مهم‌ترین هدف سئو یا بهینه سازی سایت در هر کسب‌وکار آنلاین افزایش رتبه سایت در گوگل و و بالا بردن رنک سایت در سایر موتوهای جستجو می‌باشد. خدمات سئو در واقع روش صحیح استراتژی برای ارتقا و بالا بردن رتبه سایت در سرچ موتورهای جستجو می‌باشد و به افزایش عناصر مهم یک سایت در نتایج موتورهای جستجو همانند گوگل می پردازد به صورت کلی می‌توان نتیجه گرفت که اگر بالا آمدن رتبه سایت در گوگل نتیجه‌ بخش باشد در بقیه موتورهای جستجو هم رتبه مناسبی آن سایت دریافت می‌کند. SEO یا به فارسی بهینه سازی وبسایت فرآیند آسانی نیست و نیازمند صبر ، دانش و تجربه می‌باشد.

دلایل رتبه نگرفتن وب سایت:

۱ – رقابت زیاد برای کلیدواژه انتخابی شما

غالبا دلیل عدم دریافت رتبه مطالب، وجود رقیب های متعدد است. چنانچه کلیدواژه ی هدف مطالب خود را از کلیدواژه ها و یا عبارت های پر رقابت انتخاب می کنید احتمال عدم کسب رتبه مناسب برای این کلیدواژه ها وجود دارد.

برای بررسی اینکه آیا عدم دریافت رتبه این دلیل است و یا خیر، پیشنهاد می گردد کلیدواژه هدف خود را در گوگل جستجو کرده و صفحه نتایج جستجو را بررسی کنید. آیا سایت هایی معتبر همچون ویکیپدیا و… در صفحه اول حضور دارند؟ آیا در صفحه نتایج جستجو سایت های متعددی را می بینید که مدت زمان زیادی است در آن حرفه و یا صنعت فعالیت می کنند؟ خب اعتبار سایت شما در حال حاضر به اندازه سایت های به اصطلاح رقیبتان نیست. خب حتی اگر کل محتوا را بهینه سازی کنید بازهم به قدر کافی رتبه خوبی دریافت نخواهید کرد.

 

۲ – بک لینک های کم و نامناسب

چنانچه به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، محتوای سایتتان به سرعت رتبه نخواهد گرفت. حتی اگر صفحات کاملا بهینه باشد باز هم برای کسب رتبه باید از سایت های دیگر لینک دریافت کنید. پس از آن ربات گوگل شروع به درک موجودیت و اعتبار سایت شما کرده و ممکن است پس از آن رتبه سایت افزایش یابد.

۳ – لینک سازی داخلی نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است از کسب رتبه سایت جلوگیری کند، عدم اجرای صحیح یکی از بخش های حیاتی استراتژِی سئو است. اهمیت لینک سازی داخلی را در استراتژی سئو خود دست کم نگیرید. داشتن ساختار سایت صحیح و شفاف منجر به درک بهتر سایت توسط گوگل می گردد. چنانچه لینک سازی داخلی سایت ضعیف باشد، احتمال کسب رتبه بالا خیلی پایین است. حتی اگر محتوای سایت کاملا بهینه سازی شده و فوق العاده باشد.

 

۴ – مشکلات فنی

چنانچه سایت شما اصلا در نتایج جستجو ظاهر نمی شود ممکن است مشکلات فنی سایت منجر به آن شده باشد. گاهی ممکن است پلاگین های متناقض مشکل ایجاد کرده و حتی دیده شده گاهاً از ایندکس شدن سایت توسط گوگل نیز جلوگیری میکند. چنانچه در گذشته سایتتان رتبه قابل قبولی داشته ولی ناگهان از SERP حذف شده باشد ابتدا باید امنیت سایت را بررسی کرده و از عدم هک شدن سایت اطمینان حاص کنید. اگر سایتی هک شده باشد رتبه محتوای موجود در سایت کاهش پیدا کرده و همچنین محتوای جدید نیز همچون گذشته به سادگی رتبه دریافت نمی کند.

گاهی بسته به این که هکر چه میزان و چه مدت به سایت بدون اطلاع شما نفوذ کرده باشد به آرامی رتبه سایت کاهش پیدا می کند. البته الزاما عدم کسب رتبه به معنای هک شدن نیست با این حال چنانچه تماماً از اجرای صحیح و رعایت باقی موارد مذکور اطمینان دارید پیشنهاد می شود امنیت سایت را نیز بررسی کند. البته که اطمینان از امنیت سایت آن هم به صورت مداوم ایده خوبی است.

 

۵ – محتوای تکراری

از نظر قواعد سئو انتشار محتوای تکراری کار صحیحی نیست. حتی اگر این محتوا تنها متعلق به سایت شما بوده و در سایت های دیگر یافت نمی شود. انتشار محتوای یکسان حتی در چندین صفحه از یک سایت نیز توسط الگوریتم های گوگل شناسایی شده و گاهی از ایندکس شدن سایت و نمایش درSERP جلوگیری می کند.

۶ – سوشال سیگنال ضعیف

برخی از کسب و کارها اغلب در شبکه های اجتماعی تبلیغات کرده و اکانتی برای معرفی کسب و کار خود هم دارند ولی در شبکه های اجتماعی فعال نبوده و اطلاعات اکانت خود را به روز رسانی نمی کنند. خب باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی بسیار محبوب هستند و ورودی هایی که از این طریق برای سایت ایجاد می شود حتی بر روی رتبه بندی سایت در گوگل نیز تاثیر می گذارند. چنانچه می خواهید ترافیک سایت را افزایش داده و همچنین رتبه سایت خود را نیز ارتقا دهی باید فعالیت خود در شبکه های اجتماعی را افزایش دهید. آیا پست جدیدی در سایت منتشر کردید؟ آن را در شبکه های اجتماعی خود هم منتشر کنید. آیا اتفاق جالبی در محل کارتان رخ داده است؟ آن را توییت کنید. تصاویر جالب و سرگرم کننده از محل کار خود دارید؟ آن را در اینستاگرام منتشر کنید. هرچه در شبکه های اجتماعی فعال تر بوده و پست های بیشتری منتشر کنید، احتمال کسب رتبه بالاتر در گوگل وجود دارد.

 

۷ – موبایل فرندلی نبودن سایت

گوگل خیلی واضح بیان کرده است که انتظار دارد تمامی سایت ها موبایل فرندلی بوده و در تمامی دستگاه با هر سایز صفحه ای نمایش صحیحی داشته باشند. چنانچه هنوز سایت خود را ریسپانسیو نکرده باشید، این امر در رتبه بندی شما تاثیر گذار خواهد بود.

 

۸ – ایندکسینگ سایت

افزودن متا تگ no-index به سایت از خزیده شدن سایت توسط ربات های گوگل جلوگیری کرده و از این رو سایت رتبه ای نمی گیرد. گاهی افزودن تگ no-index به سایت دلیل به خصوصی دارد، گاهی تصمیم دارید یک صفحه را تنها به کاربرهای سایت نمایش داده و نه ربات ها، همچنین ممکن است این متا تگ در ابتدای فعالیت سایت (به دلیل کامل نبودن سایت) برای جلوگیری از خزیده شدن سایت قرار داده شده و سپس حذف آن فراموش شده باشد. به هر صورت وجود تگ no-index در سایت از ایندکس شدن و کسب رتبه آن جلوگیری می کند.

 

۹ – سرعت لودینگ پایین

تمامی صفحات سایت باید برای بهبود تجربه کاربری و همچنین سئو، سرعت بارگذاری بالایی داشته باشند. گوگل با انتشاری پستی در سال ۲۰۱۰ از سرعت سایت به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی نام برده است از این رو بدیهی است سایت هایی با سرعت بارگذاری پایین رتبه مناسبی دریافت نخواهند کرد.

۱۰ – طول محتوای ناکافی

گوگل محتوای طولانی را دوست دارد به این دلیل که حس می کند محتوای طولانی اطلاعات بیشتری به کاربران ارائه می دهد. حقیقت این است که کاربران ترجیح می دهند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را با یک جستجو و در یک منبع به جای جستجوهای متعدد و بررسی منابع متفاوت به دست بیاورند. داده های ارائه شده توسط وبلاگ serpIQ نشان دهنده آن است که میانگین طول محتواهایی که در جایگاه اول صفحه نتایج جستجو گوگل حضور دارند ۲۵۰۰ کلمه است. البته در جایگاه های پایین تر تعداد کلمات کمتر می شود ولی بازهم میانگین تعداد کلمات محتواهایی که در ۱۰ جایگاه اول هستند بالای ۲۰۰۰ کلمه است.

 

۱۱ – قرار نداشتن کلیدواژه در تگ تایتل، دیسکریپشن و H1

تگ تایتل یکی از فاکتورهای مهم سئو داخلی است که گوگل در هنگام لیست کردن سایت ها جهت نمایش به کاربران آن را در نظر می گیرد. بر طبق داده های منتشر شده توسط سایت Moz، سایت هایی با تایتل تگ های حاوی کلیدواژه ها هدف، جایگاه بهتری نسبت به باقی سایت ها کسب می کند. البته موضوع تگ H1 و دیسکریپشن متفاوت است به این دلیل که این دو تگ نشان دهنده میزان ارتباط محتوای شما با جستجوی کاربر است. پیشنهاد میکنیم به صورت معمولی و طبیعی از کلیدواژه خود در تگ تایتل، دیسکریپشن و هدینگ ها استفاده کنید.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

SEOآموزش سئوبهینه سازی سایتبهینه سازی وب سایت seoبهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوتولید محتواسئوسئوکار حرفه ایسئوکار حرفه ایسئوکار وب سایتوب سایت

ایندکس سایتبهینه سازی وب سایترتبه وب سایتسئوسئوسایتسئوکارسئوکار حرفه ایسئوکارحرفه ای سیروتاسرعت وب سایتلینک سازیمحتوای سایتوب سایت

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!