خواص گیاهان دارویی بر هیچکس پوشیده نیست. انواع مختلفی از این دست گیاهان در طبیعت وجود دارند که خواص برخی شناخته شده و برخی دیگر هنوز ناشناخته هستند. یکی از این گیاهان مفید، هلیله سیاهمی باشد که خواص بی شماری را برای آن ذکر کرده اند و تحقیقات علمی و تجربی زیادی این خواص را تایید کرده اند.

هلیله سیاه که در زبان لاتین Myrobalan می باشد یکی از برترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران و جهان می باشد. از این ماده طبیعی برای کاربردهای گوناگون درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در عموم مردم مهم ترین خاصیت آن را سیاه کردن مو می دانند در حالی که خواص دیگر آن به مراتب مهم تر و اثبات شده تر می باشد من جمله تقویت ذهن و حافظه و همچنین افزایش بینایی! در بیان مزایای این گیاه دارویی همین بس که به آن اکسیر طول عمر گویند و برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. این گیاه در اصل بومی کشور هند می باشد.

خواص درمانی هلیله سیاه:

درمان یبوست:

یکی از کاربردهای هلیله سیاه کمک به رفع یبوست در افرادی است که به صورت مزمن با این مشکل رو به رو هستند. برای رفع یبوست می توانید پودر هلیله سیاه تازه را خریداری نمایید و هر شب 5 گرم از آن را بر روی زبان ریخته و همراه با آب میل کنید. این کار را به مدت چهل شب انجام دهید تا مشکلتان حل شود.

لاغری و کاهش وزن:

یکی از خواصی که کمتر برای هلیله سیاه ذکر کرده اند کمک به کاهش وزن و لاغری می باشد. این ماده به طور موثری در افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن موثر می باشد و مصرف روزانه آن به همراه داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند در کاهش وزن و حذف چربی های اضافه کمک شایانی نماید. می توانید هر روز نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله تازه را درون یک لیوان آب گرم بریزید و میل کنید. اینکار می تواند در رفع یبوست نیز بسیار موثر باشد.

درمان مسائل دندان و دهان:

جالب است که بدانید در کشور هند که این گیاه بومی آن کشور می باشد از جوشانده این ماده برای شستشوی دهان و به عنوان دهانشویه استفاده می شود. خاصیت ذاتی هلیله سیاه ضد عفونی کنندگی می باشد و برای از بین بردن پوسیدگی های دندان و عفونت های دندان و دهان مفید می باشد. گفته شده است در صورتی که از این پودر به همراه پودر عدس برای مسواک زدن استفاده کنید دندان ها را می تواند سفید نماید.

هلیله سیاه

رفع تنفس بد:

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگامی که از خواب بیدار می شوید دهانتان بوی ناخوشایندی می دهد. این مسئله در برخی از افراد حاد می شود و به گفته خودشان هر راهی را طی کرده اند و به نتیجه نرسیده اند. این بو ناشی از فعالیت شبانه باکتری هایی است که در دهان انسان وجود دارد. همانطور که گفتیم هلیله سیاه دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد و باکتری ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد. در صورتی که هر روز یک دانه هلیله سیاه را در دهان بگذارید و بمکید دیگر این مشکل را پیدا نخواهید کرد و تنفس شما همیشه بوی خوشی خواهد داشت.

تقویت دستگاه گوارش:

از خواص دیگر هلیله سیاه تقویت دستگاه گوارش به خصوص کبد و معده می باشد. همانطور که می دانید این دو بخش جز مهم ترین بخش های دستگاه گوارش انسان می باشد و عملکرد صحیح آن ها نقش مهمی در سلامت انسان دارد. برای تقویت کبد خود می توانید به مدت 10 روز، در وعده های ناهار و شام خود همراه با ماست یک قاشق چایخوری هلیله سیاه مصرف کنید. همچنین برای تقویت معده و رفع ناراحتی های آن به مدت سه روز ناشتا، یک قاشق مرباخوری پودر آن را بر روی زبان ریخته و با آب گرم میل کنید.

تقویت بینایی چشم:

در طب سنتی ما در مورد این خاصیت هلیله بسیار گفته شده است. حتی استاد ضیایی فرموده اند هر کس در روز هلیله سیاه را مصرف کند در طول روز هم می تواند ستاره ها را با چشم غیر مسلح ببیند. همچنین برای تقویت بینایی می توانید به مدت چهار هفته، هر روز قبل از طلوع آفتاب و قبل از خوردن صبحانه، یک قاشق مرباخوری پودر هلیله را در دهان ریخته و با آب گرم نوش جان نمایید.

سلامت پوست:

از خواص دیگر این گیاه دارویی که برای خانم ها بسیار مناسب می باشد کمک به بهبود مسائل پوست همچون رفع جوش، آکنه و لک های پوستی می باشد. از آن جا که این ماده خوراکی طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و علت اصلی جوش هم همین باکتری ها هستند در رفع جوش و اکنه فوق العاده عمل می کند. بدین منظور پودر هلیله را درون کمی آب گرم بریزید تا حالت خمیری شکل پیدا کند، سپس خمیر را بر روی صورت قرار داده و 15 دقیقه صبر کنید. در انتها با آب سرد صورت خود را بشوئید. از این ماده به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نیز می توان استفاده کرد. برای استفاده از خاصیت ضد آفتابی کمی پودر هلیله را با آب یا شیر ترکیب کرده و بر روی پوست بمالید و ماساژ دهید، سپس با یک دستمال صورت خود را پاک کنید.

سیاه شدن موهای سفید:

برای رسیدن به این خاصیت باید صبر زیادی داشته باشید و به مدت یک سال از این ماده استفاده کنید. بدین منظور باید هر شب بعد از صرف شام، یک قاشق مرباخوری پودر آن را همراه با آب میل کنید.

تقویت مو سر:

هلیله سیاه در در این زمینه به دو صورت تاثیرگذار می باشد. در مرحله اول از طریق بهبود گردش خون در پوست سر به رشد و تقویت موها کمک شایانی می نماید و از طرف دیگر با مصرف خوراکی این پودر باعث پاکسازی بدن از سموم مختلف می شود که ازین جهت از ریزش مو جلوگیری به عمل می آورد.

درمان شوره سر:

خاصیت مهم دیگر هلیله سیاه رفع شوره سر در افراد می باشد. بدین منظور باید روغن هلیله سیاه را خریداری نمایید یا عصاره آن را طریق جوشاندن میوه این گیاه درون روغن نارگیل به دست بیاورید و به مدت 5 دقیقه بر روی سر و موها ماساژ دهید سپس با آب گرم و شامپو بشوئید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!