.

ضرورت سئو

در نهایت بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو راهی برای بهبود وبسایت شماست تا موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بهتر بفهمند و رتبه بالاتری به شما دهند.

ضرورت سئو از این جهت است که یک رویکرد درست سئو میتواند ترافیک بیشتری را از طریق موتورهای جستجو به سایت شما هدایت کند و ترافیک بیشتر نیز به معنای مشتری بیشتر و فروش بیشتر برای شماست.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *