بروزرسانی هسته اصلی الگوریتم گوگل

بروزرسانی هسته اصلی الگوریتم گوگل


گوگل سرسختانه مصمم است تا کاربرانش به اطلاعاتی دقیق، محتوایی بی همتا و بهترین نویسندگان دسترسی داشته باشند. به همین علت دائما الگوریتم هایش را تغییر داده و بگونه ای تنظیم میکند که کاربران فقط به بهترین و شایسته ترین وب ها دسترسی داشته باشند.
اما متاسفانه این جریان روی دیگری نیز دارد: جریمه ی گوگل. این جریمه ها پیامد مسائل و مشکلاتی هستند که گوگل با آنها مخالف است. گاهی اوقات برخی سایت ها کاملا مستحق این جریمه هستند. حتی اگر سایت شما به اشتباه مشمول این جریمه شده باشد نیز باید برای رفع آن اقدام کنید.

جریمه گوگل چیست؟
گوگل از سال 2000 و همزمان با معرفی toolbar توسعه یافته ی خود به بازار، الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر داد. بروزرسانی toolbar گوگل، تغییر بزرگی را موجب شد بطوریکه به خلق صنعت سئوی امروزی انجامید. درحقیقت این نخستین باری بود که Page Rank به شکلی معنادار و قابل استفاده منتشر شد.
در دهه ی بعدی گوگل به اصلاح کیفیت نتایج جستجوی خود دامه داد. گوگل در این دوران اقدام به حذف محتوای بی کیفیت و ارتقای محتوای خوب و رساندن آن به راس صفحات نتایج موتور جستجو((SERPs کرد. اینجا بود که جریمه ی گوگل وارد عرصه شد.
بروز رسانی Penguin سال 2012 به بازار معرفی شد. این بروزرسانی در عرض یک شب از نتایج جستجو(از هر ده نتیجه یک نتیجه)را شدیدا تحت تاثیر قرار داد، بعضی سایت ها را بطور کامل از جستجو محو کرد و با حذف محتوای بی کیفیت، بهینه سازان را وادار کرد تا با دقت بیشتری استراتژی محتوای خود را مورد ملاحظه قرار دهند. با آگاهی بیشتر متخصصان سئو از نقشه ها و برنامه های گوگل، واهمه ی آنها از این است که بروزرسانی/آپدیت بعدی سایتی که روی آن کار میکنند مشمول جریمه ی گوگل شود.

تشخیص جریمه

این جرایم می توانند دستی یا اتوماتیک باشند. درمورد جرایم دستی احتمالا به شما گفته میشود اما اگر مشکل الگوریتمی باشد همیشه متوجه نمیشوید که هدف جریمه شما بوده اید. این جرایم حتی با تجربه ترین متخصصان سئو را نیز شکه میکنند. به برخی از نشانه های جرایم الگوریتمی دقت کنید:

-عدم رتبه بندی سایت برای اسم برند شما همانند سابق: درصورت مواجه شدن با چنین مشکلی شک نکنید که سایت شما مشمول جریمه ی گوگل شده است. زیرا اگر سایت شما با سایر کلید واژه ها رتبه بندی نشود باید حداقل با آن کلمه ی کلیدی(اسم برند) رتبه بندی شود.
-درصورت بازگشت صفحه اول به صفحه دو یا سه بدون آنکه اقدامی از سوی شما صورت گرفته باشد.
-درصورتیکه Page Rank برای سایت شما بدون هیچ توضیحی از رتبه دو یا سه به صفر نزول کند.
-درصورتیکه کل سایت در عرض یک شب از ذخیره گاه(cache) نتایج جستجو گوگل حذف شده باشد.
-اجرای جستجوی سایت بدون هیچ نتیجه ای.
-درصورتیکه صفحه ای غیر از صفحه اصلی سایت شما در گوگل لیست شده باشد.

درصورت مشاهده ی یک یا چند مورد از فاکتورهای نامبرده صد در صد مطمئن باشید که گوگل سایت شما را جریمه کرده است.

اما چرا گوگل سایتی را جریمه میکند

گوگل دائما شیوه ی خود برای فهرست بندی محتوا را اصلاح کرده و تغییر میدهد. هرچند گوگل نشانه هایی برای بروزرسانی الگوریتم های خود را منتشر میکند اما بندرت پیش می آید که علت این بروزرسانی ها را اعلام کند که همین امر رفع مشکلات را دشوار میکند.
در این مقاله به پنجاه علت اشاره میشود که گوگل بنا به این دلایل با سایت شما مساله پیدا میکند. البته ادعا نمیکنیم دلایل قطعی برای جرایم گوگل را میدانیم. اما آنچه مسلم است این است که تمامی این فاکتورها در سایت هایی که مشمول جرایم گوگل شده اند وجود داشته اند.

خرید لینک ها. بعضی قسم میخورند که چنین اتفاقی رخ نداده است اما مستندات واقعی درهم پیچیده هستند. خرید لینک بعنوان اقدامی درجهت دستکاری Page Rank شناخته میشود و از این جهت بحث برانگیز است. خرید لینک های بد یا خریداری لینک های زیاد عملی غیرقانونی محسوب میشود.
زیاده روی در لینک های دوجانبه.  زمانی مبادله لینک ها یکی از تاکتیک های قانونی بازاریابی محسوب میشد تا اینکه از آن سوء استفاده شد. زیاده روی در مبادله ی لینک ها بعنوان اقدامی برای دستکاری در رتبه بندی شناخته میشود.
کپی کردن محتوا. کاملا واضح است که کپی کردن محتوای سایر سایت ها، سایت شما را از نظر گوگل بی ارزش میکند و حتی ممکن جریمه هم شوید. از بی همتا بودن و انشای خوب محتوای خود مطمئن شوید. بدین منظور از ابزارهایی نظیر Copyscape یا Copy Gator استفاده کنید.
استفاده ی مفرط از تگ های .H1 ساختاربندی درست محتوا به سئو کمک میکند. تگ اچ وان به گوگل کمک میکند تا از موضوع صفحه مطلع شود. استفاده ی مفرط از این تگ ها از دیدگاه گوگل اقدامی درجهت پرکردن فهرست بندی گوگل با کلید واژه ها محسوب میشود.
404 های داخلی. به اعتقاد گوگل شما باید در انتخاب محتوای خود دقت بسیاری داشته باشید و همچنین محتوای شما باید عاری از مشکلات و خطا باشد. درصورت انتقال 404 ها به داخل وب سایت شک نکنید که کاربران نمی توانند به اطلاعات مد نظرشان دست یابند.
لینک های استفاده شده از سایت های خارجی زبان. این مورد غیرمنصفانه بنظر می آید، اینطور نیسـت؟ استفاده از لینک های سایت های خارجی غیرقانونی نیست پس چرا گوگل با آن مخالف است. دلیل گوگل برای مخالفت با این لینک ها منطقی است: چرا که کاربران بطورکلی تنها یک زبان را ترجیح میدهند بنابراین لینک سایت هایی به زبان دیگر برای آنها قابل استفاده نیست.
محتوای مملو از کلیدواژه. درخصوص حجم کلیدواژه های استفاده شده در محتوا قوانین عجیبی وجود دارند. واقعیت این است که هیچ یک از آنها اثبات شده نیستند و استفاده بی رویه از کلید واژه ها در محتوا نشانه ضعف نوشتاری آن است. اگر گوگل در یک صفحه کلید واژه های بسیاری را شناسایی کند ممکن به حق یا ناحق سایت شما را جریمه کند.
لینک های فوتر. بعضی از طراحان وب از لینک های فوتر برای کمک به نویگیشن استفاده میکنند. و بعضی دیگر از این لینک ها بعنوان جایگاهی برای عبور غیرعادی لینک ها استفاده میکنند تا Page Rank را دستکاری کنند.
فقدان داده های سایت مپ. گوگل از سایت مپ XML برای تجزیه ی ساختار سایت و نحوه ی قرار گرفتن آنها کنار یکدیگر استفاده میکند. بنابراین از در دسترس بودن سایت مپ XML و بروزرسانی آن اطمینان حاصل کرده و سپس آنرا در اکانت Webmaster Tools خود ارائه کنید.
لینک های مخفی. تمام لینک های سایت شما باید قابل مشاهده بوده و برای کاربران مفید باشند. هرچیزی که مخفی شده باشد مشکوک تلقی میشود. رنگ لینک ها هیچگاه حتی بطور غیرعمدی نباید همرنگ زمینه ی صفحه یا باتن باشد.
لینک های درهم شکسته ی بیرونی. درصورت عدم بروز رسانی لینک ها، گوگل فرض را براین قرار میدهد که شما به تجربه ی کاربری اهمیتی نداده و از روانه کردن صفحات مختلف با خطای 404 خشنود هستید. بنابراین لینک ها را بصورت دوره ای چک کرده و لینک های فاسد را حذف کنید.
محتوای بریده شده از سایر وب سایت ها. برخی از مدیران وب سایت ها محتوای سایت خود را از سایر سایت ها برمیدارند تا به صفحات خود حجم بدهند. البته در اغلب موارد بصورت غیرعمدی و بدون غرض انجام میشود. اما از نظر گوگل به منزله ی کپی کردن بیجا و بیهوده تلقی میشود. بنابراین بهتر است از محتوای ارجینال خودتان استفاده کنید.
محتوای مخفی. یکی از تاکیتیک های غیراخلاقی برای بهینه سازی سایت، مخفی کردن متن در صفحه است تا از این طریق تم و بار کلید واژه ها را مدیریت و دستکاری کرد.
استفاده بی رویه از Anchor text. در گذشته کارشناسان سئو از لینک کردن کلید واژه های خاص بمنظور تقویت اعتبار و نفوذ خود بهره می بردند. اما از زمان بروزرسانی پنگوئن در سال 2012 استفاده بی رویه از لینک سازی anchor text شدیدا منع میشود. بهتر است از لینک هایی که صادقانه عبارت بندی شده اند استفاده کنید.
نادیده گرفتن hreflang. هدف از طراحی “hreflang” این بوده است که به گوگل اعلام کنید کپی محتوا از سایر زبان ها یا سایت های دیگر هدفمند بوده است. استفاده از hreflangآسیبی به سایت نمیرساند، اما هیات ژوری درمورد کمک کننده بودن یا نبودن آن تصمیم میگرد.  
تایم اوت شدن وب سایت. هیچ کدام از متوقف شدن وب سایت خوشحال نمیشود، نه بازدید کنندگان نه وب مستر و نه موتور جستجو. اگر گوگل نتواند سایت شما را پیدا کند بجای نگه داشتن بازدیدکنندگان در این بن بست سایت شما را de-index میکند.
دامنه (domain) کلید واژه. اسامی یا نام های دامنه به تنهایی خطری ندارند اما ترکیب آنها با کلید واژه ها می تواند خطرآفرین باشد. مشکل لینک سازی anchor text را در نظر بگیرید: لینک مکرر به یک دامنه از نظر گوگل فرقی با anchor text ندارد. درصورت استفاده از یک دامنه حتما مطمئن شوید که محتوای بینظیری دارد درغیر اینصورت گوگل فرض را بر این میگذارد که شما قصد فریب کاربران را دارید.
لینک های کرایه ای. برخی کارشناسان هنوز معتقدند لینک های کرایه ای برای سئو کارآمد و موثر هستند. آنها بصورت ماهیانه هزینه ای برای کرایه ی این لینک ها پرداخت میکنند که گهگاه این هزینه تغییر میکند. اما ما این لینک ها را جز لینک های پرداختی نمیدانیم.
استفاده از شبکه های بلاگ. تا آنجایکه به گوگل مربوط است تمام انواع شبکه ها نشانه ای بالقوه از دستکاری در SERP (صفحه نتایج موتورجستجو) می باشند. درحال حاضر بیشتر نت ورک های بلاگ، یا بسته شده اند یا اینکه به کاربران اجازه داده اند تا لینک های ورودی را پاک کنند. شما هم باید یکی از ایندو را انتخاب کنید.
لینک های وابسته(affiliate). گوگل الزاما مخالفتی با وب سایت های وابسته ندارد اما زیاده روی در استفاده از لینک های وابسته چراغ قرمزی است که نشان از آن دارد محتوا به اندازه کافی خوب و قابل قبول نیست. البته می توان از طریق تغییرجهت(redirect) این لینک ها را مخفی کرد اما ازآنجاکه گوگل از این حقه آگاه است پس بهتراست آنرا امتحان نکنید.
لینک های site-wide. همه ی ما به لینک کردن صفحات به یکدیگر نیاز داریم اما گوگل همواره این لینک ها را برای یافتن الگوهای غیرطبیعی اسکن میکند. یک نمونه کلاسیک آن اعتبار مالی (credit) توسعه دهنده در فوتر صفحه است.  
زیاده روی در استفاده از کلید واژه های متا(meta). مدتی بود که کلیدواژه های متا موضوع بحث شده بودند. در استفاده از این کلیدواژه ها زیاده روی نکنید، پنج کلیدواژه ی متا در هر صفحه کافیست.
سرعت پایین. سرعت پایین بارگذاری سایت باعث ناامید شدن کاربران میشود. عوامل و فاکتورهای بسیاری بر سرعت هاستینگ تاثیر میگذارند. بنابراین مشکلی است که دقت زیادی را میطلبد. می توانید از caching plugin یا CDN استفاده کنید. همچنین می توانید سایت خود را به مرکز داده هایی منتقل کنید که به بازدیدکنندگان ثابت شما نزدیکتر باشد.
محتوای درهم تنیده. پیچاندن یا درهم تنیدن(spinning) محتوا دزدی محتوا محسوب میشود. حتی درصورتیکه گوگل همان ابتدا متوجه نشود و شما را جریمه نکند بازهم مشکلات زیادی برایتان بوجود می آورد. گاهی اوقات بعضی از نویسندگان مقاله های بسیار ارزان قیمت را خریداری کرده و آن را طوری تغییر میدهند که ممکن است حتی متوجه هم نشوید. اگر قیمت مقاله به حدی ارزان باشد که باورکردنی نباشد شک نکنید متن مقاله ای که خریده اید تغییر داده شده است.  
کامنت اسپم. بیشتر سیستم های کامنت دهی به سیستم تشخیص اسپم خودکار مجهز هستند با اینحال بعضی کامنت ها از این سیستم رد میشوند. بنابراین با دقت کامنتهای دریافتی را بررسی کنید. اگر زمان کافی برای مدیریت کامنت ها ندارید بهتر است آنرا خاموش کنید.
سئوی غیرمجاز(black hat). اگر درباره ی مدیریت و دستکاری SERP ها با استفاده از متدهای black hat مطلب منتشر کرده اید انتظار نداشته باشید که جریمه نشوید.
محتوای هک شده. درصورت هک شدن یک سایت، گوگل فورا آنرا از SERP حذف میکند. بنابراین باید بسرعت وارد عمل شده و سایت را از backup به حالت اول برگردانید.
ساخت لینک سریع(speedy link). طبیعی است که بخواهید سایت نوساز شما به سرعت رتبه بندی شود. اما نباید در آن زیاده روی کنید. یکی از نشانه های اتوماسیون، لینک های مشابه بسیاری هستند که به یک محل مشابه اشاره دارند. سرعت سایت خود را بصورت مصنوعی زیاد نکنید تغییرات را بصورت تدریجی و درطول زمان ایجاد کنید.
گزارش های اسپم. گوگل یک فرم آنلاین برای گزارش سایت های اسپم منتشر کرده است. ممکن است سایت شما چه از روی دشمنی و یا حتی واقعا، منبع بالقوه ای از اسپم گزارش شود.
انجمن یا فروم لینک سازی. همه ما از فروم ها با لینک های signature استفاده کرده ایم. اما گاهی اوقات آنقدر تعدادشان زیاد است که تعیین محل پست ها دشوار میشود. درصورت اضافه کردن لینک فروم از تکنیک های لینک سازی خوب و طبیعی استفاده کنید. همچنین nofollow کردن آنها را نیز درنظر بگیرید.
مخفی کردن اسپانسرها. داشتن اسپانسر اصلا بد نیست. حتی وجود بسیاری از سایت ها بدون اسپانسر هیچگاه ممکن نمیشد. بنابراین سعی نکنید اسپانسرهای خود را مخفی کنید اما قوانین را رعایت کنید: یعنی لینک های اسپانسر را nofollow کرده و مطمئن شوید ربات اخبار گوگل صفحاتی که این لینک ها در آن یافت میشوند را crawl نکرده باشد.
ربات های عیب یاب تکست. فایل ربات های تکست(robots txt) باید استفاده شوند تا موتورهای جستجو بدانند چطور با سایت شما کار کنند. البته برای بیرون کردن صفحات از این ربات ها دلایل قانونی وجود دارند مثلا بلاکینگ های زیاد می تواند علت جریمه شما باشد.
لینک سازی به سایت های مشکوک. هرگز با وب سایت هایی که از لحاظ قانونی یا اخلاقی مشکوک هستند همکاری نکنید. از سایت های هکینگ، پورن و malware-ridden دوری کنید. همچنین لینک های سایت هایی که در گذشته جریمه شده اند را حذف کنید.
صفحه های فرود(landing pages). برخی از کمپانی ها برای بهبود موقعیت خود در SERP ها از چند صفحه ی فرود استفاده میکنند. برخی نیز سعی میکنند با ساخت چندین وب سایت تک صفحه ای که برای یک کلید واژه بهینه سازی شده اند و سپس فرستادن کاربران از طریق کانال به یک سایت دیگر موقعیت خود را تقویت کنند. از نظر گوگل چنین کاری درست نیست.
زیاده روی در بهینه سازی(over-optimization). گوگل دوست ندارد یک چیز خوب را بیش از اندازه ببیند. جریمه شدن بدلیل زیاده روی در بهینه سازی وب سایت به این معناست که درمقایسه با سایر افراد در حرفه خود بیش از حد به بهینه سازی سئو پرداخته اید. زیاد سخت نگیرید و محتوای عادی و طبیعی منتشر کنید.
رپرتاژ آگهی(advertorials). مناقشه در مورد محتوای رپرتاژ دو منازعه شناخته شده ی ورژن قبلی پنگوئن بود. رپرتاژ آگهی، صفحه ای از محتوا است که با لینک های پرداختی پر شده است و برای دستکاری نتایج جستجو استفاده میشود.
لینک های خارج شونده(outbound). لینک سازی به سایر وب سایت ها باید نرمال باشد. تعداد زیاد لینک ها به این معناست که برای منفعت بردن از سئو لینک ها را جایگزین کاربران یا افراد کرده اید.
تغییرجهت(redirection). درصورت جریمه شدن سایت می توانید با استفاده از 301 redirect جریمه را به مکان جدیدی منتقل کنید. درصورتیکه بعدها تغییرجهت را حذف کنید جریمه به تعویق می افتد.
کدهای خطا. علاوه بر خطای 404 خطاهای بسیار دیگری وجود دارند که گوگل از دیدن آنها بیزار است. درصورتیکه حتما باید چیزی را ریدیرکت کنید از خطای 301 استفاده کنید نه 302. همچنین درصورت مشاهده ی خطاهای 500 هرچه سریعتر روت را چک کنید. می توانید با استفاده از ابزار WebConfs HTTP Check خطاهای قابل مشاهده را بیابید.
کپی کردن متادیتا. بعضی از ابزارهای بلاگینگ و پلتفرم های CMS بطور تصادفی خلق متادیتای کپی را آسان میکنند. خود متادیتا علت جریمه شدن نیست بلکه زمانی مشکل ساز میشود که نشان از آن داشته باشد که محتوای سایت کپی شده است.
بک لینک های نامطلوب. سایت شما هرگز مستحق این جریمه نیست بنابراین باید از آن آگاه باشید. اما اگر واقعا بد شانس باشید شاید یکی از رقبای بدخواه شما برای جریمه شدن سایت شما تلاش کند و کاری کند تا رتبه ی آن در SERP نزول کند. برگزاری کمپین بک لینک نامطلوب از شایع ترین آنهاست.
کلیدواژه های هدف. گوگل برعلیه کلیدواژه هایی که بیشتر در سایت های اسپم ظاهر میشوند مبارزه میکند. یکی از این کلیدواژه هایی که گوگل هدف قرار داده “paydad loans” است. اگر در صنعتی فعالیت میکنید که مملو است از اسپم، منتظر خشم گوگل باشید.
لینک های قاچاق. آب زیرکاه نباشید و لینک ها را در فایل اسکریپت نگذارید. گوگل در آنالیز اسکریپت ها و پیدا کردن لینک های غیرعادی و مرموز مهارت بیشتری از شما دارد.
وب سایت های ضعیف موبایل.  گوگل می تواند لینک های معتبر در سایت موبایل و وب سایت شما را شناسایی کند. مطمئن شوید سایت موبایل به دستگاهی فرستاده میشود که نماینده کاربری(user agent) با موبایل فعالیت دارد. به پیشنهاد Matt Cutts می توانید از زیردامنه(subdomain) جداگانه استفاده کنید.
لینک های خارج شونده(outbound) اندک. گوگل میخواهد محتوایی را ببیند که مرجع محتوای دیگر با استاندارد مشابه است. درغیراینصورت تصور میشود شما سعی در جذب ترافیک بصورت غیرعادی دارید.
دامنه با سابقه ی بد. شاید خریداری یک دامنه با پیشینه ی بد عمدی نباشد اما بهنگام ساخت یک سایت جدید مشکلاتی برایتان بوجود می آورد. متاسفانه در این مورد هیچ راه برگشتی برای جبران ضرر شما وجود ندارد و فقط باید دامنه ی دیگری خریداری کنید.
دزدی محتوا. اگر شما محتوایی را از شخص دیگری بدزدید قطعا شخص دیگری نیز می تواند از محتوای شما دزدی کند. حذف محتوای سرقت شده دردسر زیادی دارد که شامل پر کردن چندین DMCA و قانع کردن سایت ها در دادگاه میشود. درصورت جریمه شدن بابت سرقت محتوا از گوگل درخواست کنید محتوای سرقتی را حذف کند.
تبلیغات برجسته. استفاده از تبلیغات در سایت مادامیکه اولویت شما نباشد مشکل ساز نیست. تبلیغات هیچگاه نباید بر محتوای صفحه چیره شوند.
استفاده از محتوای farm. در طول دو سال گذشته و با ورود Panda، خرید محتوا از “farm”(سایت هایی با محتوای بی کیفیت) بی ارزش شده است. درصورت ضعیف بودن محتوای سایت خود باید برای بازنویسی آن یک کارشناس استخدام کنید.
اجتناب از ادعاهای واهی. هرکس که ادعا کرد می تواند معجزه کند و با یک تکنیک احمقانه سایت شما را به ابتدای SERP ها بکشاند را استخدام نکنید. تنها راه ممکن برای بدست آوردن رتبه بندی خوب تلاش و برنامه ریزی در طول زمان است.

اما درصورت جریمه شدن چه باید کرد؟

ابتدا باید علت آنرا شناسایی کنید. بهرحال به هر علتی که جریمه شده باشید قابل جبران است و شما با شناسایی علت آن نیمی از را ه پیموده اید. هرمشکلی راهکاری متفاوت دارد. رعایت نکات نامبرده در زیر می تواند به شما کمک کند:

وحشت نکنید. حتی بزرگترین سایت ها نیز از جرایم گوگل رنج میبرند.
انکار لینک های دردسر ساز. از گوگل تقاضا کنید لینک هایی که به سایت شما آسیب میرساند را نادیده بگیرد.
حذف برخی از لینک ها. انکار لینک های دردسر ساز خوب است اما کافی نیست. پس بهتر است دست بکار شده و بعضی از لینک ها را حذف کنید.
تقاضای تجدید نظر. در صورت دستی بودن جریمه می توانید تقاضای تجدید نظر کنید.
انتظار. گاهی اوقات زمان لازم است تا گوگل در مورد تغییرات یا تقاضاهای شما اقدام کند پس بهتر منتظر بمانید.   
در برخی موارد رها کردن سایت از مقابله با جریمه ی گوگل بهتر است. مثلا اگر دامنه خدشه دار شده باشد کار چندانی نمی توانید انجام دهید.اما بیشتر جرایم را می توان با اندکی تلاش، کار مجدانه و رویکردی اخلاقی برطرف کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!