download 1

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو یکی از اصلی‌ترین کارها و وظیفه‌هایی است که باید هر شرکت خدماتی سئو به مشتریان خود ارائه دهد. درواقع در گزارش سئو شما می‌توانید از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته و بازخوردهای آن اطلاعاتی به دست بیاورید و البته مهم‌ترین کارها در بهینه سازی سایت است.

برای به دست آوردن روند انجام فعالیت‌ها و رشد سئو سایت، ابزارهای مختلفی وجود دارد. با کمک این ابزارها می‌توانید یک گزارش سئو متناسب با کسب‌وکار خود به دست بیاورید. در این مقاله قصد داریم که 14 معیاری را که شما باید در گزارش سئو یک سایت به دنبال آن باشید را بیان کنیم.

چرا باید از ابزارهای گزارش سئو استفاده کنیم؟

به‌منظور پیگیری روند فعالیت‌های سئو، باید تمامی داده‌های خود را در یک محل ذخیره نمایید تا بتوانید سریعاً یک گزارش سئو را تهیه‌کرده و البته اینکه خوانا باشد. معیارهایی در گزارش سئو باید به دنبال آن باشید، از ابزارهای مختلفی به دست می‌آید مانند گوگل آنالاتیک، وب مستر، ورنک و غیره که هرکدام بسته به هدف و کاربردشان، استفاده خاص خود را دارند، اما وقتی صحبت از گزارش سئو می‌شود، باید تمامی داده‌های به‌دست‌آمده را در یک محل ذخیره کنید.

استفاده از ابزارهای سئو به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید روند و رشد سایت خود را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید بررسی کنید که در کدام کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دارید. هر ابزار به‌منظور هدف خاصی استفاده می‌شود و داده‌هایی که از آن‌ها به دست می‌آید متفاوت است. البته مشترکاتی هم بین آن‌ها وجود دارد. ولی به‌هرحال استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا داده‌هایی مربوط به روند فعالیت سایت خود را سریعاً به دست آورید. مسئله‌ای که در گزارش سئو مهم است، دستیابی سریع به روند فعالیت است و برای همین استفاده از این ابزارها توصیه می‌شود.

تمامی منابع ابزارهای گزارش سئو را در یک مکان قرار دهید

همان‌طور که بیان کنید، ابزارهای گزارش دهی سئو متفاوت است و ازاین‌رو بهتر است که آن‌ها اول‌ازهمه شناسایی کرده و سپس بسته به نوع کاربری سایت خود، از ابزار مناسب استفاده کنید.

توصیه می‌شود که این ابزارها و داده‌های به‌دست‌آمده از آن‌ها را در یک مکان ذخیره کنید تا سریع‌تر و بهتر بتوانید گزارش سئو خود را به دست بیاورید.

معیارهای مناسب برای گزارش سئو

1. کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شما شده است

این مهم‌ترین و اولین نکته‌ای است که شما باید در گزارش سئو خود به آن دقت کنید. البته قبل از آن باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌ وکار خود را پیدا کنید. درواقع شما در این مرحله باید میزان اختلاف رتبه سایت خود در آن کلمه کلیدی نسبت به رتبه اول و همچنین میزان ورودی از هر کلمه را پیدا کنید.

یک نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که رتبه شما در کلمه کلیدی اهمیت کمتری نسبت به میزان ورودی دارد. ممکن است که رتبه شما در کلمه کلیدی خاصی اول باشد، ولی اصلاً از آن کلمه، برای اینکه جستجوی زیادی نمی‌شود، ورودی زیادی ندارید پس بیشتر به دنبال میزان ورودی از کلمه کلیدی باشید که یکی از بهترین ابزارها برای این کار گوگل آنالاتیک است.

2. میزان ترافیک از بک لینک‌ها

دانستن اینکه شما از کدام سایت‌ها بک لینک دریافته‌اید، خیلی مهم است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در نوع سایت‌ها بیشتر به فعالیت و اقدام به دریافت بک لینک بیشتر نمایید. پس تمامی بک لینک‌ها و دامنه‌های سایت را جمع‌آوری کرده و در آن‌هایی که بیشترین میزان ورودی و البته بیشترین رتبه را در گوگل دارند، فعالیت نمایید.

3. میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل

یکی از موارد مهمی که باید در گزارش سئو در نظر بگیرید، میزان ترافیک ورودی از این موتور گوگل است. درواقع این مهم‌ترین معیاری است که همه متخصصان سئو به دنبال افزایش مقدار آن هستند. با استفاده از گوگل آنالاتیک می‌توانید به این مقدار دست پیدا کنید.

4. مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است

این‌که کاربران زمان خود را به هر صفحه چقدر اختصاص می‌دهند، بسته به نوع طراحی صفحه سایت و محتوای داخل آن دارد و این مسئله‌ای که است که در حالت کلی شما می‌توانید از بونس ریت گوگل آنالاتیک متوجه آن شوید.

5. میزان بازدید از هر صفحه

میزان بازدید از صفحه می‌تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد. اگر میزان بازدید آن بالا باشد، یعنی اینکه کاربران به محتوای آن بخش علاقه‌مند بوده یا اینکه ازنظر به کار بردن اصول سئو قوی‌تر از بقیه صفحات است که به‌هرحال باید بررسی کنید. برای به دست آوردن این اطلاعات و قرار دادن آن در گزارش سئو، از گزینه session در گوگل آنالاتیک استفاده می‌شود.

گزارش سئو چیست؟

6. میزان کاربران بازگشتی به سایت

یکی از مواردی که در گزارش سئو باید به آن دقت کنید، مقدار کاربران بازگشتی به سایت است. برای بدست آوردن این مقدار روش های گوناگونی وجود دارد، برای مثال شما هر دفعه مطلبی در سایت خود قرار می دهید، این چند نفر از کاربران همیشگی آن را به اشتراک می گذارند، می تواند نشان از این باشد که آن ها از مخاطبان اصلی سایتتان می باشند. البته در گوگل آنالیتیک این قابلیت وجود دارد که درصد ورود کاربران قدیمی با کاربران جدید را پیدا کنید.

7. Bouce rate

این یکی از مهمترین معیارهای گزارش سئو است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. بونس ریت بالا به معنای این است که کاربران وقتی وارد سایت شما شده اند، سریعا آن را ترک می کنند و از نظر استاندارد، این مقدار باید پایین باشد.

8. سرعت سایت

سرعت سایت یکی دیگر از مهمترین معیارهایی است که می تواند بر زیاد بودن آن می تواند بر معیارهای دیگر اثر منفی بگذارد برای مثال همین بونس ریت که اگر سرعت بارگذاری سایتی بالا باشد، کاربر سریعا صفحه را ترک می کند.

9. نظارت بر اشتباهات و رفع آن ها

اشتباهاتی که در طراحی سایت و پیاده سازی اصول سئو وجود داشته است، باید در گزارش سئو و نحوه رفع آن ها نیز بیان شود. البته بیشتر متخصصان سئو چنین مواردی را در گزارشات خود نمی نویسند و صرفا آن ها را به صورت شفاهی و در یک جلسه حضوری با مالک بیان می کنند.

10. ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف

یکی از مهمترین مواردی است که اگر به درستی تعیین شود، می تواند باعث بهبود بازاریابی اینترنتی شود. امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مختلف مانند موبایل و تبلت برای استفاده از اینترنت، از این رو شاهد افزایش میزان ورودی ترافیک از این ابزارها هستیم. از این رو باید حتما این مورد را در نظر بگیرید.

11. تعداد دفعاتی که یک صفحه مورد خزش قرار می گیرد

این مساله از نظر گوگل خیلی مهم است ولی اینکه آن را در گزارش سئو خود قرار دهیم، اهمیت زیادی ندارد. برای اینکه یک مورد کاملا تخصصی است و بیشتر به کمک متخصصان سئو می آید تا مالک سایت و اگر قرار باشد آن را در نظر بگیریم، باید توضیحات خیلی اضافه تری به مالک بدهیم.

12. حالت های ایندکس

تعداد صفحاتی که مورد ایندکس گوگل قرار گرفته اند و همچنین سرعت آن از مهمترین مواردی است که باید در گزارش سئو به مشتری ارائه شود.

13. صفحه 404

البته این صفحه اهمیت زیادی ندارد که در گزارش سئو خود به مشتری ارائه دهیم ولی می تواند به عنوان یکی از خدماتی باشد که در سایت قرار می دهید.

14. نرخ تبدیل

تولید ترافیک با کیفیت نشان از نرخ تبدیل بالا دارد. برای افزایش این نرخ بهتراست که از محتوای با کیفیت در سایت استفاده کنید تا بتوانید کاربران بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. قسمت نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیک اطلاعات خوبی در این خصوص به شما می دهد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!