download 1

۸ نکته مهم برای تولید محتوا

در مورد تولید محتوا (Content Creation) شاید نتوان تعریف بسیار دقیقی ارائه داد. اما بهتر است که قبل از آن، تعریف کوتاهی از محتوا را ببینیم.

هر چیزی که ما در قالب متن، صوت یا تصویر می‌بینیم به عنوان محتوا شناخته می‌شود.

«تولید محتوا یعنی ایجاد یا خلق هر محتوایی که قابل فهم باشد و مخاطب با دیدن، خواندن یا شنیدن آن، بتواند آن را درک کند.»

می‌توان گفت تولید محتوا از زمان‌های قدیم وجود داشته و چیزی نیست که صرفاً بخواهیم وجود آن را به روی کارآمدن ابزارهای دیجیتال ربط دهیم. از زمانی که انسان‌های اولیه بر روی دیوارها یا کتیبه‌های گلی چیزهایی را نقاشی می‌کردند تا الان که اکثر تولید محتوا بر بستر دیجیتال انجام می‌شود، کار تولید محتوا انجام می‌شده است.

۸ نکته مهم برای تولید محتوا
۸ نکته مهم برای تولید محتوا

 

۸ نکته مهم برای تولید محتوای

امروزه با وجود محتواهای زیادی که در سطح وب وجود دارد، محتوایی می‌تواند گیراتر باشد و جذابیت بیشتری داشته باشد که دانشی را به مخاطب انتقال بدهد. برای اینکه بتوانید محتوای متنی مؤثرتری ایجاد کنید، چندنکته مهم را در این قسمت می‌آورم.

۱. از انواع محتوا مثل تصاویر و ویدیو هم استفاده کنید

اگر محتوای متنی تولید می‌کنید، بهتر است که بین آن‌ها، ویدیوها و تصاویر بیشتری را هم قرار دهید که اینکار، هم به مطالعه‌ی آسان‌تر مقاله کمک می‌کند و هم باعث بهبود سئوی سایت می‌شود.

۲. تولید محتوا را براساس نیاز کاربر انجام دهید

بسیاری از افراد محتواهایی را تولید می‌کنند که خودشان دوست دارند، یعنی اینکه نیاز کاربر را درنظر نمی‌گیرند. چرا باید برای محتوایی که مورد نیاز کاربر نیست، اینقدر زمان صرف شود؟ به جای آن می‌توان با تحقیق و بررسی، خیلی راحت فهمید که در حال حاضر کاربران به چه محتواهایی بیشتر علاقه دارند.

۳. محتوا را براساس اصول سئو تولید کنید

یک نکته بسیار مهم در تولید محتوا، سئوبودن آن است. خیلی مهم است که محتوایی که تولید می‌کنید (مخصوصاً محتوای متنی)، اصول سئو در آن رعایت شده باشد. محتوای می‌تواند در گوگل رتبه‌های خوبی بگیرد که اکثر نکات مهم سئو را به کار گرفته باشد. مثلاً همین محتوایی که در حال مطالعه‌ی آن هستید، سعی کردم که کاملاً براساس اصول سئو بنویسم و البته کار بسیار سختی است، اما پس از رتبه‌گرفتن در گوگل، ارزش آن مشخص می‌شود.

۴. براساس یک استراتژی مشخص محتوا تولید کنید

محتوای شما باید براساس استراتژی مشخصی تولید شود. اینکه بخواهید صرفاً یک محتوایی را تولید کنید، نتیجه‌ی خاصی را برای شما در پی ندارد. اگر قصد دارید در یک عبارت کلیدی مشخص مانند «آموزش زبان انگلیسی» در گوگل رتبه بگیرید، باید محتواهای کاملاً هدفمندی را تولید کنید که به شما در رتبه‌گرفتن کمک کند. استراتژی محتوا، خودش یک بحث بسیار گسترده‌ایست که ساعت‌ها می‌توان در مورد آن صحبت کرد.

 

 

۸ نکته مهم برای تولید محتوا
۸ نکته مهم برای تولید محتوا

۵. بیش از حد به آن شاخ و برگ ندهید!

محتوا باید خیلی زود نیاز کاربر را رفع کند. گوگل روی این نکته تأکید دارد که محتوایی بنویسید که در وهله‌ی اول، برای کاربر باشد، نه صرفاً برای گوگل. برای این مورد هم نیاز است که محتوای شما ساده باشد و مثلاً اگر می‌توان موضوعی را در یک پاراگراف توضیح داد، آن را تبدیل به یک مقاله نکنید! منظورم این است که سعی کنید به مقاله‌تان بیش از حد شاخ‌وبرگ ندهید.

۶. ابتدای محتوا را دریابید!

پاراگراف اول شما اهمیت خیلی زیادی دارد. این نکاتی که گفته می‌شود بیشتر در مورد محتوای متنی است. ابتدای مقاله شما اهمیت خیلی زیادی دارد و باید بتوانید شروع خوبی داشته باشید. مثلاً اگر مقدمه‌ی کتابی را بخوانید که جذاب نباشد، احتمالاً رغبتی برای خواندن کتاب پیدا نمی‌کنید. در مورد مقاله یا حتی ویدیو هم این مورد صادق است. اگر ابتدای محتوای‌تان ضعیف باشد، احتمالاً کاربر به باقی محتوا توجهی نشان نمی‌دهد.

۷. بیش از حد تخصصی ننویسید

تخصصی نوشتن خوب است، اما نه همیشه. فرض بگیریم شما قصد دارید مقاله‌ای را در مورد سئوی سایت بنویسید. مقاله را می‌نویسید و از دید خودتان مقاله‌ی خیلی خوبی است. مقاله‌ی شما با موضوع «سئو چیست» می‌باشد. اما مقاله‌ی شما باید طوری باشد که اگر کسی تازه با سئو آشنا شده، بتواند آن را درک کند. برای این منظور، لازم نیست از اصطلاحات خیلی تخصصی استفاده کنید. خودتان را جای مخاطب مبتدی یا نیمه‌حرفه‌ای بگذارید و سپس محتوا را تولید کنید.

۸. گاهی نیاز است که محتوا را بروزرسانی کنید

بروزرسانی محتوا خیلی مهم است. مثلاً اگر حالا دارید مقاله‌ای را در یک موضوع خاصی می‌نویسید، شاید مقاله‌ی شما مقاله‌ی خوب و کاملی هم باشد، اما این مقاله ۲ یا ۵ سال دیگر، احتمالاً مقاله‌ی کاملی نیست. چون خیلی از موارد تغییر کرده و نیاز به اصلاح دارد. البته در همه‌ی موارد لازم به ویرایش و بروزرسانی نیست. به طور مثال اگر مقاله‌ای با موضوع نحوه پخت قرمه‌سبزی نوشته‌اید، طبیعی است که نیازی به ویرایش ندارد، چون دستور پخت آن هیچ زمان تغییر نمی‌کند

 

 

 

 

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!