23

تاثیر ساختار url بر سئو


تاثیر ساختار url بر سئو

یکی از نکات قابل توجه در بهینه سازی وب سایت، کارایی ساختار url بر سئو می باشد. پیاده سازی ساختار آدرس دهی باره پسند موتورهای جستجو به پروسه کرال و نمایه صفحات وب کمک بسزایی میکند اما بدبختانه شوربختانه همچنان گواه وب سایتهایی هستیم که همچنان حائز ساختار URL پیچیده هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو میباشند. در بخشهای آشنایی با مفاهیم پایه سئو و مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به صفحات وب با مفاهیم اولیه سئو و کنترل دسترسی صفحات وب آشنا شدیم. در این مقاله با ساختار URLها و شیوه بهینه سازی آنها آشنا خواهیم شد.

اجزاء ساختن دهنده URL

در آغاز اجزاء برپایی دهنده URL ها را بررسی میکنیم. آدرسهای URL شدنی است به نظر زیاد ساده بیایند، اما در واقعیت در برگیرنده اجزاء مهمی هستند که هر یک اگر در جایگاه خود قرار نگیرد ممکن است کاربر را به مکان اشتباه هدایت کنند. به مثال پایین توجه کنید:

Hyper Transfer Protocol: محبوبترین پروتوکل برقراری وابستگی بین کلاینت و سرور در لایه Application در اینترنت میباشد از دیگر پروتوکلهای این لایه میتوان به FTP و telnet اشاره کرد.
نام حوزه وب سایت
نام پایین پوشه
نام فایل مورد درخواست
سه تقسیم نام دامنه، اسم پایین پوشه ها و فایلها را میتوانیم تغییر دهیم. در بخشهای ذیل به رسیدگی هر یک و روشهای بهینه سازی آنها می پردازیم.

 

اجزای تشکیل دهنده url

تاثیر ساختار url بر سئو
تاثیر ساختار url بر سئو

نام دامنه

نام دامنه آدرس شما در اینترنت میباشد و مشخص ترین سرنوشت URL میباشد. نام گستره بهتر است طوری گزینش شود که به راحتی به خاطر سپرده شود و تا حدالامکان اختصار و متشکل از یک یا دو کلمه باشد. البته این پیشنهاد ها به سئوی شما کمک نمیکند ولی برای بازدید کنندگان وب سایت شما به خاطر تفویض آن آسانتر خواهد بود.

بسیاری معتقد هستند که به کارگیری کلمات کلیدی در نام پهنه کارایی بسیاری بر سئو سایت خواهد داشت. خوب پیش از سال ۲۰۱۲ این اعتقاد صحیح بود الی اینکه مت کاتس مدیر دسته اسپم گوگل درباره آپدیت الگوریتم جدید گوگل چنین گفت:

(از آنجا که بعضی در رابطه با تاثیر کلمات کلیدی نام حوزه در رتبه بندی گلایه داشتند. ما الگوریتم رتبه بندی و وزنی که به واژه ها کلیدی در نام پهنه ها دیتا میشد را باز بینی کردیم. و تصمیم گرفتیم که وزن کلمات کلیدی در نام پهنه را ناچیز کنیم. در نتیجه لزوماً داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه به شما در کسب رتبه بالاتر کمک نخواهد کرد.)
در سپتامبر ۲۰۱۲ این آپدیت اعمال شد و رتبه حوزه های بی کیفیت از عقیده محتوایی ولی با نام پهنه در بر گیرنده کلمات کلیدی را که اصطلاحاً به آنها (EMD (Exact Match Domain گفته میشود، را پایین آورد.

بنابراین در اثناء اسم پهنه خود دقت کنید، کماکان واژه ها کلیدی در اسم حوزه از عقیده سئو حائز اهمیت هستند ولی نه به میزانی که شما صرفاً برای کامیابی در سئو اقدام به خرید گستره های گرانقیمت کنید. و در ضمن از خرید دامنه هایی با چندین واژه کلیدی در آنها جداً پرهیز کنید زیرا اغلب از اینکه بخواهند سودی داشته باشند باعث خشم گوگل و مجازات خواهند شد.

پسوند دامنه

پسوند . com کماکان محبوبترین پسوند میباشد. بر بر پایه بررسیهای به عمل آمده ۸۷% نتایج موتورهای جستجو دامنه هایی با پسوند . com میباشند و ۶% با پسوند .org و ۳% با پسوند .net میباشند.

سوالی که قبل میآید این هست که آیا پسوند دامنه در سئو نقشی دارد؟ به طور خلاصه نه. هیچوقت پسوند حوزه گویای کیفیت محتوای سایت نیست. به همین خاطر هم در الگوریتم های رتبه بندی پسوند دامین لحاظ نشده است. فاکتورهای زیاد مهم دیگری برای تشخیص کیفیت مطالب وبسایت وجود دارند مشابه لینکها و خویش محتوا.

دامنه های کشوری

یکی از فاکتورهای رتبه بندی در رابطه با دامنه های کشوری این هست که چنانچه بازار قصد تارنما به طور نمونه ایران هست بهتر است از پهنه های با پسوند .ir کاربرد شود. البته این بدان معنی نیست که پهنه های .com و یا دیگر گستره های اصلی نمیتوانند در ایران از عقیده سئو موفق باشند. در وب مستر گوگل شما میتوانید محدوده جغرافیایی بازار منظور تارنما را مشخص کنید که برای ایران به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی گوگل باید گزینه unlisted را برگزیدن کنید.

نکته دیگر برای موفقیت بهتر حوزه های کشوری استفاده از ip همان کشور برای هاست تارنما میباشد. به این چهره که اگر دامین شما .ir هست بهتر است که موقعیت جغرافیای سرور نیز در ایران باشد و از ip های ایران کاربرد شود.

متاسفانه از آنجا که اکثر نامهای تک سیلابه با پسوند .com قبلاً ثبت شده اند بسیاری از پسوندهای .co کاربرد میکنند که این پسوند کشور کلمبیا میباشد! و محتوای سایت به زبان فارسی بوده و هاست آنها در دیگر کشورها پیمان دارد در نتیجه پروسه بهینه سازی این دست سایتها زیاد کند خواهد بود.

زیر پوشه ها

بهینه سازی نامگذاری ذیل پوشه ها دارای دو بخش عمق و عرض میباشد.

عمق

منظور از عمق، تعداد زیر پوشه هایی است که در یک گستره یافت میشوند. به طور نمونه یک وبسایت فروش البسه را در نظر بگیرید که برای دسترسی به صفحه تیشرت های مردانه آن باید بازدید کننده از صفحه اصلی به تقسیم تیشرتها و سپس به بخش تیشرتهای مردانه برود.

صفحه اصلی=> تیشرت ها => تیشرتهای مردانه

اصطلاحاً گفته میشود که صفحه تیشرتهای مردانه حائز عمق ۲ میباشد. استفاده از کلمات کلیدی در اسم زیر پوشه های زیاد بهتر از اعداد و id ها میباشد به طور نمونه دو آدرس ذیل را در عقیده بگیرید:

http://whttp://www.domain.com/tshirts/men/light-blue.html

http://www.domain.com/cat1/1/12345.html

آدرس نخست چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو گویا تر میباشد و در موتورهای جستجو بهتر ایندکس خواهد شد.

سوالی که مطرح میشود این هست که عمق ذیل پوشه ها چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟ در پذیرش باید بگویم که هر چه عمق url های وب سایت شما کمتر باشد از نظر سئو کامیاب تر خواهید بود. همیشه کوشش کنید عمق url های وب سایتتان کمتر از ۳ باشد.

عرض

به شمار صفحات موجود در هر پوشه پهنا آن صفحه گفته میشود و تا زمانی که صفحه ها حائز محتوای تکراری نباشند هیچ تاثیری در رتبه بندی نخواهند داشت. در مقالات آینده متدهای رویارویی با محتوای تکراری را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از پایین پوشه ها یا ساب دامین ها

برای گوشزد در پایین دو آدرس آورده شده اولی اثر دهنده ی یک ساب دامین میباشد و دومی اثر دهنده یک زیر پوشه میباشد:

http://blog.website.com

http://website.com/blog

معمولا ساب دامین ها از عقیده گوگل یک حوزه ی جداگانه محسوب میشوند و این بدان معناست که زحمات شما از نظر سئو دو مساوی خواهد شد. لذا فقط زمانی که شما داری چندین فرآورده کاملا مجزا هستید بهتر است از ساب دامین ها استفاده کنید. همین رویه را گوگل نیز پیش گرفته است مانند maps.google.com و news.google.com و… .

همچنین بهتر است برای وب سایتهای محلی نیز از ساب دامین ها کاربرد شود مانند: tehran.domain.com و tabriz.domain.com.

نام صفحات

بهینه سازی نام صفحات ابتدایی ترین بخش بهینه سازی URL ها میباشد. همیشه سعی کنید نام صفحات مرتبط با محتوای آن صفحه باشد به کارگیری واژه ها کلیدی تاب مرتبط با محتوای صفحه از عقیده سئو به زیان صفحه میباشد. همچنین جداً از استفاده از اعداد و id ها در نامگذاری صفحات بپرهیزید. انگیزه هم کاربر پسندی و ایندکس صحیح صفحات میباشد.

نکته دیگر در رابطه با نامگذاری به کارگیری خط تیره برای جدا سازی واژه ها میباشد. از عقیده گوگل زمانی که شما واژه ها را با خط ویس (-) از یکدیگر جدا میکنید هر واژه به طور جداگانه ایندکس میشود اما اگر از underline یا ذیل خط (_) برای تفکیک کلمات کاربرد کنید کل عبارت یک واژه در نظر گرفته میشود. به طور مثال پوشاک-مردانه دو کلمه البسه و مردانه جداگانه برای آن صفحه نمایه میشوند ولی پوشاک_مردانه به صورت پوشاکمردانه برای آن صفحه نمایه میشود.

در اکثر وب سایتها گواه به کارگیری کلمات فارسی برای نامگذاری صفحات وب هستیم. این تکنیک میتواند از نظر سئو به سایت شما کم کند اما به نظر من اغلب از اینکه کمک به سئو کند به میزان زیادی به میزان کاربر پسندی صدمه خواهد زد. انگیزه هم زمانی خود را نشان میدهد که شما این لینک را میخواهید در جایی همانند شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. از آنجا که آدرس url های همچنان از encoding اسکی یا ASSCi استفاده میکنند نه UTF8 لذا اسم صفحات باید encode شوند و شما به جای مشاهده لغات پارسی با عباراتی پر از %۲۰ و … روبرو خواهید شد که به شدت رغبت کاربر برای کلیک روی لینک را کاهش میدهد.

تجربه نشانه داده است که کارایی مثبت استفاده از لغات پارسی در نامگذاری صفحات با نامگذاری ترجمه اسم فارسی آنها به انگلیسی با استفاده از Google Translate یکسان میباشد.

URL های استاتیک و داینامیک

URL های داینامیک براحتی قابل تشخیص هستند کافی است در بر گیرنده کاراکترهایی همچون علامت سوال و یا & باشند. مشکلی که در گذشته صفحات داینامیک داشتند این بود که یک صفحه بواسطه پارامترهایی که در URL قرار میگرفتند در بر گیرنده چندین آدرس بودند و از نظر گوگل محتوای تکراری محسوب میشدند

بسیاری از برنامه نویسان کوشش میکردند که با به کارگیری Routing آدرسهای داینامیک را شبیه آدرسهای استاتیک کنند. با هستی اینکه گوگل در سالهای بازپسین به نکوداشتن URL های استاتیک را از داینامیک تشخیص میدهد و بسته به پارامتراهای URL آدرسها را از یکدیگر جدا نمیکند و این سخت لغایت نزدیک زیادی حل شده است ولی همچنان پیشنهاد میکنم که در چهره امکان از پارامترهای URL کاربرد نکنید و با به کارگیری Routing نما آدرس صفحات داینامیک را مثل صفحات استاتیک کنید.

در نوشتار آینده به رسیدگی مهمترین متا تگها در بهینه سازی صفحات وب خواهیم پرداخت.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *