در قشم کجاها برویم؟

 

این جزیره زیبا در استان هرمزگان واقع شده است و بزرگ‌ترین جزیره‌ ایران و تنگه هرمز به شمار می‌آید. اگر بخواهیم به دورانی برگردیم که سرآغاز تاریخی قشم از آن شروع شده است، باید بگوییم کمربند‌هایتان را محکم ببندید تا به دوران ساسانیان سفر کنیم!

 

جدا از جاهای دیدنی تور قشم و پیشینه‌ی تاریخی آن، قشم سرزمینی بهشتی برای خرید کردن محسوب می‌شود. در قشم مراکز خرید جذاب و رنگارنگ به وفور پیدا می‌شود و از این جهت هر گردشگری را به خود جذب می‌کند!

 

در این مقاله علاوه بر آشنایی با ۲۰ جاذبه دیدنی و مراکز خرید قشم، با اقامتگاه‌های مختلف این جزیره نیز آشنا خواهید شد.

آب و هوای قشم

به گزارش سفر باتو ، آب و هوای قشم کاملا وابسته به هدفی است که برای آن سفر به قشم را انتخاب کرده‌اید.

اگر هدف شما از سفر به قشم تجربه تفریحات دریایی مانند غواصی است، فصل بهار و پاییز بهترین انتخاب برای شما عزیزان است زیرا دمای آب در این دو فصل بسیار معتدل و لذت‌بخش است.

اگر هدف شما از سفر به این جزیره، سر زدن به جاهای دیدنی قشم است، زمستان پاییز و زمستان بهترین زمان است که بار سفر ببندید و دل راهی جزیره عجایب هفتگانه شوید.

اگر هدف شما از سفر به قشم، خرید است، بهترین تخفیف‌ها را می‌توانید در تابستان به دست آورید؛ اما فراموش نکنید که آب و هوای این جزیره در تابستان بسیار گرم و شرجی می‌شود.

فرودگاه

فرودگاه بین‎الملی قشم مجهز به باند 5 کیلومتری، ساختمان برج مراقبت، ترمینال‎های مسافری، ساختمان آتش‎نشانی و ایمنی، احداث حدود 20.000 مترمربع ساختمان اداری، ایجاد تأسیسات سوخت‎رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی و جایگاه بنزین‎گیری خودرو، از جمله فرودگاه‎های مجهز کشور به شمار می‎رود. در سال 1373 مورد بهره برداری قرار گرفته است و همه روزه پرواز های داخلی و خارجی در آن برقرار است.

بازارهای قشم

بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت های منحصربه فرد این بازارها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است بازارهای بین المللی مدرنی را می بینی با خریداران و مخاطبان مخصوص به خودش که همگی از جنس و قیمت به هیجان می آیند؛ اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هنوز هم دادوستدهای کلان در آن زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان آن را می چرخاند! به خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده هایی که کمتر تک فروشی دارند و به قول خودشان جین می فروشیم، هنوز به دلیل به یک سوم رساندن قیمت های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را در خود جای داده است.

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد بودنش نسبت قیمت اجناسش نسبت به بازارهای دیگر مناسب تر است.

مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)

 

مقبره‌ی بی‌بی مریم، آرامگاهی باقی‌مانده از قرن هشت هجری قمری است که در روستای تم سنیتی جزیره‌ی قشم قرار دارد. این بنای کهن، در بین اهالی روستا به تم سنیتی نیز شهرت یافته است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که معماری آن به معماری عمارت‌های حکومت سلجوقیان شباهت دارد.

 

جزایر ناز قشم

یکی از دیدنی های قشم، جزایر موجود در این منطقه از کشور هستند که به جزایر ناز شهرت یافته‌اند و دیواره‌ای صخره‌ای و وسعتی حدود سه هکتار دارند. ویژگی‌ منحصربه‌فرد این جزایر، رفتن به داخل آن‌ها با خودرو یا به صورت پیاده‌روی تا فاصله‌ی یک کیلومتری داخل آب‌های آن است که به‌دلیل شرایط جزر ممکن می‌شود و همین امر آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی قشم تبدیل کرده است. این جزایر تقریبا ۲۲ کیلومتر از قشم فاصله دارند و مسکونی نیستند. در زمان کوتاهی هنگام وقوع جزر، فاصله‌ای بین جزایر و ساحل قشم ایجاد می‌شود؛ در این زمان می‌توانید از بالای جزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را نظاره‌گر باشید.

 

بام قشم

بام قشم، در بخش غربی جزیره‌ی قشم قرار دارد که قسمت‌های مرتفع آن از سنگ آهک و در دامنه‌ها از ماسه سنگ، مارن و سیلت تشکیل شده است. در واقع این ارتفاعات، فلاتی نیمه‌ مرتفع هستند که سطح وسیعی از جزیره را تشکیل داده و به‌دلیل چشم‌اندازی زیبا از جنگل‌های حرا و سواحل شمال خلیج فارس، به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قشم تبدیل شده‌اند.

دره ستارگان قشم

 

” دره ستارگان ” هم گزینه بعدی در لیست معروفترین جاذبه های قشم ماست ؛ این دره درست در 20 کیلومتری شهر قشم و کنار روستای برکه خلف قرار دارد و بومیان منطقه به این دره ” استاله کَفتَه ” نیز می گویند و اینکه ” دره ستارگان ” در اصل یکی دیگر از محبوب ترین و البته زیباترین مکان های توریستی قشم و جاذبه های طبیعی و بکر این جزیره می باشد و نیز دلیل انتخاب این اسم برای این منطقه یک افسانه محلی است که طبق آن در گذشته های دور ستاره ‌ای از آسمان سقوط می کند و این اثر هنری را به وجود می آورد و نیز حتی بعضی ‌ها عقیده ای فراتر از این دارند و معتقدند این دره پر از جن بوده و صداهایی را که شب‌ها از این دره به گوش می رسد با این موضوع ارتباط مستقیمی دارد ؛ اما حقیقت این است که دره ستارگان که تنها ” ژئوپارک طبیعی خاورمیانه ” می باشد، طی سال‌ ها فرسایش خاک به وجود آمده است و صدای فوق ناشی از وزش باد در میان صخره‌ های ان می باشد و لازمه بدونید که دره ستارگان یکی از جاهای دیدنی قشم در شب هم بشمار می رود چرا که در شب ستاره‌ ها به قدری به شما نزدیک‌ حس می شوند که واقعا حس چیدن ستاره‌ ها به ذهنتان می رسد ؛ بنابراین اگر به این نوع افسانه‌ ها اعتقاد ندارید و این قدرت را دارید که ترس خود را کنار بگذارید، لذت شب ماندن در این دره می تواند بهترین تجربه زندگیتان شود ، اما یادتان باشد که برای اقامت شبانه در دره ستار‌گان به مجوز رسمی از مدیریت ژئوپارک قشم نیاز دارید.

 

 

غار نمکدان قشم

 

” غار نمک یا نمکدان ” نیز یکی از جاذبه های گردشگری معروف جزیره قشم حرف های زیادی برای گفتن دارد و جالبه بدونید که غار نمکدان با طول 6400 متری‌ اش، طویل ترین غار نمکی جهان هم می باشد و نیز بر اساس تحقیقاتی که بر روی آن انجام  گرفته، نمک های این غار بیش از 570 سال عمر دارند و اینکه غار نمکدان دارای چندین تالار با اندازه های متفاوت خودنمایی می کند و لازم به ذکر بوده که نحوه شکل گیری نمک ‌های این غار بدین شکل بوده که در ابتدا نمک‌ ها به‌ صورت تک‌ لایه در زیر زمین بوده اند که با گذشت زمان ها به ‌سطح ‌های بالاتر راهشان را پیدا کرده اند و چون نمک ‌ها دارای ویژگی شناور بوده و وزن حجمی آن‌ ها از وزن سنگ ‌های اطرافشان کمتر میباشد، آن سنگ‌ ها را کنار زده‌ اند و به ‌بخش‌ های بالایی زمین به زیبایی رسیده اند و در ادامه رطوبت هوای جزیره قشم و نفوذ آب در غارها باعث چکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها شده است و و باعث شده اند که تغییر شکل بیابند، دسترسی به این مکان به این صورت است که غارهای نمکدان در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره قرار گرفته اند و فاصله دهانه این غار از جاده ی کنار ساحل در حدود 2 کیلومتر می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!