متخصص سئو یا SEO Specialist یک شعبدهباز است که میتواند با سئو کلاه سفید یک معجزه برای سایت شما رقم بزند؛ البته شاید این تعریف کمی مبهم به نظر برسد اما در واقع کارشناس سئو با تسلط بر اصول بهینه سازی سایت و با توجه به الگوریتمهای مختلف گوگل و با بهرهگیری از اصول سئو کلاه سفید، باعث افزایش رتبه سایت شما میشود؛ و در بهترین حالت، سایت شما را در میان پنج نتیجه اول جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو قرار میدهد. البته اگر سایت از محتوای خوب و غنی برخوردار نباشد؛ اطلاعات لازم در رابطه با کسبوکار و روند آن( حداقل هفتاد درصد اطلاعات) در اختیار سئوکار قرار نگیرد؛ یا بخشهای مختلف مثل تیم توسعه سایت، نتوانند به موقع عملکردشان را با کارشناس سئو و استراتژیهایش هماهنگ کنند؛ قطعا نمیتوانیم از سئوکار انتظار معجزه داشته باشیم.
وظایف سئوکار حرفه ای:
1- تعیین استراتژی کلی برای تولید محتوای غنی و کاربردی: محتوای خوب یکی از بالهای اساسی برای پرواز یک سایت به صدر جدول نتایج گوگل است؛ اما تیم تولید محتوا موضوعات مقالههای مختلف را از کدام منبع استخراج میکنند؟ یکی از وظایف سئوکارها آنالیز وبسایتهای رقیب و موتورهای جستجو است؛ آنها با جستجو و استخراج مطالبی پرسرچ و پرطرفدار که قابلیت ایجاد بک لینک دارند؛ برای ایجاد محتوای مناسب و سئو شده، به تیم تولید محتوا، کمک میکنند.
2- تحقیق در موتورهای جستجو برای یافتن کلمههای کلیدی مناسب: یک محتوا هر قدر هم جذاب باشد بدون حضور کلمات کلیدی، صرفا یک مقاله جذاب است و تاثیری در رنک سایت ندارد؛ کارشناس سئو کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات را پیدا میکند و سعی میکند ماده خام اولیه را در اختیار تیم تولید محتوا قرار بدهد.
3- ساخت بک لینک: شما به عنوان کارشناس سئو باید بتوانید به سایر مطالب مرتبط سایت لینک بدهید؛ با رپورتاژهای مختلف در سایتهای خبری لینک سازی کنید و… و در نهایت آمار بازدید سایت و همچنین زمان ماندگاری کاربر را افزایش بدهید. از انواع دیگر بک لینک میتوان به بک لینکهای اینفوگرافیک، بک لینک از وب سایتهای پرسش و پاسخ، لینکهای گرافیکی، بک لینک از ویدیو و …. اشاره کرد.
4- بهینه سازی صفحات کپی و صفحههای فرود برای بازاریابی موتور جستجو: فرض کنید در تبلیغات یک وبسایت، ناگهان کتابی را که مدتها دنبالش بودید میبینید؛ روی تصویر کلیک میکنید و به صفحه فروش کتاب منتقل میشوید؛ اما صفحهای که به آن هدایت شدید آن قدر شلوغ و پر از تصاویر گرافیکی و پیشنهاد کالاهای دیگر است که عطای خرید را به لقایش میبخشید؛ یک سئوکارحرفهای وظیفه دارد با ایجاد صفحه فرودهای جذاب و کاربردی و استفاده از تکنیکهای مختلف مثل حذف منوی ناوبری، تشکر از کاربران در قبال انجام فعالیت و …نرخ پرش سایت را کاهش و زمان ماندن کاربران در سایت را افزایش بدهد.
5- استفاده از ابزارهای مختلف برای آنالیز رتبه سایت و تلاش برای بهبود آن: ابزارهای مثل google page speed insights، یا افزونه الکسا و … کمک زیادی به سئوکارها میکند تا رتبه و همچنین نقاط ضعف سایت را پیدا کنند.
6- بهینهسازی سایت با استفاده از توصیههای موتورهای جستجو: یکی از ویژگیهای یک سئوکار حرفهای کنجکاوی است؛ شما باید هر روز موتورهای جستجو را برای یافتن آخرین الگوریتمها و البته جدیدترین توصیهها برای بالاتر رفتن رنک سایت، زیر و رو کنید؛ البته معمولا برای یافتن پاسخ باید به چندین سایت معتبر انگلیسی زبان هم سر بزنید و این یعنی باید همانطور که گفتیم تا حدی به زبان انگلیسی مسلط باشید.
7- بررسی و تحقیق در رابطه با سایتهای رقیب: با استفاده از ابزارهایی مثل spyfu باید بتوانید شیوههای افزایش ترافیک و تکنیکهای سایت رقیب را مورد آنالیز قرار دهید. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با ابزار spyfu ارائه میشود.
8- تعیین استراتژی ساخت لینک و تلاش برای توسعه آن: پس از یک دوره بک لینک سازی و همچنین آنالیز شرایط سایت، میتوانید متوجه شوید که کدام نوع بک لینکها برای جذب مخاطب موثرتر بوده است و به این ترتیب استراتژی کلی بک لینک سازی سایت را تعیین کنید.