هشدار گوگل به سایت های ناسازگار با موبایل

گوگل رسما اعلام کرد که این هشدار ها را عملی می کند و سازگاری با موبایل، در نتایج جستجوی موبایل گوگل تاثیر تاثیر گذار می شود و اکنون نتایج متفاوتی در جستجوی از نمای موبایل گوگل نسبت به نمای دسکتاپ، مشاهده می شود.

سایت هایی که درصد ورودی موبایل آنها از گوگل، بیشتر بود، زودتر تحت تاثیر این تغییر قرار گرفتند.

همچنین برخی سایت های ایرانی دیگر نیز، هنوز(۱۲ اردیبهشت) کوچکترین افتی در نمای موبایل نداشتند.

توجه:

– سازگاری با نمای موبایل فقط یکی از فاکتور های مهم شده است.سایر فاکتور های سئو، همچنان سرجای خود باقی هستند.صرفا به خاطر سازگاری سایتی با موبایل، دلیل نمی شود که بالاتر از رقبای ناسازگار با موبایل قرار گیرد.سازگاری با موبایل، فقط تاثیر گذار شده است.

– تأثیر رتبه به دلیل سازگاری(یا عدم سازگاری) با موبایل، فقط در نمای موبایل گوگل است.نه نمای Desktop.

 

 


 

اخیرا (تاریخ انتشار پست: ۲۵ اسفند ۹۳) گوگل در وب مستر تولز به کاربرانی که وب سایت هایی دارند که با موبایل سازگاری ندارد، هشدار می دهد و ایمیل ارسال می کند و پیامی که به وب مستر اعلام می کند به شرح زیر است:

Fix mobile usability issues found on “دامنه شما”

To : webmaster of “دامنه شما”

Google systems have tested [تعداد یا بخش زیادی از صفحات شما] pages from your site and found that 100% (یا کمتر) of them have critical mobile usability errors. The errors on these [تعداد یا بخش زیادی از صفحات شما] pages severely affect how mobile users are able to experience your website. These pages will not be seen as mobile-friendly by Google Search, and will therefore be displayed and ranked appropriately for smartphone users.

 

پیام گوگل به فارسی:

صاحب وب سایت “دامنه شما”!

گوگل،  صفحات زیادی از سایت شما را بررسی کرده است که ۱۰۰ درصد (یا کمتر) از آنها مشکلات جدی برای استفاده کاربران موبایل دارد که به شدت در واکنش آنها نسبت به سایت شما، تاثیر گذار است.صفحاتی که بررسی کردیم، با موبایل سازگاری نداشتند که به همان میزان(سازگاری با موبایل) ، نمایش و رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل در نمای موبایل(نه دسکتاپ) تحت تاثیر قرار می گیرد.

گوگل در ادامه، مطابق تصویر زیر، لینک هایی را جهت راهنمایی معرفی کرده است، که در مطالب آینده، مفصلا به آنها می پردازیم.

اما همینجا اندکی دست نگه دارید!

بسیاری از سایت ها، نمای موبایل ندارند اما App مناسبی برای اندروید و ios ارائه داده اند.آیا باز هم باید این سایت ها، در نمای موبایل گوگل، رتبه مناسبی نداشته باشند؟

اگر سایتی واقعا app و نمای موبایل باشد، به راستی لایق نتایج خوب در نمای موبایل نیست؟

بدون شک، سایت هایی که نمای موبایل ندارند، لزوما لایق رتبه پایین نیستند.فرض کنید همین Google Analytics خودمان را بخواهیم با گوشی بررسی کنیم.اصلا می توان با گوشی، با آن کار کرد؟اذیت نمی شویم؟ابزار های زیادی در سطح وب هستند که واقعا، نمای موبایل برای آنها، نمی طلبد! همچنین گوگل نمی تواند تشخیص دهد، که یک سایت، app موبایل دارد یا خیر!

گوگل هم به خوبی این موارد را می داند.اما گوگل طبق معمول، قصد دارد، جهان را همزمان با خود به روز کند و نفع خودش هم این است که کاربرانی که از گوگل جستجو می کنند، بیشتر، سایت های سازگار با موبایل را ببینید و در نهایت از گوگل بیش از پیش خوششان بیاید.خود ما هم یکی از همین کاربران هستیم!

اما سوالات متداول این موضوع:

– اگر این اخطار را بگیریم از نتایج گوگل حذف می شویم؟

خیر! فقط ممکن است کمی در نتایج جستجوی گوگل که در گوشی ها انجام می شود، افت داشته باشید! آن هم نه به زودی! این اخطار ، اخیرا شروع شده است و گوگل، ابتدا به شما فرصت می دهد و می خواهد با این پیام، شما را بیدار کند که به فکر باشید! فکر نکنید ماه دیگر، حتی در نتایج موبایل گوگل افت می کنید! اگر هم افت کنید، دلیل آن این اخطار و این تصمیمات گوگل نیست!

به روز رسانی:

گزارش هایی از وب مستران ایرانی دریافت شد که نشان از افت شدید زودهنگام بود.بررسی که سئوروز انجام داد، این بود که سایت هایی که درصد ورودی بالایی از نمای موبایل داشتند، زودتر تحت تاثیر این تغییر گوگل قرار گرفتند.

همچنین برخی سایت های ایرانی دیگر نیز، هنوز کوچکترین افتی نداشتند.

– گوگل به من این پیام را نداده است در عین حال، سایت من نمای موبایل ندارد.آیا من هم باید به فکر نمای موبایل باشم؟

بله! شما هم به فکر باشید.هشدار به یک سایت را، هشدار به همه سایت های مشابه تلقی کنید.

– اگر به خاطر نداشتن نمای موبایل، از جستجوی موبایلی نتایج گوگل افت کنم، بعد از اصلاح ساختار، و نمای موبایل، آیا به جای قبلی باز می گردم؟

بله گوگل، رتبه و ارزش هر سایت و صفحه را به خوبی می داند.اگر هم به دلیل ناسازگاری با نمای موبایل، در نتایج موبایل گوگل، افت کردید، برای همیشه رتبه شما در نمای موبایل گوگل از بین نمی رود.

 

 

خب حالا راه حل چیست؟

قبل از هر چیز به قسمت Mobile Usability وب مستر تولز خود مراجعه کنید و ببینید سایت شما از نظر سازگاری با موبایل دقیقا چه وضعیتی دارد و چه صفحاتی از سایت شما، با موبایل سازگاری ندارد.

اگر سیستم مدیریت شما، وردپرس و جوملا و دروپال است، خیلی راحت با افزونه ها می توانید در کمتر از یک ساعت، سایت خود را با موبایل سازگار کنید! اگر قالب شما، اختصاصی است، با پرداخت هزینه جزئی به طراح سایت خود، می توانید نمای موبایل سایت خود را ایجاد کنید!افزونه wp-touch یکی از افزونه های معروف وردپرس برای همین منظور است.

اگر سیستم مدیریت محتوای عمومی ندارید و سایت شما اختصاصی با php یا asp.net طراحی شده است، با پرداخت مبلغی ، از طراح سایت خود بخواهید تا نمای موبایل سایتتان را طراحی و پیاده کند.

حتی اگر app موبایل دارید، داشتن نمای موبایل خالی از لطف نیست.بسیاری از کاربران، حوصله ندارند برای هر سایت که در نتایج جستجو ظاهر شده است، یک app روی گوشی خود نصب کنند!خود من شخصا، این چنین هستم!نمی شود به ازای هر جستجو در گوگل، مدام app نصب کنیم! پس یک نمای موبایل داشته باشید.یک سایت بدون app موبایل اما با نمای موبایل، می تواند، سایت تکمیلی باشد، اما صرف داشتن app و بدون نمای موبایل، حداقل برای کاربران جدید که از نتایج گوگل وارد می شوند، جالب به نظر نمی رسد.بخصوص برای کاربرانی که از اینترنت همراه ۲G و ۳G و ۴G استفاده می کنند.شما باید برای هر کیلوبایت دانلود این کاربران، احترام قائل باشید!

 

خوشبختانه، به واسطه فناوری و اینترنت، دیگر، ایران، فاصله زیادی با دیگر کشور ها از نظر فناوری و IT (حداقل در این گونه موارد مثل فراگیر شدن استفاده از اینترنت با موبایل) ندارد و همزمان با دنیا، در ایران هم، استفاده از موبایل، بسیار فراگیر شده است.از همین رو گوگل تصمیم گرفته است، وب مستران را به داشتن نمای موبایل، ترغیب کند. وقتی می توانیم، به روز باشیم و گام به گام، با تغییر نیاز و شکل زندگی (البته به سمت بهتر شدن)، تغییر کنیم، چرا نکنیم؟

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *