تفاوت استراتژی تولید محتوایی که متمرکز بر مخاطب باشد، با استراتژی که مبتنی بر کلمات کلیدی است:

استراتژی تولید محتوا اول با شناسایی مخاطبین هدف و بررسی عمیق و درک تخصص برند مربوطه و گزاره ارزشی منحصر به فرد آن شروع می شود. تحقیق درباره کلمات کلیدی از این جهت بسیار مفید است که مشخص می کند مردم درباره موضوعات مربوط به برند شما چه صحبت هایی می کنند، اما در رابطه با درک و شناخت مخاطبین محدودیت دارد.

سعی کنید به مسیر حرکت یکی از مشتریان بالقوه خودتان به سوی تبدیل فکر کنید. آیا جستجو تنها کانالی است که این افراد برای کسب اطلاعات استفاده می کنند؟مسلما این طور نیست.

اگر سعی به جمع آوری اطلاعات سرنخ های فروش (لیدها) یا بازاریابی مجدد دارید، نباید تلاش تان برای شناخت مخاطب محدود به تحقیق درمورد کلمات کلیدی باشد.

استراتژی تولید محتوا باید به پرسش های زیر پاسخ بدهد:

  1. مخاطبین من چه افرادی هستند؟
  2. مشکلات و نیازهای مخاطبین من شامل چه مواردی است؟
  3. این افراد از چه نوع محتوایی استفاده می کنند؟
  4. در حال حاضر این افراد بیشتر در چه محیط هایی به صحبت و مکالمه می پردازند؟ آنلاین یا آفلاین؟
  5. برند ما چه تخصص منحصر به فردی دارد؟
  6. چطور می توانیم تخصص خودمان را با نیازهای مخاطبین تطبیق دهیم؟

پیدا کردن زاویه منحصربه فردی برای محتوا

کلید برقراری ارتباط با مخاطبین‌تان ایجاد ویژگی هایی منحصر به فرد در محتوای شما است که بتواند بین تخصص برند شما و مشکلات مخاطبین ارتباط برقرار کند. این فرایند “جهت گیری محتوا” نام دارد. چون این فرایند شامل انتخاب یک موضوع کلی و متمایل کردن آن به سمت مسیر خودتان است. تعیین و تعریف تخصص برندتان ممکن است از آنچه به نظر می رسد سخت تر باشد.

معمولا برندها از محصولاتشان برای متمایز کردن خودشان از سایرین استفاده می کنند. اما در صورتیکه رقیبی داشته باشید که محصولاتی مشابه با محصولات شما تولید کند، پس محصولتان منحصر به فرد نیست. اما چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند؟

با توجه به اینکه قرار است مطالبی تولید کنید که با جهت گیری محتوا متناسب باشد، شاید این طور فکر کنید که با این کار محدود می شوید.

مسلما برای مسئولین سئو سخت است که برخی از فرصت های کلمات کلیدی را در صورت عدم تطبیق با استراتژی محتوا نادیده بگیرند و مسلما کلمات کلیدی مختلفی هستند که می توانید برای آن ها محتوا تولید کرده و ترافیک ارگانیک خودتان را افزایش دهید. اما اگر این کلمات کلیدی با نیازهای مخاطبین و تخصص برند شما تناسبی نداشته باشند، آیا ترافیک تولید شده توسط آن ها قابلیت افزایش نرخ تبدیل را دارد؟ احتمالا خیر! و میزان تبدیل بدست آمده توسط چنین کلمات کلیدی آنقدر نیست که ارزش تخصیص منابع برای تولید محتوا و دور شدن از هدف استراتژی بزرگترتان را داشته باشد.

سوالات کلیدی در استراتژی تولید محتوا

  • مخاطب شما به چه چیزی نیاز دارد وسازمان چگونه نیاز او را برآورده می‌کند؟
  • برای چه افرادی محتوا تولید می‌کنید؟
  • می‌خواهید به آنها چه بگویید؟
  • انتظارات مشتری‌ها یا مخاطب از شما چیست؟
  • کسب‌و‌کار شما از مخاطبان چه انتظاری دارد؟
  • هزینه‌ای که برای تولید محتوا باید در نظر گرفت چه مقدار است؟
  • منابع انسانی مورد نیاز برای تولید و بازاریابی محتوا چگونه تامین می‌شود؟
  • چگونه محتوای شما باید به دست مخاطب برسد؟
  • برنامه ریزی شما در چرخه تولید محتوا چگونه است؟
  • بیشترین فروش از کدام محصول است؟
    • بررسی کنید چرا کاربران از این محصول یا خدمات بیشتر استفاده می‌کنند؟ برای مثال آیا نیاز بازار برای محصول بیشتر است یا برندینگ و تبلیغات بهتری بر روی آن محصول انجام شده است؟
  • محبوب‌ترین محصول بین مشتری‌ها چیست؟

پاسخ‌های شما به سوالات بالا در تدوین استراتژی محتوا بسیار مفید خواهند بود.

نحوه‌ی ایجاد استراتژی محتوا به صورت کلی:

 تنظیم اهداف برای تدوین استراتژی محتوا

اولین مرحله در طراحی استراتژی محتوا تصمیم‌گیری در رابطه با هدف است. برخی از اهداف تولید محتوا عبارتند از:

  • بهبود رتبه‌بندی کلمات کلیدی وب‌سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل
  • تاثیرگذاری در ذهن مشتری
  • تبدیل کاربر عادی به مشتری
  • معرفی برند و افزایش ورودی

اهداف ذکر شده همگی مهم هستند، اما بهتر است با در نظر گرفتن اهداف مهم سازمان، آن‌ها را اولویت بندی کنید.
با تعریف اهداف، بهترین راه ممکن برای بازاریابی محتوا را بدست خواهید آورد.

برای مثال اگر هدف شما افزایش ورودی کاربران و معرفی برند تجاری است، با تمرکز بر کلمات کلیدی شروع به تولید‌محتوا می‌کنید.
اما اگر اولویت اول، تاثیرگذاری بر ذهن مشتری است می‌توانید از محتوای داده‌محور یا تحقیقاتی استفاده کنید.

تدوین استراتژی محتوا
بعد از تعیین اهداف، ایده‌های جدیدی برای تولید محتوا نمایان خواهند شد.

 مخاطب هدف در استراتژی محتوا

گام بعدی تدوین استراتژی محتوا این است که مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
مخاطب هدف به فرد یا افرادی گفته می‌شود که علاقه‌مند یا نیازمند محصول یا خدمات شماست.
محتوای شما وقتی اثربخش خواهد بود که بدانید برای چه کسی تولید‌ محتوا می‌کنید.
شما باید بدانید چه کسانی مشتری شما هستند، مخاطبان شما چه خصوصیاتی دارند و با شناخت و درک مخاطبان هدف، راهبرد بهتری طراحی خواهید کرد.

متاسفانه اگر مخاطب هدف خود را نشناسید، محتوای شما نمی‌تواند انتظارات کسب‌و‌کار را برآورده کند.
برای مثال ممکن است مطلب یا ویدئوی ساخته شده برای افرادی مفید باشد اما آن اشخاص به محصول شما نیازی نداشته باشند.
البته بهتر است محتوا برای همه‌ی افراد در هر سطحی مفید باشد، اما مخاطب هدف باید در اولویت قرار گیرد.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

SEOبهینه سازی سایتبهینه سازی وب سایت seoبهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوتولید محتواسئوسئوکار حرفه ایسئوکار حرفه ایسئوکار وب سایتکلمه کلیدیوب سایتوبلاگ

استراتژی تولید محتوابهینه سازیتولیدمحتواسئوسئوسایتسئوکارسئوکار حرفه ای سیروتاسئوکارحرفه ایکلمات کلیدی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!