download 15

مهم ترین تکنیک های سئو

تکنیک‌های سئو بسیار زیاد است؛ اما مهم‌ترین تکنیک هایی که می‌توانید به کار ببرید، عبارت است از:

انتخاب نام دامنه (Domain)

نامی که برای دامنه وبسایت خود انتخاب می‌کنید، بهتر است با نام برند شما یکی باشد و راحت به خاطر سپرده شود. برخی سئوکاران معتقدند بهتر است نام برند عینا همان کلمه کلیدی باشد؛ اما نباید نام دامنه خود را همانند کلمه کلیدی انتخاب کنید.

پسوند دامنه

پسوندهای دامنه‌ها در هر کشوری با دیگر کشورها متفاوت است. انتخاب پسوند می‌تواند در بالا و پایین بردن رتبه سایت شما موثر باشد. در تکنیک های سئو می‌دانیم که انتخاب پسوند ویژه کشور خودتان، می‌تواند رتبه شما را در گوگل افزایش دهد. در ایران اغلب سایت ها از دامنه com. استفاده می‌کنند؛ اما ir پسوند انحصاری سایت‌های ایرانی است و استفاده از آن می‌تواند برای شما نتایج مطلوبی به بار آورد.

متا تگ عنوان (Title Tag)

عنوان صفحات به موتورهای جستجوگر اعلام می کند که صفحه سایت درباره چه موضوعی مطلب دارد و انتخاب کلمات صحیح برای عنوان تا چه حد اهمیت دارد. سئوکاران عموما توصیه می‌کنند که در انتخاب تگ تایتل (تگ عنوان) از کلمات کلیدی استفاده شود. استفاده از کلمات کلیدی در آغازِ عنوان بهتر از عنوان‌هایی است که کلمات کلیدی در آخر آن‌ها به کار می‌رود. پیش از انتخاب  کلمات کلیدی برای عنوان صفحات، شما به یک تحقیق جامع درباره کلمات کلیدی مناسب کسب و کارتان نیاز دارید.

تگ توضیحات (Meta Description)

توضیحات متا تاثیر بسیار زیادی در رتبه سئو سایت شما دارد. با انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی و یکی دو بار تکرار آن‌ها در توضیحات متا، می‌توانید سایت خود را به صدر نتایج جستجو گوگل برسانید. از یاد مبرید که برای نوشتن توضیحات متا محدودیت کاراکتر دارید و باید با استفاده از بهترین و دقیق‌ترین کلمات، بهترین خلاصه را درباره صفحه سایت بنویسید تا کاربران را برای کلیک بر روی مطلبتان ترغیب کنید.

تگ هدر (H1- H6)

یکی از دیگر تکنیک های سئو، استفاده صحیح از تگ H1 تا H6 در صفحات است. متخصصان سئو بر این باورند که استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1 موثر است؛ بنابراین به غیر از تگ عنوان و توضیحات متا، شما باید از کلمات کلیدی در تگ H1 نیز استفاده کنید. طبق قوانین SEO نباید بیشتر از یک تگ H1 در هر صفحه داشته باشید. تگ‌های H1 برای عنوان اصلی و تگ های H2 برای عناوین فرعی هستند. تگ‌های H3 تا H6 متناسب با نیاز و حجم مقالات و بخش‌های مختلف مطلب، استفاده می‌شوند. رعایت ترتیب تگ‌ها در صفحه بسیار مهم است.

حذف محتوای تکراری

همیشه باید کنترل کنید که در سایت خود صفحات تکراری و مشابه نداشته باشید. مطالب سایت خود را مرور کنید و در صورت مواجهه با محتوای تکراری، آن را حذف کنید. دو عنوان از یک مطلب موجب کاهش رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

به‌ روزرسانی محتوا

یکی از تکنیک های سئو برای ایجاد وفاداری در مخاطبان، به روزرسانی محتواست. می‌توانید عناوین جدید مرتبط با موضوع سایت یا حوزه خدماتی خود را دستمایه تولید محتوا قرار دهید و سایت خود را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به روز کنید. متخصصان حرفه‌ای سئو توصیه می‌کنند که به‌روز رسانی مطالب را در برنامه کاری خود بگنجانید و منتظر نتایج آن باشید. گوگل به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و با به‌روزرسانی محتوا به گوگل اعلام می‌کنید که برای کاربر و مخاطبان خود ارزش قائل هستید. گوگل همواره به دنبال مطالب تازه است، این نکته را فراموش نکنید.

تگ Alt

یکی از توصیه های سئوکاران به صاحبان سایت‌ها، استفاده از عکس و اینفوگرافی در میانه مطلب است. استفاده از تگ Alt برای نام عکس‌هایی که در داخل سایت قرار می‌دهید، از ضروری‌ترین تکنیک های سئواست؛ زیرا با این کار امکان نمایش سایت شما در سرچ‌های Image گوگل نیز فراهم می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی در پاراگراف اول

تجربه سئوکاران نشان می‌دهد که استفاده از کلمات کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول مطلب، لازم است. نباید کلمات کلیدی را بیش از حد در متن به کار ببرید، بلکه باید با یک برنامه از پیش‌تنظیم شده، مطلب را برای چند کلمه کلیدی مشخص، سئو کنید. بهتر است از ابزارهای تحقیقی کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر تجربه این کار را ندارید، با متخصص مشورت کنید. به طور متوسط در هر ‍۱۵۰ کلمه باید یک بار از کلمه کلیدی یا هم خانواده‌های آن استفاده کنید.

نوشتن مطلب به صورت فهرست

امروزه بخش زیادی از جستجوها از طریق مرورگرهای موبایل انجام می‌شود و اگر مطلب شما طولانی باشد، خواننده مجبور است چندین بار اسکرول کند تا به بخش‌های مطلوب خود برسد. در تکنیک های سئو رعایت این نکته ضروری است که مطلب را به صورت چک لیست و فهرست بنویسید تا مخاطب با کلیک بر روی هر بخش، به مطلب مربوطه دست پیدا کند.

منشن کردن برند در شبکه های اجتماعی (Mention)

از دیگر کارهایی که برای پربازدید کردن سایت خود می‌توانید استفاده کنید، منشن کردن نام برند در سایت‌ها و شبکه های اجتماعی پربازدید است. از تکنیک های سئو، جذب بازدید و افزایش ترافیک با راه‌اندازی کمپین‌هایی با هدف Brand Awarness است. چاپ مطلب در سایت های پربازدید و استفاده از تبلیغات اینفلوئنسری، موجب تکرار نام برند شما می‌شود و به بهبود رتبه سئو سایت شما کمک می‌کند.

بررسی سرورهای Cloud

سرورهای کلاود زمان در دسترس بودن سایت را کمتر می‌کنند و باعث می‌شوند سرعت پاسخگویی سرورهای شما افزایش پیدا کند. سرعت لود صفحات تاثیر چشمگیری در جذب یا از دست دادن کاربر دارد و تحقیقات نشان می‌دهد کاربران برای لود شدن هر صفحه بیش از ۵ ثانیه صبر نمی‌کنند.

ایجاد امکان به اشتراک گذاری

یکی از امتیازاتی که می‌توانید برای سایت خود ایجاد کنید، راحت‌تر کردن امکان به اشتراک گذاری محتواست. با این کار شانس بیشتر دیده شدن سایت و مطالب خود را بیشتر می‌کنید.

طراحی رابط کاربری استاندارد

زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود، باید بتواند به هدف خود از ورود به سایت شما، دست یابد. اگر UI/UX سایت شما به نحو استاندارد طراحی نشده باشد، کاربر گیج و گم می‌شود و نمی‌تواند به صفحه موردنظر خود منتقل شود؛ بنابراین از سایت شما خارج می‌شود. اگر رابط کاربری سایت شما مناسب طراحی نشده باشد، به همین راحتی تعداد زیادی از کاربران خود را از دست می‌دهید. بخش مهمی از تکنیک های سئو، معطوف به استاندارد و اصلاح کردن رابط کاربری است؛ زیرا وجود ایراد در آن، منجر به عدم دستیابی موتور جستجوگر گوگل به صفحات می‌شود و مطالب شما در گوگل ایندکس نمی‌شود. بخشی از خدمات ابزارهای تحلیلگر سئو، ارزیابی رابط کاربری و چگونگی پیوند صفحات به یکدیگر است. برای بالا بردن رتبه سایت خود در گوگل، اصلاح رابط کاربری را در اولویت خود قرار دهید.

طراحی ریسپانسیو سایت (Responsive)

امروزه کاربران زیادی از طریق تبلت و گوشی‌های همراه، به جستجوی اینترنتی می‌پردازند؛ بنابراین اگر طراحی سایت شما ریسپانسیو نباشد، سایت شما برای آن‌ها درست نمایش داده نمی‌شود. طراحی سایت واکنشگرا (responsive) در جذب بیشتر کاربر تاثیر دارد. اگر سایت شما نسخه اپلیکیشنی هم دارد، باید این موضوع را بیشتر جدی بگیرید، زیرا تعداد زیادی از کاربران، بعد از نصب اپلیکیشن بر روی تلفن‌های همراه خود، کنجکاو می‌شوند تا وارد سایت هم بشوند و اطلاعات بیشتری کسب کنند. طراحی غیرحرفه‌ای سایت، وجهه خوبی ندارد.

طراحی صفحه تماس با ما

گوگل به حقوق کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و یکی از معیارهای گوگل برای امتیازدهی به سایت، داشتن قسمت «تماس با ما» است. بنابراین اضافه کردن این بخش به سایت را پشت گوش نیندازید و به ارتباط با کاربرانتان اهمیت بدهید.

گرفتن بک لینک

یکی از تکنیک های سئو خارجی سایت، گرفتن بک لینک از سایت‌هایی است که پربازدید و قدیمی هستند. سایت‌های قدیمی پربازدید هستند، رتبه بالایی دارند و ترافیک زیادی را سمت سایت شما روانه می‌کنند. می‌توانید با انتشار مطلب در سایت‌های پربازدید که دامنه قدیمی دارند، از آن‌ها لینک بگیرید.

داشتن انکرتکست خوب برای بک لینک (AnchorText)

زمانی که رپرتاژ یا مقاله‌ای در سایت اینترنتی منتشر می‌کنید، می‌توانید کلماتی را به عنوان انکرتکست در متن مشخص کنید تا کاربران هنگام خواندن متن، به سایت شما هدایت شوند. انکرتکست‌های خوب، دقیق و واضح هستند و به صورت هدفمند در متن برجسته می‌شوند. انکرتکست‌ها یکی از مهم‌ترین تکنیک های سئو هستند. مراقب باشید انکرتکست‌های اسپم را حذف کنید. بک‌لینک با انکرتکست اسپم می‌تواند برای سایت شما مضر باشد و بر رتبه سایت شما اثر منفی بگذارد. یکی از کارهای مهم، اعلام بک لینک های اسپم به گوگل است.

استفاده از پست مهمان

پست مهمان یکی از مهم‌ترین تکنیک های سئو است و بدین معنی است که در وب سایت‌هایی مرتبط با موضوع کسب و کار خود، مطلب منتشر کنید. با چاپ پست مهمان می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

انتشار رپورتاژ خبری

سایت های خبری بازدید زیادی دارند و معتبر هستند. می‌توانید از خبرگزاری های معتبر بخواهید در مطلبی کوتاه، کسب و کار شما را معرفی کنند، بدین ترتیب ترافیک عظیمی را به سمت وب سایت خود هدایت می‌کنید. از یاد مبرید که صفحه فرود مناسبی تهیه کنید تا کاربران در بدو ورود به سایت شما، گیج نشوند.

ایجاد پروفایل در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی کاربران زیادی دارند و برخی از این شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارتر از بقیه هستند. در تکنیک های سئو توصیه می‌شود که در اینستاگرام، توییتر، تلگرام، لینکدین و… پروفایل ایجاد کنید و محتوای جذاب تهیه کنید تا وایرال شود. برگزاری مسابقات، کمپین‌های تخفیفی و… در پروفایل شبکه های اجتماعی، می‌تواند به شما کمک کند تا مشتری های بیشتری برای کسب و کار خود جذب کنید.

اقدام به لینک بیلدینگ

گوگل از طریق بررسی تعداد لینک ها و آن‌ها، به سایت امتیاز می‌دهد. لینک دهی به سایت ها زمانی ارزشمند است که به صورت طبیعی انجام شود و موجب انتقال اعتبار سایت شما نیز بشود. معمولا کسب و کارهایی که به تازگی راه افتاده اند، از طریق پرداخت پول و بستن قرارداد، از سایت های معتبر لینک دریافت می‌کنند. لینک بیلدینگ باید فرایندی درازمدت در برنامه ریزی شما برای بهبود رتبه سایتتان باشد وگرنه الگوریتم های گوگل، شما را متخلف شناسایی می‌کنند و از ارتقای رتبه بازمی‌مانید.

پرهیز از تکنیک های سئو سیاه

گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها، معیارهای خاصی را مد نظر دارد و انحراف از قوانین خود را تخلف تلقی می‌کند. سئو فرایندی زمان‌بر است و بسیاری از متخلفان سئو، از روش های سئو سیاه استفاده می کنند تا در مدت زمانی کوتاه، رتبه سایت را افزایش دهند؛ اما به محض آنکه گوگل متوجه این تقلب ها شود، سایت را پنالتی می‌کند. بنابراین پیش از اقدام به سفارش خدمات سئو، از تطابق آن اقدامات با قوانین گوگل مطمئن شوید.

در پایان ذکر این نکته الزامی است که بهبود سئو سایت در گوگل، تنها از طریق تجربه حاصل می شود. گوگل به کاربر اهمیت زیادی می‌دهد و هدفش آن است که بهترین، جامع‌ترین و دقیق ترین پاسخ را به جستجوی کاربرانش بدهد. گوگل بالاترین رتبه را به سایتی می‌دهد که مطالب آن با خواسته درصد بالاتری از کاربرانش یکی باشد. مثلا عبارت «تکنیک های سئو» را در نظر بگیرید. زمانی که این عبارت را در گوگل جستجو می کنید، بیشتر سایت هایی که در نتایج جستجو نمایان می شوند، حاوی مطالب آموزشی تکنیک های سئو هستند و شما زمانی می‌توانید موفق شوید که روی عبارت های کلیدی پرجستجو سرمایه گذاری کنید.

سئو فرایندی زمان بر و مشمول آزمون و خطاست. بهتر است از متخصصان برای شروع کار مشورت بگیرید و سعی نکنید در این مورد صرفه جویی کنید؛ زیرا بهبود رتبه سایت برای شما رشد شگرفی را در پی خواهد داشت.

images 2020 03 17T184853.795

سئوکارحرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!