download 1

 تگ Canonical راهی برای کمک به گوگل جهت تشخیص برترین مطلب، میان مطالبی است که از شباهت زیادی نسبت به یکدیگر دارند. به بیان ساده تر، زمانی که تگ Canonical یا تگ کنونیکال (همان کد معروف Rel=Canonical) در یک صفحه قرار می‌گیرد، گوگل به آدرسی که این تگ در آن وارد شده است، اهمیت بیشتری می‌دهد و مسلماً آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس می‌کند.

کاربردهای تگ کنونیکال چیست؟

وجود محتوای تکراری در یک سایت اتفاق عجیبی نیست اما در صورت عدم توجه به آن ها، مشکلات متعددی برای رتبه و اعتبار سایت ایجاد می شود. برخی از دلایل به وجود آمدن محتوای تکراری عبارتند از:

1. آدرس های URL داینامیک: URLهای داینامیک و مختلف اغلب در سایت های تجارت الکترونیکی استفاده می شوند. زیرا آن ها از فیلترهای متعددی نظیر رنگ، جنس، ابعاد و … استفاده می کنند.

مثال: http://example.com/?post=1&var=2&var=3

2. دامین متفاوت نسخه موبایل سایت: برخی از وب سایت ها برای نسخه های موبایلی خود آدرس URL متفاوتی در نظر می گیرند.

مثال: m.example.com  و  www.example.com

3. سایت های بین المللی: گاهی وب سایت ها با هدف فعالیت در سطح بین المللی ایجاد می شوند و برای موقعیت های جغرافیای مختلف از دامین ها مختلف استفاده می کنند.

4. استفاده و یا عدم استفاده از www در نام دامنه سایت و موارد مرتبط با زیر دامنه آن

مثال: www.example.com یا  example.com

5. ایجاد آدرس های URL مختلف: سیستم مدیریت محتوا سایت (CMS) معمولا به صورت اتوماتیک اقدام به تولید این شناسه های مختلف می کند.

6. کپی مطالب وبلاگ در سایت های دیگر: برخی وب سایت ها اقدام به کپی محتوای سایتی دیگر می کنند و مطالب آن را عینا در وب سایت خود منتشر می کنند.

7. استفاده از حروف کوچک و بزرگ در آدرس وب سایت: در صورتی که هاست سایت شما نسبت به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس نباشد، مشکل محتوای تکراری بروز می کند.

8. بارگذاری سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان: انتفال آدرس سایت از HTTP به HTTPS، از نظر امنیت تاثیرات عالی بر سئو وب سایت شما می گذارد. اما برخی از وبمستران سایت خود را به صورت همزمان با دو آدرس HTTP و HTTPS فعال می کنند که این اتفاق منجر به ایجاد محتوای تکراری از نظر گوگل می شود.

موارد فوق از جمله علل اصلی ایجاد محتوای تکراری هستند که جهت رفع آن ها لازم است از متا تگ کنونیکال در کدهای وب سایت استفاده نمایید. این کار موجب می شود گوگل مطلب اصلی را شناسایی کرده و از ایندکس کردن سایر صفحات خودداری می کند.

تفاوت میان تگ کنونیکال و استفاده از ریدایرکت 301

گاهی پیش می آید که شما صفحه ای همچون namepage1 را به صفحه دیگری با نام namepage2 از طریق ریدایرکت 301 متصل می کنید. این عمل موجب می شود کاربران صفحه namepage1 را مشاهده نکرده و مستقیما به namepage2 منتقل شوند. اما در صورتی که میان این دو صفحه از تکنیک کنونیکال بهره بگیرید، موتورهای جستجو نیز متوجه این انتقال شده و علاوه بر کاربران، موتورهای جستجو نیز به صفحه namepage2 منتقل می شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!