images 2019 12 30T215404.891

معنی خطای 503 Service Unavailable :

ارور 503 Service Unavailable یک کد وضعیت HTTP است که نشانگر عملکرد صحیح وب سرور اما عدم پاسخ دهی به یک درخواست در لحظه می باشد. از آنجا که پیام این خطا بسیار کلیست، اشاره به عامل مشکل نمی کند. به عنوان یک وبمستر اگر وب سایت شما با این پیام مواجه گردد، کاربرانتان صفحه ای را مشاهده می کنند که حاوی این خطا یا پیام های مشابه است.

به طور کلی می‌توان علل بروز این خطا را به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • تم ها یا پلاگین هایی ک دارای کدهای معیوب هستند.
  • خطای مربوط به اسکریپت های سفارشی که به سایت اضافه شده اند.
  • منابع ناکافی از طرف سرور.
  • بروز خطا و یا اشکال در سرور.
  • حملاتی مثل DDOS به سایت که باعث از بین رفتن منابع سایت می شوند.

ارور 503 Service Unavailable چه زمانی اتفاق می افتد؟

خطای 503 زمانی اتفاق می افتد که سرور قادر به ارائه منابع مورد نیاز کاربر در لحظه درخواست نیست. تقریبا سه عامل می تواند موجب بروز این خطا شود:

  1. سرور در حال تعمیر و نگهداری است. به عنوان مثال وضعیت هایی مانند بروزرسانی وب سایت، تامین امنیت دیتابیس ها یا تهیه بک آپ می توانند از جمله عوامل ایجاد چنین شرایطی باشد. در این شرایط سرور به طور موقت قادر به پاسخ گویی نیست.
  2. سرور تحت فشار زیادی قرار گرفته و تعداد درخواست های کاربران بیش از توانایی آن است. به همین دلیل برخی از کاربران با این پیغام خطا مواجه می شوند. عوامل متعددی نیز موجب این اتفاق می شوند. در اغلب مواقع افزایش ترافیک وب سایت به طور غیر منتظره موجب این خطا می شود. در برخی شرایط نیز رشد مثبت یک وب سایت بدون ارتقا منابع سرور می تواند از زمانی به بعد موجب بروز این خطا شود. دلایل دیگری همچون حمله های ناشی از بدافزار ها یا عدم تنظیمات صحیح در سیستم های مدیریت محتوا نیز می توانند در بروز این خطا نقش داشته باشند.
  3. در سناریوهای بسیار نادری نیز تنظیمات اشتباه DNS در سمت کاربر موجب بروز خطای 503 می گردد. سرور DNS انتخاب شده در کامپیوتر کاربر احتمالا در لحظه دچار مشکلی شده و در نتیجه منجر به بروز ارور Service Unavailable می گردد.

    رفع خطای 503 در وردپرس:

    زمانی که شما در وردپرس با این خطا مواجه می شوید می توانید با استفاده از یکی از راه های زیر مشکل‌تان را برطرف کنید.

    غیر فعال کردن افزونه

    همانند بقیه ارورهایی که با آن روبرو می‌شوید، ارور 503 هم ممکن است در اثر نصب افزونه یا پلاگین مخرب رخ دهد. در این حالت باید افزونه‌ها را غیر فعال کنید.اگر دسترسی‌تان به پنل مدیریت قطع شده است، از طریق فایل منیجر به دایرکتوری هاست خود متصل شوید، از آن‌جا به پوشه wp-content  رفته و نام پوشه  plugins را به نام plugins-old تغییر دهید. به این ترتیب تمام افزونه‌های شما غیر فعال می‌شود. سپس پوشه را به نام اولیه خود برگردانید و دوباره وب سایت را بارگذاری کنید. اگر مشکل از افزونه‌ها باشد، احتمالا با این روش حل خواهد شد.

    برگرداندن به قالب پیش فرض وردپرس

    قبل از هرچیز ابتدا از سایت خود یک پشتیبان‌گیری انجام دهید تا در صورت بروز مشکل، آن را داشته باشید. حالا مانند مرحله قبل به فایل منیجر و سپس فایل کانتنت رفته و از آنجا پوشه theme را انتخاب کنید. قالب فعلی سایت‌تان را پیدا کرده و آن را دانلود کنید حالا می‌توانید آن را از حالت فشرده در آورده و فولدر را حذف کنید. سپس سایت‌تان را دوباره بارگذاری کنید. اگر مشکل از قالب شما باشد با برگشتن به حالت پیش فرض باید از شر ارور 503 نیز رها شده باشید.

    و در آخر، اگر هیچ کدام از این روش‌ها نتیجه نداد، از هاست خود یک پشتیبان‌گیری کامل داشته باشید. سپس کلیه اطلاعات موجود در وردپرس را برون ریزی کنید. فولدر wp-content خود را دانلود کرده و وردپرس را مجددا بر روی هاست نصب کنید. حالا با استفاده از اطلاعات برون ریزی شده و فولدر بالا، سایت‌تان را مجددا بارگذاری کنید.

رفع خطای 503 در جوملا

جوملا هم تقریبا شبیه به وردپرس است. با حذف افزونه‌های بدون استفاده، حافظه بیشتر می‌شود. گاهی هم باید نسبت به حذف افزونه‌های خطرناک اقدام کنید. معمولا فعال کردن افزونه‌های آمار گیر باعث بروز خطا در سایت می‌شود.
همانند وردپرس در جوملا نیز با جایگزین کردن موقت قالب پیش فرض و  حذف موقت قالب فعلی می‌تواند ارور 503 را برطرف کند. در حالت کلی می‌توانید برای افزایش راندمان کاری، اطلاعات سرور را کش کنید.  برای این کار می‌توانید از پلاگین سوپر کش استفاده کنید.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!