blog org 1678 1561442372 pagination

صفحه بندی در سایت چیست؟

زمانیکه محتوای یک صفحه طولانی میشود طراح سایت تلاش میکند که آن را در دو یا چند صفحه در دسترس کاربر قرار دهد، این روش هم موجب میشود که صفحات سایت بیش از حد طولانی نشوند و هم حجم کلی صفحه را کاهش میدهد. فرض کنید که تمام محصولات یک فروشگاه اینترنتی در یک صفحه نمایش داده شوند. در این صورت ممکن است زمان بسیار زیادی برای نمایش کامل صفحه مورد نیاز باشد و یا کاربر هنگام اسکرول کردن در صفحه میان محصولات سردرگم گردد.

download 3 2

روش صحیح برای مدیریت صفحه بندی (Pagination) چیست؟

از تگ های Rel=Prev و Rel=Next استفاده کنید

اگر دارای صفحه بندی در سایت هستید، روش صحیح مدیریت آنها استفاده از تگ های Rel=Prev و Rel=Next است. بدین شکل گوگل متوجه ماهیت این صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر می گردد.

پیاده سازی این تگ ها بسیار ساده بوده و اغلب پلتفرم ها دارای قابلیت هایی برای انجام این کار هستند.

در بخش <head> صفحه اول این مطلب می بایست تگ زیر را اضافه کنید:

<link rel=”next” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part2>

چرا که این صفحه، اولین صفحه از این مطلب می باشد. در صفحه دوم می بایست هر دو تگ next و prev را قرار دهید، چرا که این صفحه در بین مطالب قرار گرفته است:

<link rel=”prev” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part1>
<link rel=”next” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part3>

برای صفحه دوم نیز کافیست که تگ prev را قرار دهید، چرا که آخرین صفحه از این توالی می باشد:

<link rel=”prev” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part2>

دقت داشته باشید که می توانید یو آر ال ها را به شکل کامل یا نسبی در مسیر یو آر ال ها قرار دهید. اگر یو آر ال های سایتتان شامل پارامترهایی هستند که موجب تغییر در محتوا نمی گردند (مانند آی دی سشن ها)، آنها نیز می بایست در این تگ ها قرار گیرند.

این تمام کاریست که می بایست برای این گونه صفحات انجام داده تا اعتبار لینک ها به صورت صحیح منتقل شود. پیاده سازی این تگ، محدود به تعدادی از صفحات نشده و بی نهایت صفحه را می توانید با استفاده از این روش سامان دهی کنید.

اشتباهات رایج در صفحه بندی

زیاده روی

بعضی از افراد به دلایل بسیاری در استفاده از تگ ها در سایتشان زیاده روی می کنند. هیچ دلیلی برای زیاده روی در کاری که تداخل بسیاری ایجاد می کند وجود ندارد.

پیاده سازی غیر اصولی

عموما افرادی که در نگهداری از سایت تازه کار هستند، در پیاده سازی صفحه بندی دچار اشتباهاتی می شوند. این اشتباهات در طول زمان و با بزرگتر شدن سایت، حجم بیشتری پیدا کرده و موجب ایجاد فاجعه در سایت می گردد.

عدم درک درست صفحه بندی

بسیاری از افراد تصور می کنند که صفحات صفحه بندی شده (Paginated pages) همانند محتوای تکراری یا صفحات دارای پارامتر (Faceted pages) است، اما در حقیقت اینطور نیست:

  • صفحات صفحه بندی شده: صفحاتی هستند که پشت سر هم و به ترتیب وجود داشته و به صورت داخلی نیز به هم لینک شده اند. شما می بایست با استفاده از rel=prev و rel=next به مدیریت صحیح این صفحات بپردازید. (در ادامه این مطلب به توضیح دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت)
  • صفحات تکراری: صفحاتی هستند که دارای محتوای یکسان یا شبیه به یکدیگر می باشند و از این رو در رقابت با یکدیگر برای نمایش در نتایج جستجو قرار دارند. عموما این گونه صفحات با استفاده از تگ کانونیکال مدیریت شده تا گوگل متوجه صفحه هدف گردد. راهکار دوم ریدایرکت صفحات تکراری به صفحه هدف می باشد. انتخاب دقیق راهکار به نوع صفحات و پلتفرم سایت وابسته است.
  • صفحات دارای پارامتر (Faceted pages): صفحاتی هستند که به واسطه فیلترهایی همچون سایز، رنگ و قیمت ایجاد می شوند. این گونه صفحات معمولا توسط فایل robots.txt از دید ربات های گوگل مخفی مانده و یا اینکه پایش و ایندکس آنها توسط ابزار وبمستر تولز گوگل محدود می گردد، چرا که ترکیب این فیلترها بی نهایت حالت ایجاد می کند. همچنین استفاده از تگ های کانونیکال نیز بسته به وضعیت موجود از دیگر راهکارهاست.
pagination ajax php netparadis

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!