download 5

طبق آمارها از سال ۲۰۱۵ به بعد جستجو در فضای وب از طریق موبایل و تبلت از جستجو توسط دسکتاپ یا کامپیوترها پیشی گرفته است که نشان دهنده اهمیت بهینه سازی وبسایت برای موبایل برای جذب مخاطبان این دستگاه‌ها است. با تغییر الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۱۶ و دادن نقش بیشتر به سایت‌هایی که برای موبایل و گوشی‌های هوشمند بهینه شده‌اند، این روند در طول سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت. البته تاثیر تغییر الگوریتم گوگل هنوز به صورت کامل مشخص نشده است اما در سال‌های آینده این تاثیر بیشتر نمایان خواهد شد.

این تغییر باعث نابودی برخی سایت‌ها شده است که در زمان استفاده از کامپیوترها بسیار محبوب بودند اما به دلیل سازگاری نداشتن با موبایل بخش زیادی از کاربران خود را از دست داده‌اند. اگر شما نیز قصد دارید در این شرایط موفق باشید و حتی دوست دارید از این روند به نفع خود استفاده کنید، باید درک عمیقی از نیازهای کاربران، نحوه استفاده آنان از موبایل برای جستجو و نحوه نمایش سایت خود در دستگاه‌های مختلف تلفن هوشمند داشته باشید و بهینه سازی وبسایت برای موبایل را جدی بگیرید.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که برخی از افراد فکر می‌کنند تنها ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت برای موبایل فرند بودن کافی است. اما باید دقت شود که نحوه چینش محتوای سایت و ترتیب نمایش آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. ممکن است وبسایتی در هنگام ریسپانسیو شدن، بخش‌های غیرضروری را در ابتدای صفحه قرار دهد و بخش‌های مهمتر در دید کاربر قرار نگیرد. بنابراین اندازه صفحه نمایش موبایل و همچنین ترتیب قرارگیری مطالب بسیار مهم است.

seo site mobile

مورد دیگری که توسط موسسات برجسته سئو مورد تاکید قرار گرفته است، تفاوت جستجوهای انجام شده در گوشی‌های هوشمند با دسکتاپ است. در بسیاری از اوقات افراد به دنبال یک آدرس یا مورد فوری در موبایل هستند. برخی افراد جستجوی خود را در تاکسی یا خیابان انجام می‌دهند. بنابراین اطلاعات ارائه شده باید کوتاه و حاوی پیام اصلی باشند.

برای مثال فرض کنید فردی جستجویی با موضوع “نحوه تهیه پیتزا” و فردی دیگر جستجویی با موضوع “نزدیک‌ترین پیتزا فروشی” را انجام می‌دهد. گوگل تفاوت این دو جستجو را به خوبی درک می‌کند و برای فردی که در جستجوی پیتزا فروشی است جستجوهایی مرتبط ارائه می‌دهد. بنابراین برخی از مطالب شما ممکن است در هنگام جستجو با موبایل بیشتر مورد توجه گوگل قرار گیرند و برخی مطالب نیز در جستجو با کامپیوترها.

علاوه براین، استفاده از آمارها نیز می‌تواند به شما در روشن شدن مسیرتان کمک نماید. برای مثال می‌توانید رفتار کاربران وارد شده به سایت‌تان از طریق موبایل و دسکتاپ را مقایسه کنید. برای این کار نیز بهترین گزینه استفاده از گوگل آنالتیکس است. با بررسی میزان ورودی، زمان صرف شده در سایت، رفتن به صفحات دیگر سایت و سایر رفتارهای کاربران، می‌توانید نسبت به بهینه‌تر کردن سایت خود اقدام کنید.

mobile friendly test

در نهایت آخرین توصیه ما این است که وبسایت خود را از نظر بهینه بودن برای موبایل تست کنید. برای این کار می‌توانید وبسایت خود را در چند گوشی هوشمند با اندازه متفاوت صفحه نمایش بررسی کنید. همچنین گوگل ابزاری برای این منظور دارد و انطباق سایت شما با موبایل را تست می‌کند. برای تست وبسایت از طریق این ابزار گوگل تنها کافی است آدرس سایت خود را در کادر مربوطه وارد کنید. این نکته را فراموش نکنید که اگرچه تغییر در سایت شاید کمی زمان‌بر باشد اما ارزش جذب تعداد روزافزون کابران موبایل را دارد.

عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو در وب سایت های Mobile-friendly:

عوامل مختلفی در رتبه بندی موتورهای جستجو در برخورد با وب سایت های موبایلی وجود دارند که کمک می کنند تا در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشید. در ادامه مهم ترین موارد به ترتیب اولویت ذکر شده اند.

قابلیت استفاده:

در گوشی همراه تعامل کاربر با صفحات وب از طریق لمس کردن صورت می گیرد. در این راستا طراحی بهینه منوها و میزان راحتی کاربران در استفاده از گوشی همراه برای حرکت و جستجو در بین صفحات وب سایت از جمله معیارهای مورد نظر در زمینه کاربرپسندی است.

نشانه گذاری Schema.org:

موتورهای جستجو این امکان را فرآهم می کنند تا موقعیت خود را بر اساس اطلاعات جغرافیایی محل، از گوشی همراه هوشمند دریافت کنید. در زمینه کسب و کار خود نیز می توانید وب سایت خود را با استفاده از کد Schema.org نشانه گذاری کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا تجزیه و تحلیل اطلاعات وب سایت را بسیار ساده تر و موثر تر انجام دهند و به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران باشند.

ثبت اطلاعات کسب و کار در گوگل:

گوگل به کاربران اجازه می دهد تا از طریق سرویس Google My Business اطلاعاتی همچون: نوع حرفه، اطلاعات تماس، نقشه و دیگر ویژگی های کسب و کار خود را تکمیل و آنها را در اختیار دیگر کاربران قرار دهید.

اسناد محلی:

سرویس هایی مانند Yext و Moz Local می توانند به شما کمک کنند تا مشخصات کسب و کار خود و اطلاعات NAP(نام، آدرس و تلفن) را به منابع اسناد محلی چند گانه همچون: Yahoo Local و Bing Local اضافه کنید.

لینک ها:

لینک ها هنوز هم مهم هستند! داشتن لینک و فهرست هایی در وب سایت های محلی بسیار کلیدی است و کمک می کند تا در فروشگاه های آنلاین محلی حضوری فعال داشته باشید.

علاوه بر موارد ذکر شده دیگر فاکتورها از جمله محتوای منحصر به فرد نیز در این رتبه بندی موثر است. اگر وب سایت شما رتبه خوبی در جستجوهای معمولی داشته باشد، قطعا بهینه سازی آن جهت نمایش در گوشی های همراه، موقعیت شما را در موتورهای جستجو بسیار بهتر از قبل خواهد کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!