سایت مپ :

سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا کراولر های موتورهای جستجو بتوانند به راحتی سایت را ایندکس کنند. در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می شود: sitemap) که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.

موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می کنند تا ساختار سایت ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، حضور سایت در ایندکس های جستجو را تضمین می کند.

این موضوع به این معنی است که اگر نقشه سایتی از کدهای XML خوب استفاده کند، آدرس های معتبر و تمیزی را برای کارولرها فراهم کند و سایر نیازمندی های موتور های جستجوگر را برآورده سازد، URL های موجود در آن در Crawl های بعدی مورد توجه قرار خواهند گرفت. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می دهد. اگرچه سایت مپ در هر شرایطی برای وبسایت مفید خواهد بود، اما در شرایط زیر بسیار موثر و کارساز است:

  • داشتن یک سایت جدید با صفحات جدیدی که هنوز به خوبی به آنها لینک داده نشده است (لینک داخلی و خارجی).
  • سایت هایی که از URL های داینامیک برای محتوای خود استفاده می کنند.
  • سایت هایی که محتوای آرشیو شدۀ آنها به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده اند.
  • سایت هایی که تشخیص و شناسایی صفحاتشان بسیار دشوار است یا دارای محتوای غیر متنی سنگین، مانند فلش هستند.

می توان گفت سایت مپ ها، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر هستند.

بهینه سازی نقشه سایت:

نقشه سایت لیستی از صفحات مهم سایت شما برای پایش و ایندکس می باشد، بنابراین نیاز به درج تمام آدرس های سایت در آن نیست.

ربات های موتورهای جستجو وقتی به سایت شما می رسند، با انبوهی از صفحات مواجه می گردند. یک نقشه سایت می تواند آنها را به گونه ای راهنمایی کند تا متوجه اهمیت بیشتر صفحات درج شده در نقشه های سایت نسبت به آنهایی که بلاک نشده، اما در نقشه سایت نیز قرار ندارند شود.

در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند. همچنین این کار موجب استفاده بهینه تر از Crawl Budget می شود. همانطور که احتمالا می دانید موتورهای جستجو دارای محدودیت هایی در صرف منابع برای پایش سایت شما هستند.

صفحاتی که بهتر است از نقشه سایت خارج شوند عبارتند از:

  • صفحات غیر کانونیکال
  • صفحات با محتوای تکراری
  • صفحات صفحه بندی (Paginated)
  • یو آر ال های مبتنی بر پارامتر یا سشن آی دی (Session ID)
  • صفحات نتایج جستجو داخلی سایت
  • یو آر ال کامنت ها
  • یو آر ال های اشتراک گذاری مطالب
  • یو ار ال های ایجاد شده توسط فیلتر ها
  • صفحات بایگانی
  • صفحات ریدایرکت شده، پاک شده یا دارای خطای سروری
  • صفحات بلاک شده در robots.txt
  • صفحاتی که برای کاربران به درد بخور هستند، اما جز صفحات فرود محسوب نمی شوند (مانند صفحه ورود (login)، صفحه تماس با ما، صفحه پروفایل اعضا)

عدم قرار گرفتن صفحات فوق در نقشه سایت به معنای ایندکس نشدن آنها از طرف گوگل نیست. از دید سئو این کار می تواند نشانه ای برای میزان اهمیت صفحات باشد. برای تست این مورد می تواند صفحات ایندکس شده در گوگل را مشاهده کنید.

سئوکارحرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

SEOآموزش سئوبهینه سازی سایتبهینه سازی وب سایت seoبهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوخدمات سئوسئوسئوکار حرفه ایسئوکار حرفه ایسئوکار وب سایتوب سایتوبلاگ

بهینه سازی وب سایتسئوسئوسایتسئوکارسئوکار حرفه ای سیروتاسئوکارحرفه ایسایت مپنقشه سایتوب سایت

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!