سئو وب سایت

سئو وب سایت


سئو کار حرفه ای

یک بار توی یک فرومی خواندم که کسی به طنز نوشته بود مردم توی نت دو دسته شده‌اند. یا فروشگاه‌ دارند یا سئو کار حرفه ای .

این روزها در دنیای مجازی همه سئوکار هستند و هر کسی که یک مطلبی مرتبط با سئو خوانده باشد، احساس می‌کند دنیای پر پیچ و خم بهینه‌سازی را مثل کف دست می‌شناسد. کافی است هر جا رسیدید، مبحثی را درباره‌ی وب سایت خود مطرح کنید؛ ۲۴ ساعت نگذشته، ده‌ها پیام بلندبالا برای تبلیغ «سئو تضمینی» و «خرید بک لینک» و «سئوسازی» و این قبیل عبارات سطحی و بی‌معنی برای شما ارسال خواهد شد. تازه پیام‌های تبلیغاتی را علاوه کنید بر حجم زیادی از تزهای کم‌مایه و بی‌پایه و اساس درباره مبحثی که طرح کرده‌اید.

بنا به تجربه‌های شخصی، ده نکته را در زیر آورده‌ام که می‌توانید در شناسایی آماتورهای کم‌سوادی که این روزها اینترنت را قرق کرده‌اند استفاده کنید و تفاوت متخصص سئو با نوجوان‌های پر ادعا را بشناسید.

سئو کار حرفه ای باید بنویسد

همه‌ی سئو کار ها وبلاگ‌ نویس نیستند؛ اما می‌توان گفت اغلب سئو کارها بالاخره یک جایی می‌نویسند و مقالاتشان را منتشر می‌کنند. وب‌ سایت شخصی، صفحات شبکه‌ های اجتماعی، مجلات مرتبط آنلاین یا کاغذی و یا کتاب. تقریبا هر سئو کار حرفه ای باید یک سری مقالات منتشر شده داشته باشد. ننوشتن مقالات تخصصی سئو برای یک سئو کار حرفه ای مثل این است که فردی عضو هیئت علمی دانشگاهی باشد، اما یک مقاله یا کتاب تخصصی هم منتشر نکرده باشد.

بسیاری از سئوکارها را می‌توانید از روی اعتبار وب‌سایت یا مقالات و احتمالا کتاب‌های منتشر شده‌شان بشناسید.

پس اگر سئوکاری برای شما فیس و افاده آمد از بس که سرش شلوغ است فرصت وبلاگ‌ نویسی و این بچه‌ بازی‌ها را ندارد، خیلی محترمانه بهش بگوئید شما این کاره نیستی عزیزم.

نمونه کار قابل اثبات و تجارب موفق

اگر به وب‌سایت خود اهمیت می‌دهید یا قستمی از عمر و سرمایه‌ی خود را پای آن ریخته‌اید، حتما وحشت می‌کنید اگر بفهمید فردی که می‌خواهد برای شما خدمات سئو ارائه کند، خودش با آزمون و خطا و تقلب از روی دست این و آن کارهایش را پیش می‌برد.

به یاد داشته باشید که شما و سرمایه‌ی مالی و زمانی شما موش آزمایشگاهی دیگران نیستید که هر کسی از راه برسد و یک استراتژی من‌ درآوردی روی آن امتحان کند. این‌طور افراد به راحتی می‌توانند شما را به روز سیاه بنشانند. دنیای سئو، دنیای احتمالات پیچیده است و هر عملی می‌تواند به سلسله اتفاقات ناگواری بینجامد که فکرش را هم نمی‌کنید. پس به هر کسی که توی این فروم و آن وب‌ سایت ادعای تخصص در سئو می‌کند اعتماد نکنید. از او نمونه کار قابل اثبات بخواهید و حتما آن‌ ها را بررسی کنید. از وی بخواهید کاتالوگی از نمونه‌کارها و تجارب خود دارد برای شما ارائه کند و موارد ادعا شده در رزومه یا کاتالوگ دریافتی را به دقت بررسی کنید. اگر دروغی در آن مشاهده کردید، بدانید یک جای کار می‌لنگد و سئوکار شما آن‌طورها هم سئو کار حرفه ای نیست. به زمان افتتاح سایت های معرفی شده فرد و رتبه سایت بیشتر از ظاهر آن توجه کنید زیرا هرچه زمان بیشتری به موتور های جستجو داده شود سایت را بیشتر خواهد شناخت و یک سئو کار حرفه ای کسی است که در کمترین زمان ممکن بیشترین نتیجه را گرفته باشد

سطح درک از دنیای سئو

شاید بپرسید چطور سطح سواد افراد را از پشت مونیتور بفهمیم. من به شما می‌گویم که چطور، اما حق با شماست. این موضوع یک مقدار مبهم است. علاوه بر آن، شما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بسته به سطح اطلاعاتی که شما از دنیای سئو دارید، حرف‌های یک فردی به نظر شما خیلی منطقی و موثق بیاید، اما اگر یک متخصص سئو صحبت‌های همان شخص را بشنود، می‌تواند ایرادات منطقی بسیاری از آن بیرون بکشد. پس هر کسی دو کلمه حرف قلمبه سلمبه زد، فکر نکنید خبری شده و کسی است.

اما چطور سطح سواد و درک فرد از دنیای سئو را محک بزنیم؟ این کار، دو دوتا چهارتا نیست که فرمول خاصی داشته باشد. باید صحبت‌هایش را گوش کنید. خودتان هم قدری مطالعه کنید. نقشه راه و استراتژی‌ای که برای سئوی سایت شما رسم کرده را به خوبی بررسی کنید و از دیگران مشورت بگیرید؛ و در مشورت‌ها مراقب دشمنی‌ها، رقابت‌ها و ادعاهای نادرست طرف مورد مشورت هم باشید. هم‌چنین بد نیست اگر با شخصیت طرفتان آشنایی پیدا کنید. اگر در فروم‌ها فعال است، مطالب جدید و قدیمش را بخوانید و ببینید چقدر از حرف‌هایش، حرف حساب است.

خلاصه که باید با بررسی جمیع جهات، سواد طرفتان را محک کنید و ببینید آن‌قدر که ادعا دارد، درکش از دنیای سئو کامل هست یا نه.

بک لینک

کوتاه عرض کنم. هر کس دیدید در وب‌سایتش بخشی برای خرید بک‌لینک دارد و یا کلا اسمی از خرید بک لینک می‌آورد و یا توی ذهنش و لابه‌لای حرف‌هایش دریافتید که بخشی از کارش خرید بک لینک است را از کانتکت‌های خودتان حذف کنید و اگر دوست داشتید ایگنور هم بکنید که یک وقت به شما نزدیک نشود.

هر سئوکاری که ذره‌ای درک از شرایط مناسبات و معادلات دنیای بهینه‌سازی داشته باشد، می‌داند که خرید بک‌لینک مدت‌ها پیش مرده و به خوبی می‌داند که ریسک خرید بک‌لینک پتانسیل چه اتفاقات ناگواری را در خود دارد.

سئو تضمینی

از فرد بپرسید که می‌تواند رتبه‌ی شما را بعد از پروسه‌ی سئو تضمین کند یا نه؟ اگر پاسخ داد بله، سرتان را برگردانید و تا جایی که می‌توانید از دستش فرار کنید!

سئو یعنی دنیای احتمالات و متغیرها. پس عبارت سئو تضمینی به خودی خود یک عبارت پارادوکسیکال و متضاد است. چنین چیزی نه وجود خارجی است و نه دست‌یافتنی.

علاوه بر این‌که نتیجه‌ی کارهای سئوکار برای یک وب‌سایت ممکن است با آن‌چه در سر داشته بسیار متفاوت باشد، سایر وب‌سایت‌ها هم هستند که شما هیچ‌گونه نفوذی بر عملکرد آن‌ها ندارید. منظور اینکه نه تنها نتایج کارهای خود سئوکار به طور دقیق معلوم نیست، بلکه دنیای بیرون هم به طور مطلق غیرقابل پیش‌بینی است. با کمی فکر، می‌توانید از این استدلال ساده و همه‌ فهم، به خوبی وسعت پیچیدگی‌های دنیای سئو را دریابید و به درستی درک کنید که واژه سئو تضمینی تا چه حد از پایه غیرمنطقی و کاسب‌کارانه است. اغلب افرادی که از این عبارت در صحبت‌ها، تبلیغات یا قراردادهای خود استفاده می‌کند از روی نفع شخصی و بنا به طمع مالی چنین می‌گویند و اگر از این گروه نباشند، باز مشخص است که درک صحیحی از سئو ندارند. در هر صورت افراد مناسبی برای استخدام نیستند.

قیمت؛ کم‌ترین یا بیش‌ترین، ملاک نیست

نمی‌خواهم بگویم هر چه قیمت بیش‌تر باشد بهتر است. اما طبق آمار، امروزه سئو گران‌ترین و از آن‌طرف پردرآمدترین حوزه‌ی دنیای اینترنت است. می‌توانید سفارش یک پروژه را به هر سئو کار حرفه ای مطرح یا نیمه‌مطرحی که در دنیا هست بدهید تا قیمت‌هایشان دود از سرتان بلند کند.

البته لازم است در نظر داشته باشید پروژه‌ی مذکور، پروژه‌ی وسیع و پیچیده‌ای بود و به همان میزان هم جزء گران‌ترین انواع پروژه‌های مربوط به سئو می‌باشد.

اما کسی که سخت‌ترین پروژه‌ها را با قیمت‌های ۴۰۰ ۵۰۰ هزار تومانی قبول می‌کند، اگر قصد ورشکستگی نداشته باشد، قطعا متوجه کاری که قبول کرده نیست و وسعت جزئیات اجرایی پروژه را متوجه نشده است.

از طرفی نباید هر کس که قیمتش بیش‌تر بود را حرفه‌ای‌تر بدانید، و از سمتی نباید قیمت‌های پرت و بسیار نازل را جدی بگیرید.

سطح رضایت مشتری

تصویر از seowork.ir

وب‌سایت مشتری‌های قبلی سئوکار را به خوبی بررسی کنید. با ایشان مکاتبه و ایمیل‌نگاری کنید و میزان رضایت‌شان را جویا شوید. مراقب باشید که دشمنی‌ها باعث گمراهی شما نشوند و همین‌طور دوستی‌ها. یک مشتری ممکن است دوست سئوکار باشد و یکی ممکن است بعد از پایان پروژه به هر دلیلی دشمنش شده باشد. پس سعی کنید از تعداد زیادی مشتری پرس‌و‌جو کنید و البته خودتان هم جایگاه و شرایط وب‌سایت مشتری‌ها را به خوبی بررسی کنید و میانگین این موارد را به عنوان سطح رضایت مشتری‌ها در نظر بگیرید و در تصمیم‌تان برای استخدام او دخالت بدهید.

سطح ارتباط با مشتری

سئو یک پروسه است نه یک پروژه. از سئوکار بپرسید آیا تغییراتی که در پروسه‌ی سئو بر روی وب‌سایت شما یا برای وب‌سایت شما انجام می‌دهد را به اطلاع شما خواهد رساند یا نه. هر سئو کار حرفه‌ای و قابل اعتمادی از مطلع کردن مشتری‌اش ترسی نخواهد داشت. اگر طرف مقابلتان از این کار سر باز زد یا به بهانه‌هایی مثل حجم کار زیاد یا کم‌اهمیت بودن این موضوعات جانبی شما را دست‌به‌سر کرد بدانید که احتمال زیاد از اعمال خودش مطمئن نیست و نمی‌خواهد کسی بداند کارهایی که می‌کند چقدر سطحی یا خطرناک هستند.

سئو کار حرفه‌ ای بدون این‌که شما اسمی ببرید یا اصرار کنید، ارسال هفتگی یا معمولا ماهانه‌ی گزارش تغییرات و پروسه‌ی پیشرفت سئوی وب‌سایت مشتری‌اش را -مثلا در قالب یک فایل پی‌دی‌اف- جزء وظایفش می‌داند.

هر چه دیدید فرد مقابلتان پلن کاری‌اش دقیق‌تر و منظم‌تر و مشخص‌تر است، بدانید که تجربه‌ی بیش‌تری دارد و کارش را بهتر و دقیق‌تر می‌شناسد.

نقشه راه معین و منظم

تصویر از سئوکار

هر سئو کار حرفه ای هزاران نقشه و ایده برای رساندن سایت شما به هدف موردنظرتان دارد اما با توجه به عملکرد رقبا ممکن است هر روز یا هر لحظه مسیر و نقشه خود را بطور کلی تغییر دهد پس نمی توان از پیش تعیین کند که با چه راهکاری سایت شما را بهینه خواهد کرد و درصورتی که فردی همچین ادعایی نمود بهتر است از او بپرسید آیا روش دیگری هم بلد هست؟

بیش از این بر حجم این مطلب اضافه نمی‌کنم. توصیه می‌کنم همین الان درباره استخدام سئو کار  حرفه ای خود مطالعه و مذاکره نمائید و بعد از مطالعه عملکرد او تصمیم به عقد قرارداد بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!