download 2020 01 09T065623.833

سرور چيست؟
هر گاه سامانه اي نصب شود و كاربران زيادي بتوانند به آن از طريق مختلف وصل شده و اطلاعات درخواستي خود را دريافت نمايند آن سامانه را Server گويند. طبيعي است هر سرور بايستي آدرس مخصوص به خود را داشته باشد كه اين آدرس همان IP سرور می باشد.

سرورها با كاربري مختلف و داراي اطلاعات متفاوت مي باشند. در زير تعدادي از سرورها و كاربري آنها ذكر شده است :

  • فايل سرور FTP Server
  • ميل سرور Mail Server
  • دايركتوري سرور Direcrory Name Server) DNS)
  • وب سرور Web Server

وب سرور: وب سرور صفحه ی وب مورد نظر را به کاربر نمایش می دهد. که برای این کار وب سرور ها یک IP و یک Domain یا دامنه خواهند داشت. هنگامی که شما دامنه ی مورد نظر خود را مانند Server.ir در مرورگر وارد می نمایید، مرورگر در فضای اینترنت به دنبال سرور میزبانی کننده آن می گردد که در واقع آن سرور را از روی IP پیدا خواهد کرد. هر سرور در فضای اینترنت دارای IP منحصر به فرد یا یکتای خود می باشد و هر دامنه نیز به IP مشخصی اشاره می کند، در نتیجه مرورگر با توجه به IP ست شده بر روی دامنه سرور میزبان را پیدا می کند و درخواست نمایش سایت به سرور ارایه می گردد سپس سرور با توجه به نوع وب سایت در داخل فایل های موجود جست و جو می نماید و یک صفحه به نام Index.html را در پاسخ برای مشاهده کاربر ارسال می کند. و هنگامی که کاربر صفحات داخلی و لینک ها و عکس های داخل سایت را باز می کند نیز به همین روش وب سرور اطلاعات را از فایل های ذخیره شده در آن به کمک آدرس ها و یا همان Url یا لینک آن ها پیدا می کند و در اختیار کاربر قرار می دهد. اتصال دامنه به IP از طریق سرویسی به نام  DNS انجام می گردد که در واقع وظیفه ی آن مدیریت آدرس ها و IP ها در فضای اینترنت می باشد.

در حالت کلی وب سرورها داراي ويژگي هاي ذيل مي باشند:

احراز هويت
قبل از اينكه اجازه دسترسي به منبع درخواستي كاربر را بدهند آن را شناسايي مي كنند.

اجازه دسترسي
نه تنها اجازه دسترسي به منابع استاتیک (مانند محتويات فايل ها که بر روی سیستم فایلی وجود دارد) را به كاربر مي دهد، بلکه مفاهيم دايناميك را با يك يا چند ساختار نيز مانند SI , GI , CGI ,FastCGI ,JSP ,PHP ,ASP , ASP.NET اداره مي كند.

امكان استفاده
این نوع پشتیبانی وب سرورها امكان استفاده از پروتكل HTTPS را نيز فراهم نموده تا به کاربران اجازه دهند ارتباطات مطمئن و امني را داشته باشند.

فشرده سازي
فشرده سازی مطالب تا بتوان از حجم پاسخ ها کم کرد. (با استفاده از تكنولوژي GZIP)

پهناي باند
وب سرورها پهناي باند را کنترل کرده تا بدين طريق از سرعت پاسخ ها كاسته و همچنين از ترافيك و ازدحام شبكه جلوگيري نمايند، در اين صورت وب سرورها قادر به پاسخگوئي به كاربران بيشتري خواهند بود.

پشتيباني از فايل هاي بزرگ
پشتیبانی از فایلهای بزرگ، تا بتواند فایل های بزرگتر از 2 گیگا بایت را سرویس دهی کند.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!