images 2

حال نکته اساسی اینجاست که آیا همه ی استارتاپ ها موفق می شوند و به سود دهی می رسند ؟

توجه داشته باشید در ابتدای یک کسب و کار هرچه فعالیتهایی که انجام می شود ، صحیح تر و اصولی تر باشد ،‌شانس موفقیت بالاتر می رود.

اگر ایده خیلی تازه و جدیدی ندارید و صرفا می خواهید کاری را انجام دهید.

که مشابه آن وجود دارد، رمز موفقیت شما این است که خوب کپی کنید و بدانید استارت آپی موفق است که بهتر و تمیز تر کپی شده باشد.

بعنوان مثال دیجی کالا که در حال حاضر یکی از موفق ترین استارت آپ ها در زمینه فروشگاه های اینترنتی است،

ایده جدیدی نداشت ولی توانست به بهترین شکل و با توجه به شرایط و نیازهای مشتریان اهداف خود را پیاده سازی کند .

بطور قطع امروز، به بزرگترین مرجع قیمت گذاری کالاهای دیجیتال و بهترین فروشگاه اینترنتی تبدیل شده است

که طبق آمار سایت الکسا (alexa) در تاریخ 31 آگوست 2017 رتبه 4 را در بین سایت های ایرانی به خود اختصاص داد .

از زمانی که ایده شروع یک استارت آپ به ذهن می رسد تا مرحله سوددهی باید مراحلی را طی کرد که مثل یک بازی می ماند.

این بازی اینگونه است : مرحله بعد زمانی شروع می شود که مرحله قبل به پایان رسیده باشد .

1: سفر به جلو (Journey Ahead) :

در این مرحله تنها یکسری افکار در ذهن عبور خواهد کرد و هیچ کاغذ و قلمی در دست نیست .

از کاری که می خواهید انجام دهید رویایی بسازید و آن را پرورش دهید. بی شک یکی از جذابترین مراحل همین است.

2: ایده و تیم (Idea & Team) :

این مرحله را اصطلاحا مرحله ایده یا کشت گوییم.

نیازسنجی، شناخت رقبا و تحلیل بازار از مهمترین کارهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

چندین مورد از استارت آپ های مشابه ایده خود را ببینید،‌ تحلیل و بررسی کرده و بدنبال کاری که زیاد انجام شده است نروید.

نگاه به موفق ترین ها در این حوزه و استفاده از فرصت هایی که بوجود می آید، کمک بزرگی در رشد ایده شما خواهد کرد.

بعنوان مثال فیلتر بودن یوتیوب فرصتی را برای پیدایش آپارات بوجود آورد .

یا جهش بزرگ ای نتورک (Anetwork) که با فیلترینگ تصادفی گوگل ادسنس (Google Adsense) رخ داد.

از جمله مثال هایی بود که اهمیت استفاده از فرصت ها را بیان می کرد.

توجه داشته باشید اینگونه کارها به تنهایی انجام پذیر نیست،‌ پس به فکر یک تیم کوچک باشید.

3: نمونه اولیه : (Build a Prototype)

یک نام برای طرح خود انتخاب کرده و آن را نهایی کنید . نامی که تلفظش راحت و مردم آن را بخاطر بسپارند .

نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) که شامل تمام موارد مالی، سود و زیان ها، مجوزها ، برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید و جزئیات دیگرباشد.

اجباری است چراکه راه اندازی یک استارت آپ نیاز به سرمایه دارد .

اگر بدنبال یک سرمایه گذار خارجی باشید بدون داشتن بیزینس پلن موفق نخواهید شد.

تولید یک (MVP (Minimum Viable Product که به عنوان حداقل محصول پذیرفتنی شناخته میشود.

در این مرحله جهت آزمایش تهیه میشود.

نکته مهم اینجاست که نه روی MVP1 (اولین محصول) زیاد بمانید و نه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP20 برسید.

4: بازتولید و راه اندازی (Reinvent & Launch)

زمان آن رسیده که ایده به مرحله تولید و راه اندازی برسد.

با افرادی که می توانند به شما کمک کنند مشورت کنید.

برای هر بخش یک متخصص انتخاب کنید. به یاد داشته باشید همکاری تیمی رمز موفقیت شماست.

استارتاپ خود را پس از تولید از جنبه های مختلف بررسی کنید.

و خود را همیشه به جای کسانی قرار دهید که می خواهند از استارتاپ شما استفاده کنند

5: رشد و اندازه گیری (Growth & Scaling)

برای رشد برند خود از قدرت شبکه های اجتماعی غافل نشوید و تا جای ممکن سعی در مطرح کردن خود در این حوزه باشید.

یک کارآفرین موفق خستگی ناپذیر است و در کارش استمرار دارد.

هنر کسب و کار این است که بتوانید ارزیابی عملکرد و پیمایش پیشرفت را بررسی و سنجش کنید.

استفاده از نمودارهای پینگ و داشبوردهای مدیریتی کمک شایانی به شما خواهد کرد.

6: بودجه و قانون (Funding & Legal)

همانطور که شناخت حقوق و قوانین و مجوز های لازم برای فعالیت کسب و کار های اینترنتی در همه کسب و کارها نیاز است.

راه اندازی استارتاپ نیز در این زمینه مستثنی نیست و دانستن آن مهم است.

در مراحل بعدی نیاز به گسترش تیم حس خواهد شد لذا داشتن تیم کارامد و بودجه تبلیغات به پول وسرمایه نیاز دارد.

این مرحله را کشت ایده یا سید فاندینگ‌ (Seed Funding) گویند.

این سرمایه را یا خودتان باید فراهم کنید یا به سراغ مراکز رشد انکوباتور (ّIncubator) و شتاب دهنده ها بروید

که به آن ها سرمایه گذاران ریسک پذیر (VC:Venture Capital) گویند.

“انکوباتور (Incubator) یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاههای بیولوژی برای رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها بکار می رود“

LLC ( سرمایه گذاران ریسک پذیر ) یکی از محبوبترین گزینه ها برای استارتاپ ها است.

7: استخدام و تیم (Hiring & Team)

شما در مرحله ای قرار دارید که باید تیم خود را کامل کنید و مسئولیت ها را تقسیم بندی کنید.

پس یک نقشه کلی از وظایف تهیه کنید و بنا به نیازها شروع به استخدام مناسبترین ها کنید.

توجه کنید دیگر نیاز به شریک و سهام دار ندارید و صرفا روی استخدام تمرکز داشته باشید.

8: ساخت شرکت (Build & Enterprise)

استارتاپ شما زمانی رسمیت پیدا می کند که در چاچوب یک مکان فیزیکی نیز قرار بگیرد و مجوزهای لازم را کسب کند.

با مسائل اداری بیشترآشنا شوید و به کسب و کار خود رنگ و بوی تازه ای بدهید.

یادگیری مسائل اقتصادی و امور حسابداری را در برنامه کاری روزانه تان قرار دهید

9: بازاریابی و فروش (Marketing & Sales)

هر کسب و کاری در نهایت به فروش و درامدزایی می اندیشد و هدفش کسب سود است.

در اینجا بحث تبلیغات و بازاریابی مطرح می شود.

اهمیت تبلیغات و اثربخشی آن به اندازه ای بالاست، که عده ای معتقدند ۹۸٪ از درآمد باز هم باید صرف تبلیغات شود.

پس اول فکرکنید،‌ بعد تبلیغ.

دقت کنید امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بازاریابی و بازرگانی است.

پس یا با علم وارد شوید یا از افرادی در تیم خود استفاده کنید که در این خصوص خبره باشند.

10: موفقیت و مشاوره (Success & Advise)

تبریک . رسالت شما به پایان رسید. ولی این پایان راه نیست.

جذب مشتری یک پروسه سخت است و نگه داشتن و افزایش آن سخت تر و با مطالعه، مشاوره و بروز بودن به کسب و کار خود رونق دهید.

شما برای راه اندازی یک استارتاپ قطعا نیاز به یک طراحی سایت حرفه ای دارید.

20 عاملی باعث نابود شدن استارتاپ شما می شود :

1.عدم نیاز بازار : یعنی به جا نو آوری و توجه به نیاز بازار یک استارتاپ راه اندازی کنیم .

پس اولین قدم اینه که تحقیق کنیم که بازار به چه نوع استارتاپ هایی نیاز دارد و مردم بیشتر دنبال چه چیز هایی هستند.

2.کمبود بودجه : به دو صورت ممکنه کمبود بودجه برای ما دردسر ساز بشه .

یکی اینکه ما از اول سرمایه ی مناسب برای راه اندازی استارتاپ را در اختیار نداشته باشیم .

دیگر اینکه بودجه کافی برای کسب و کار ما در دسترس بوده ولی ما مدیریتی برای خرج کردن این بودجه نداشتیم.

3.تیم نادرست : شما برای راه اندازی یک استارتاپ نیاز به یک تیم متخصص با انگیزه و فعال دارید.

در غیر این صورت انتظار نداشته باشید که موفق شوید.

4.خارج شدن از رقابت : خیلی از استارتاپ ها بعد از اینکه به یک جایگاه خوبی رسیدند دیگه به  تحلیل رقبا نمی پردازند .

در صورتیکه شما دائما باید دائما رقبای کسب و کار خود را بشناسید و تحلیل کنید. پس هیچوقت از بازار رقابت خارج نشوید.

5.قیمت گذاری نامناسب : این نکته را بدانید که هیچ مشتری ای در ابتدای کار برای محصولی که هرچند با کیفیت است ولی

قیمت بالایی دارد پول خرج نمی کند.پس اگر در آغار کسب و کار خود محصولتان هر چقدر هم که مرغوب باشد به قیمت بالایی

برای فروش بگذارید انتظاری نمی توانید داشته باشید که فروش خوبی هم داشته باشید.

6.محصول ضعیف : اگر همیشه خدمات ومحصولاتتان به یک شکل باشد .

یعنی هیچ تغییر و نوآوری بعد از یک مدت در آن ایجاد نکنید نمی توانید توقع داشته باشید که در بازار برای مشتری جذابیتی داشته باشید.

7.نداشتن یک استراتژی : هر کسب و کاری نیاز به یک برنامه ی دقیق و استراتژی دارد تا طبق آن پیش بروید .

8.تبلیغات نا مناسب : همانطور که می دانید تبلیغات تاثیر به سزایی در استارتاپ شما دارد.

پس اگر قصد تبلیغات دارید

9.توجه نکردن به نظر مشتری : خیلی از کسب و کار ها بعد از مدتی دیگر به خواسته ها ونظر مشتری بی توجه می شوند.

همین امر باعث سقوط استارتاپ آن ها می شود.

این نکته را همیشه بدانید که نظر مثبت مشتری برای بقای کار شما الزامی است.

10.زمان نامناسب معرفی محصول :  این مورد 15 % کار ه را دگیر خود کرده است.خیلی از محصولاتی که در زمان مناسبی معرفی نشده اند

موفقیت چندانی کسب نکرده اند.پس به این نکته هم توجه کنید.

11.بی رحمی نسبت به استارتاپ : خیلی از افرادی که کسب و کار خوبی هم داشته اند بعد از مدتی بنا به دلایل مختلف خانوادگی

و مشکلات به وجود آمده نسبت به کار خود بی رحم می شوند و توجه  و تلاش سابق را ندارند.

12.عدم هماهنگی سرمایه گذار ها: هر سرمایه گذاری در کار نظر خود را دارد.

اگر  به نظرات همه آن ها خیلی دقت بشه یکسری مشکلات به وجود می آید.

در این مورد سعی کنید همه ی ایده ها را از یک فیلتر رد کنین تا ایده ای که بر اساس استراتژی کار شماست انتخاب شود.

13.تغییر مسیر نادرست : 10% از کسب و کار ها به همین دلیل از بین می روند.

خیلی از کارفرما در نیمه های راه تصمیم به تغییر مسیر می گیرند ولی این تغییر مسیر ناگهانی در خیلی از موارد غلط انتخاب می شود

که به طور کلی باعث نابودی آن استارتاپ می شود.

14.نبودن اشتیاق : وجود اشتیاق به کار لازمه ی ادامه ی آن کسب و کار است.

اینکه شما بعد از مدتی نسبت به کارتان سرد می شوید نمی توانید توقع داشته باشید آینده ی کاری خوبی در پیش رویتان باشد.

15.موقعیت مکانی بد : 9% استارتاپ ها با این چالش مواجه می شوند.

به این معنا که یک کار در جایی قرار می گیرد که هیچ ایده و خلاقیت برای آن وجود ندارد.

16.کمبود سرمایه و علاقه ی سرمایه گذار :  برای هر استارتاپی قبل از شروع باید بودجه ی مناسب در نظر گرفته شود وگرنه

در میانه های راه با شکست مواجه می شود.

17.چالش های قانونی غیر منتظره : حداقل 8% کسب و کار درگیر این مسائل می شوند.

در حین کار ممکنه به یک سری چالش هایی بر بخوریم که ما را از مسیر اصلی و هدفمان دور بکنه.

در صورت مقابله نکردن با آن ها مشکلات زیادی به وجود می آید.

18.استفاده نکردن از شبکه های عامه : اگر بنیان گذاران به اندازه ای که از ارتباطات خودشان استفاده می کنند از ارتباطات

سرمایه گذاران استفاده نکنند عملا نمی توانند تراکنشی را جذب کنند .

19.استیصال و بی رقمی : بر اساس آمار های گرفته شده 8% کسب و کار به این مشکل دچار می شوند.

بنیان گذاران عموما زندگی متعادلی ندارند.

و درگیر شدن بین موضوعات و چالش های مختلف عموما باعث استیصال و بی رقمی در آنان می شود.

20.تغییر مسیر و نداشتن استراتژی : فقط یک ایده برای یک استارتاپ کافی نیست.

هدف و بعد از آن داشتن یک استراتژی قوی که در میان مسیر همه چیز بر اساس آن پیش برود لازمه ی ادامه ی بقا شما در بازار است .

حواستان باشد که کی و کجا تبلیغ می کنید که  برای شما نداشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!