content marketing and content strategy in media 1

استراتژی بازاریابی محتوا :

بازاریابی محتوا، به طور معمول رویکرد فروش نرم برای جذب مشتریان و حفظ آنها از طریق ایجاد و ارایه محتوای مربوط و معنی دار است. این اساسا ترکیبی از تکنیک های فروش و بازاریابی ارگانیک است. روش کار به این صورت است که تلاش های خود را به اندازه کافی به خوبی تغییر دهید که مشتریان شما متوجه نشوند که آنها در حال فروخته شدن هستند بلکه این احساس را داشته باشند که درحال تبدیل به گونه بهتری هستند. در بازاریابی محتوا شما مخاطبان خاصی را تعیین می کنید که می خواهید محتوا به سوی آنها سرازیر شود و زمانی که آنها درگیر محتوا شدند شما سعی می کنید تا عمل مشتریان سودآور را ازطریق محتوای مناسب که احساس می کنید به شکل دادن رفتار آنها و «تبدیل شدن به مشتری واقعی» یا «Conversion» کمک خواهد کرد تحریک نمایید.
قطعات بازاریابی محتوا اغلب در قالب پست های وبلاگ، مطالعات موردی، روابط عمومی، بازاریابی، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ورودی، PPC ، SEO و بیشتر یافت می شوند.
با این تفسیر چه تفاوتی میان بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا وجود دارد؟ استراتژی بازاریابی محتوا به سادگی یک ضمیمه به استراتژی محتوای شما است که به تنهایی بر روی ایجاد، اندازه گیری و انتشار بخش های بازاریابی محتوا برای مخاطبان مشخص تمرکز می کند و با دقت «چرایی» استراتژی کلی شما و آنچه که انگیزه تعامل مشتریان می شود را مورد توجه قرار می دهد.
یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب می تواند کاملترین پتانسیل ها را برآورده سازد اگر یک فونداسیون استراتژی محتوای قوی برای استوار نگه داشتن آن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر استراتژی محتوای شما نشان می دهد « چگونه» «کجا» و «چه چیز» محتوای خود را بکار بردید.
به قیاس طرح یا برنامه کار ساختمان برگردیم، شما هرگز دیوارها و سقف اتاق یک خانه را بدون پی ریزی و فونداسیون اولیه نخواهید ساخت. این موضوع با استراتژی بازاریابی محتوا شباهت دارد که در صورتی عمل می کند که سما از یک فونداسیون استراتژی محتوای قوی بهره ببرید. این فونداسیون کمک می کند تا با برندینگ، پیام رسانی و تقریبا همه جوانب بازاریابی محتوا برای اهداف کلی محتوای شرکت خود همراستا شوید قبل از آنکه به طور فعال آن را شروع کنید.
یک استراتژی محتوای جامد یکی از بزرگترین ابزارهای کسب و کار شما است که می تواند در به حداکثر رساندن دستیابی آنلاین شما مورد استفاده قرار گیرد. مطمئن شوید که فونداسیون استراتژی محتوای شما به خوبی طرح ریزی شده قبل از آنکه استراتژی بازاریابی محتوای شما گسترش یابد. محتوا باید در تمام طول عمر خود مدیریت و دائماً با هدف های کسب و کار و تحلیل های مرتبط با آن همسو شود. استراتژی محتوا در مورد تمام مراحل مرتبط به زندگی یک محتوا نظر می دهد و بر روی آن تاثیر دارد .

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا :

بازاریابی محتوا در واقع ضمیمه ای بر استراتژی محتوای کلیِ شماست و تنها بروی خلق، اندازه‌گیری و انتشار مطالب جذاب و مفید برای مخاطبان تمرکز دارد. در واقع بازاریابی محتوا دقیقاً «دلایل و چراهای» خرید / مشارکت مشتریان شما را هدف می‌گیرد.

اما بازاریابی محتوا تنها زمانی می‌تواند به بالاترین حد تاثیرگذاری خود برسد که  شما یک استراتژی محتوای قدرتمند برای آن پایه‌گذاری کنید. به عبارت دیگر، استراتژی محتوا با «چگونگی» استفاده از محتوا ارتباط دارد و به شما می‌گوید که «کجا» از «چه چیز» استفاده نمایید.

بیایید طراحی نقشۀ ساختمانی را مثال بزنیم. مطمئناً شما می‌دانید که بدون پی ریزی و ایجاد فونداسیون، نمی‌توان برای یک ساختمان سقف یا دیوار ساخت. این قانون در بازاریابی محتوا نیز صدق می‌کند. بازاریابی محتوا زمانی نتیجه می‌دهد که استراتژی محتوای مناسبی برای آن پایه‌ریزی شده باشد. این پایه و اساس کمک می‌کند تا برندسازی، پیام‌رسانی و تقریباً تمام زوایای بازاریابی محتوا را با توجه به اهداف شرکت خود تنظیم نمایید.

 مراحل تدوین یک استراتژی محتوا :

شما به یک استراتژی نیاز دارید تا مسیر تجاری صحیحی را برای سازمان، مشتریان و مخاطبان خود داشته باشید. ممکن است تغییراتی شکل بگیرد و شما را از مسیرتان منحرف کند. لذا استراتژی شما باید انعطاف لازم برای برخورد با تغییرات را داشته باشد. چشم انداز به شما کمک می کند تا اهداف چند ساله را برای سازمان خود برنامه ریزی کنید. برای رسیدن به این چشم انداز می توانید از محتوا کمک بگیرید.

شناسایی مخاطبان

برای استفاده از محتوا، شما در ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید تا بفهمید که به چه زبانی و به چه شکلی با آنها سخن بگویید. برای شناخت مخاطبان خود بهتر است اطلاعات زیر را درباره آنان بدانید:

اطلاعات آماری مانند سن، جنسیت، مکان سکونت
در کدام سایت ها گردش می کنند.
از چه کانال های ارتباطی استفاده می کنند.
نقاط ضعف و قوت آنان چیست.
هرچه اطلاعات بیشتری از مخاطبان داشته باشید، راحت‌تر می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

رصد محتوا

رصد محتوا بسیار تنیده با استراتژی محتوا است. شما باید آنقدر در این زمینه تخصص داشته باشید که بدانید چه اطلاعاتی را باید با مخاطبان خود در میان بگذارید. همچنین باید بدانید که چه اطلاعاتی را باید از آنها پنهان کنید. سئو می تواند در رصد اطلاعات به شما کمک کند. متاوب اصول اولیه رصد اطلاعات را به شما معرفی می کند. این اصول ابتدایی هستند و رعایت آنها در محتوانویسی سخت نیست.

الف – بررسی محتواهای موجود

برای رصد محتوا، بهتر است از بررسی محتوای موجود شروع کنید. بررسی کنید که چه محتواهایی در اختیار دارید و آیا آنها نیاز به اصلاح دارند یا خیر. هم چنین بررسی کنید که این محتواها آیا از اصول بعدی که ذکر می شود پیروی می کنند یا خیر.

ب – سازماندهی محتواها و برچسب گذاری

موارد زیر را برای محتواهای فعلی خود مشخص کرده و محتواهای فروشگاه اینترنتی خود را بر اساس آنها مرتب کنید.

موضوع محتوای خود را مشخص کنید.
طول هر یک از محتواهای خود را بسنجید.
لحن مطالب خود را مشخص کنید.
سعی کنید بین مطالب خود ارتباط برقرار کنید.
محتواهای فروشگاه اینترنتی خود را بروزرسانی کنید. ممکن است برخی از نوشته های شما مربوط به گذشته باشد و برای کاربران امروزی خسته کننده باشد.
ساختار محتوای خود را مشخص کنید.
ج – افزودن معیارهای موفقیت

بهتر است معیارهای موفقیت زیر را برای هر یک از محتوای خود بسنجید:

میزان بازدید

معیارهای سنجش مشارکت افراد
اشتراکات اجتماعی
د – تحلیل داده
ممکن است شما نیاز به یک محتوای خاص داشته باشید اما این محتوا تفاوت زیادی با سایر محتواهای وب سایت شما داشته باشد. لذا متاوب به شما پیشنهاد می کند که از انتشار این محتوا پرهیز کنید. بارگذاری مطالبی که فاصله زیادی با محتوایات پیشین شما دارد، منجر به ایجاد گپ شده و برای کاربران شما ناخوشایند خواهد بود.

۲- تعیین اهداف

در ابتدا شما چشم اندازی را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کردید. حال باید بررسی کنید که محتواهای فعلی شما با انجام اصلاحات بر روی آنها، چه مقداری از این چشم انداز را جلو می برد. شما باید تعیین کنید که برای پیمودن ادامه استراتژی محتوا نیاز به چه محتواهایی دارید. اهداف خود را قابل اندازه گیری، با معنا و زماندار تعیین کنید. برای مثال یکی از اهداف یک فروشگاه اینترنتی لباس، می تواند این باشد که از یک نوع شلوار مردانه، تا ۴ ماه آینده، ۴۰۰ عدد فروش داشته باشد. حال باید تولید محتوا برای سایت را به گونه ای پیش ببرد و قیمت گذاری آن را به نحوی انجام دهد که هدف فروش ۴۰۰ عددی این شلوار طی ۴ ماه آینده محقق شود.

۳- انتخاب سبک نوشتار متناسب با برند تجاری

سند استراتژی شما مکان مناسبی برای ثبت برند تجاری، شیوه نوشتار و راهنمایی های صوتی است.

همه نویسندگان فروشگاه اینترنتی شما باید سبک نوشتاری یکسانی داشته باشند و در سبک نوشتاری خود به برند تجاری شما نیز توجه داشته باشند. تعداد کاربران، اطلاعاتی که از کاربران جمع آوری کردید و محبوبیت برند تجاری شما، مواردی است که محتوانویسان آن را زیر نظر می گیرند و نوشتار خود را بر اساس آنان تنظیم می کنند.

۴- سند استراتژی محتوا

استراتژی محتوای شما باید جامع و مختصر باشد. در سند استراتژی محتوا، اساسنامه و دستورالعمل هایی که محتوانویسان باید آنها را رعایت کنند ذکر می شود. برخی از فروشگاه های اینترنتی، از قالب های از پیش ساخته شده برای محتوانویسی استفاده می کنند تا کار محتوانویسان خود را ساده تر کنند. سند استراتژی طبق تحقیقاتی که در زمینه رصد محتوا انجام شده و ترکیب این تحقیقات با چشم اندازها و اهداف کسب و کاری شما تنظیم می شود.

download 28

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!