چگونه از سئو به‌عنوان یک مزیت راهبردی برای سایت خود استفاده کنیم؟

هرکسی می تواند قایق بسازد اما بدون یک طرح مناسب و ابزارهای موردنیاز و برنامه‌ای برای نگهداری و تعمیر آن، قایق قطعا غرق خواهد شد. این موضوع در مورد طراحی وب‌ سایت‌ ها هم صادق است. بالغ‌بر یک میلیارد وب‌سایت در حال فعالیت هستند اما بسیاری از آن‌ها در حال غرق شدن بوده، بسیاری رهاشده و بسیاری هم به دلیل ضعف در برنامهریزی و نداشتن یک استراتژی در طراحی نابودشده‌اند.
در اینجا راه هایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که نه‌تنها طراحی سایت شما بر آب شناور باقی بماند بلکه مسافرانش (مخاطبان سایت) را در یک سفر آرام، آسان و خاطره‌انگیز همراهی کند.

یک استراتژی عاقلانه

نباید به وب‌سایت به دید یک برنامه تکمیلی هرکسی می تواند قایق بسازد اما بدون یک طرح مناسب و ابزارهای موردنیاز و برنامه‌ای برای نگهداری و تعمیر آن، قایق قطعا غرق خواهد شد. این موضوع در مورد طراحی وب‌ سایت‌ ها هم صادق است. بالغ‌بر یک میلیارد وب‌سایت در حال فعالیت هستند اما بسیاری از آن‌ها در حال غرق شدن بوده، بسیاری رهاشده و بسیاری هم به دلیل ضعف در برنامهریزی و نداشتن یک استراتژی در طراحی نابودشده‌اند. در اینجا راه هایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که نه‌تنها طراحی سایت شما بر آب شناور باقی بماند بلکه مسافرانش (مخاطبان سایت) را در یک سفر آرام، آسان و خاطره‌انگیز همراهی کند.برای برطرف کردن ضعف‌های بازاریابی نگاه کرد. همچنین نباید آن را به‌عنوان تنها دارایی بازاریابی در یک مجموعه تجاری در نظر گرفت بلکه باید به آن به دید یک بخش کارآمد از یک طرح مدون تجاری نگریست. به این دلیل است که شما باید یک استراتژی موفق و حساب‌شده داشته باشید. برای انجام این کار، ابتدا باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید:
اهداف برند تجاری من چیست؟

شناخت از تجارت خود، چه ازلحاظ درونی و بیرونی، یکی از کلیدی‌ترین نکات برای موفقیت هر استراتژی بازاریابی به‌حساب می‌آید. بدون آگاهی عمیق و کامل از فرهنگ، قدمت و آرمان‌های یک برند تجاری درواقع شما هیچ برندی برای شروع نخواهید داشت.
برند تجاری من چه پیشنهاد‌ها منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد؟

ویژگی‌های منحصر به فرد تجارت خود را مشخص کرده و بررسی کنید نیرومحرکه‌ی شما برای جلب نظر مشتریان چیست. آیا شما سریع‌ترین هستید؟ باهوش ترین هستید؟ حرفه‌ای‌ترین هستید؟ تازه کار هستید؟ هر چه که باشید تعریف درست این خصوصیات برای تهیه یک استراتژی برتر بسیار ضروری است. جدا دانستن خود از میدان رقابت یکی از مشکلات قدیمی در بازاریابی است و پرداختن به آن در اقتصاد به‌هم‌ریخته‌ی این روزهای جهان امری بسیار مهم، ضروری و حائز اهمیت است.
مصرف‌کننده یا مخاطب ایدئال من چه کسانی هستند؟

دانستن خواسته ها، نیازها و انگیزه‌های مشتریان بزرگ‌ترین نکته در انتخاب یک نام تجاری به‌حساب می آید. یک پروفایل برای مصرف‌کنندگان خود ایجاد و انتظارات آن‌ها را از وب‌سایت خود بررسی کرده و بر اساس نتایج این بررسی استراتژی وب‌سایت خود را تدوین کنید. می توانید این کار را با نظرسنجی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی خود آغاز کنید. این کار قدم بزرگی برای یافتن نکاتی است که برای راه‌اندازی طراحی وبسایت به آن توجه نداشته‌اید.
مخاطبان و مشتریان من بیشتر از کدام کانال های بازاریابی (سنتی یا مجازی) استفاده می‌کنند؟

دانستن این موضوع که مخاطبان شما در کدام محیط‌ها بیشتر حضور دارند و از چه رسانه‌ای بهره می برند به شما کمک می‌کند تا بهترین مسیر بازاریابی را انتخاب نموده و بدانید در این مسیر باید چه محتوایی تولید کنید. به‌عبارت‌دیگر تلاش خود را در مسیری متمرکز کنید که امکان جذب بیشترین مخاطب در آن وجود دارد.
مخاطبان برای جستجوی محصول من از چه زبانی و چه عباراتی استفاده می کنند؟

شناخت ملیت و فرهنگ مخاطبان به شما این امکان را می‌دهد تا حدس درستی در مورد عنوان‌ها و کلمات کلیدی جستجوی آن‌ها داشته باشید و از این کلمات و عبارات در تولید محتوا استفاده کنید تا مطالب شما در جستجوها آسان‌تر یافت شود.

 

کارکرد سایت و برنامه‌ی مدون طراحی به شکل و ظاهر سایت اولویت دارد

یک استراتژی موفق باید اهداف سطح بالای تجارت شمارا در برداشته باشد. روش های مختلف، ابزاری هستند تا شما به این اهداف دست پیدا کنید. بدون یک استراتژی مشخص هر تلاشی درزمینه‌ی بازاریابی کم‌وبیش به شانس وابسته شده و به‌سختی نتیجه خواهد داد. در نظر داشته باشید که وب‌سایت شما در بازاریابی مجازی نقش ستون اصلی این بنا را ایفا می‌کند.
حساسیت بیش‌ازحد در طراحی اشتباهی است که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و کوچک مرتکب آن می‌شوند درحالی‌که اکثر آن‌ها یک طرح مدون و روشن برای وب‌سایت خود طراحی نکرده‌اند. یک تغییر شکل و ظاهر مناسب برای فروش زیاد و جذب بیشترین مخاطب کافی نیست. مطمئنا تعداد زیادی طراحی سایت زیبا با شما در حال رقابت هستند. بجای اینکه از ابتدا به دنبال ظاهری زیبا برای سایت خود باشید، مطمئن شوید استراتژی طراحی‌شده، شمارا در مرکز میدان رقابت قرار خواهد داد. شما زمان زیادی را برای شناخت نام تجاری خود صرف کرده‌اید پس سعی کنید از تاریخچه و اعتبار نام تجاری خود استفاده کرده و خود را از دیگر رقبا متمایز کنید. خصوصیات منحصربه‌فرد محصولات را در لابه‌لای صفحات متعدد و مطالب فرعی پنهان نکنید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید آن را برجسته کنید و در مقابل دید مخاطبتان قرار دهید. به مخاطبتان بفهمانید چرا این تجارت را انجام می‌دهید و چرا شما در آن از دیگران بهتر هستید. اگر در توضیح خصوصیات منحصربه‌فرد محصولاتتان صادق باشید نه‌تنها برای شناخت محصول کمک شایانی به مخاطب نموده اید بلکه با این کار یک گام بلند در جهت بهبود SEO سایت خود برداشته‌اید.

ارتباط را آسان کنید

از ارتباط مطالب با مشتریان هدف خود مطمئن شوید. هر چه‌بهتر مخاطب خود را بشناسید، بهتر می‌توانید نوع ارتباط آن‌ها را با وب‌سایت ردیابی کنید. از وبلاگ، فیس‌بوک، اینستاگرام و هر شبکه ی اجتماعی که به جذب مخاطب کمک می‌کند استفاده کنید. از این شبکه‌ها به‌صورت هدفمند استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر اگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که مخاطب شما از فیس‌بوک استفاده نمی‌کند، وقت خود را برای انتشار مطلب در فیس‌بوک هدر ندهید.
با ارائه یک رابط کاربری آسان و بدون استرس برای استفاده کاربران یک تجربه‌ی لذت‌بخش به آن‌ها هدیه دهید. هرگز سایت خود را طوری طراحی نکنید که مخاطب با جستجو در آن خسته و سردرگم شود. هرچه جستجو در سایت شما آسان‌تر باشد مخاطب تمایل پیدا خواهد کرد تا مدت‌زمان بیشتری را در سایت شما به جستجو بپردازد. سعی کنید مطالب را طوری ارائه دهید که برای مخاطب قابل‌هضم بوده و به‌روشنی تمامی پرسش‌های مصرف‌کنندگان در آن پاسخ‌داده‌شده باشد و با این کار حس اعتماد را در آن‌ها به وجود آورد.
و شاید مهم‌تر از همه اینکه فقط به مخاطبانی که از طریق رایانه به اینترنت دسترسی دارند فکر نکنید. بسیاری از کاربران اینترنت از تلفن‌های همراه و تبلت استفاده می‌کنند. در طراحی وب خود به خاطر داشته باشید که این دسته از کاربران از موس استفاده نمی‌کنند. سایت شما باید برای تمامی مقیاس‌های صفحه به‌طور مناسبی به نمایش درآمده و قابل جستجو باشد. این نکته به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود در هر نقطه‌ای که هستند به بهترین نحو ارتباط برقرار کنید.
به خاطر داشته باشید که قبل از هر اقدامی باید استراتژی تعریف‌شده باشد. گام اول تولید یک برنامه‌ی بازاریابی است و گام دوم تمرکز بر روی طراحی وب‌سایت خواهد بود. مهم نیست که سایت شما ازلحاظ ظاهری چقدر فوق‌العاده به نظر بیاید. درصورتی‌که از یک استراتژی نامناسب برای قسمت‌های مختلف سایت استفاده کنید تمامی تلاش‌هایتان بی‌ارزش خواهد بود.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *