download 1

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آن‌ها با هم توجه عمیق‌تری نشان بدهد. چرا؟ چون گاهی تولیدکنندگان محتوا برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل مجبور بودند به شکل مکرر از کلمات کلیدی خاصی استفاده کنند. با این کار کیفیت مطالب پایین می‌آمد و سایت‌هایی که محتوای عالی تولید می‌کردند، نمی‌توانستند خوب دیده شوند. سرانجام…

GOOGLE HUMMINGBIRD 01

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.

دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی می‌کند و مترادف آن‌ها را تا حد زیادی می‌شناسد. مگس خوار در حالی که نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می‌کند.

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی‌تر و دقیق‌تری را به کاربران نمایش دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه‌ای کنند.

بی زحمت یک کاری کنید. همین الان یک تب جدید در مرورگرتان باز کنید و عبارت “آموزش شنا” را جستجو کنید. چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

اتفاقی که افتاده این است که الان دیگر با جستجوی آموزش شنا در گوگل، به صفحات زشتِ اسپم نمی‌رسید، بلکه در همان نتایج اولیه لیستی از ویدئوها، تصاویر آموزشی و آدرس مکان‌های مختلف برای آموزش شنا را مشاهده کنید؛ و این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، می‌داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را نشان می‌دهد که نیازتان را برطرف کند.

البته فقط همین نیست، به لطف مرغ مگس خوار شما خیلی سریع‌تر از قبل به نتیجۀ دلخواهتان می‌رسید و پیشنهادات دیگری هم دریافت می‌کنید که به احتمال زیاد ذهن کنجکاوتان از دیدن آن‌ها خوشحال خواهد شد. برای مثال تصویر زیر را ببینید.

6

اینجا من عبارت “سن محمد صلاح” را در گوگل جستجو کرده‌ام. همانطور که می‌بینید گوگل به سرعت و در همان بالای صفحه، نتیجۀ دقیق (26 years) را به من نشان داده است. علاوه بر این، اطلاعاتی را هم در سمت راست تصویر و پایین صفحه مشاهده می‌کنید که عبارتند از بیوگرافی کوتاه، اطلاعاتی در مورد خانواده، عملکرد او در جام جهانی، افتخارات و جوایز. این اطلاعات برای آن است که شاید من فقط دنبال سن نباشم و بخواهم اطلاعات دیگری هم دستگیرم شود. می‌بینید؟ گوگل فکر همه چیز را کرده!

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار می کند؟

همانطور که در ابتدای به آن اشاره شد، سرعت و در عین حال وجود دقت از مهمترین صفات بارز مرغ مگس خوار می باشد و از آنجایی که گوگل سعی بر آن داشت تا به الگوریتمی دست یابد که از طریق آن علاوه بر سرعت در هنگام جستجوی صفحات؛ با دقت، بهترین نتایجی را که مورد نظر کاربر می باشد بدست آورده و به کاربران ارائه دهد توانست الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کند.

روش این الگوریتم بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای کلمه مورد نظر مترادف پیدا کرده سپس از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا خواهد کرد و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد به او ارائه می دهد.

بطور مثال شما در گوگل عنوان ” خرید موبایل” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “موبایل” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای موبایل از “گوشی تلفن همراه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار تلفن همراه توضیحاتی ارائه داده شده است.

بهبود سئوی سایت با استفاده از الگوریتم Hummingbird

اگر به خاطر داشته باشید، گفتیم که یکی از اهداف کلیدی الگوریتم  Hummingbirdبهبود رضایت کاربران است. اما برای رسیدن به این هدف، گوگل باید یک سری اطلاعات از رفتار کاربر را در سیستم خود ثبت کند. خبر خوب اینکه شما می‌توانید با رعایت قوانینی که مرغ مگس خوار وضع کرده، سئوی سایت خود را بهبود دهید. اما برای این چه کارهایی باید انجام داد؟

1- از کلمات کلیدی متنوع و عبارات توصیفی استفاده کنید

شما نباید در محتوای سایت یا متن مقالات خود مدام یک کلمه کلیدی را تکرار کنید؛ بلکه بهتر است، از مترادف‌ها و عبارات کلیدی طولانی (Long tail Keywords) استفاده کنید. به عنوان مثال زمانیکه در مورد اصغر فرهادی می‌نویسید، می‌توانید با استفاده از عباراتی مانند “تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار” مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و گوگل منتقل کنید، بدون آنکه مدام نام این کارگردان را تکرار کرده باشید.

همچنین استفاده از عبارات هم‌معنی یا هم‌خانواده شانس شما را برای گستردگی کلمات کلیدی و کسب جایگاه افزایش می‌دهد. بعنوان مثال عبارت‌های ماشین/خودرو، کادو/هدیه، خرید/فروش از نظر گوگل مفهوم کاملا یکسانی را منتقل می‌کنند و می‌توانند در متن صفحه جایگزین یکدیگر شوند.

به این کار اصطلاحا مفهوم‌گرایی در تولید محتوا می‌گوییم. تکنیک مفهوم‌گرایی به همراه کلیه استانداردهایی که هنگام نوشتن محتوای مقاله یا محصول باید رعایت شود.

2- از نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) استفاده کنید

برای اینکه بتوانید مفهوم محتوای خود را به گوگل بفهمانید، نیاز دارید که به زبان خودش با او صحبت کنید. این همان زبان نشانه‌گذاری گوکل است که استفاده از آن تاثیر زیادی بر روی بهبود سئو سایت داشته و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایت ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در کنار رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید.

تصویر زیر نمونه‌ای از نشانه‌گذاری یک ویدئو است که در آن عنوان، توضیحات، آدرس نمایش، مدت ویدئو، تاریخ انتشار، ابعاد و پوستر مشخص شده‌اند.

video marketing best practices min

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های مختلف تلاش می‌کند موضوع صفحه را درک کند. حال اگر شما از سیستم نشانه‌گذاری استفاده کنید به راحتی درک خواهد کرد که این صفحه در مورد معرفی و نقد فیلم است یا فضایی برای فروش فیلم. نشانه‌گذاری استاندارد به شما کمک می‌کند صفحات مختلفی مانند مقاله، محصول، فیلم، دستور غذا، رستوران، رویداد، دوره آموزشی و … را به گوگل معرفی کرده و محل قرار گیری اطلاعات مهم مانند عنوان، قیمت، سال ساخت، وضعیت موجودی و … را مشخص کنید.

نشانه‌گذاری استاندارد بخشی از کدنویسی و طراحی سایت شماست و برای کاربر قابل مشاهده نیست.

3- نرخ پرش را کاهش، و زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید

شاید آنقدر در مورد اهمیت تجربه کاربری شنیده‌اید که تکرار دوباره آن ممکن است شما را آزرده خاطر کند. اما اجازه دهید دوباره به شما بگوییم! اگر دوست دارید سایت شما از یک طرف توسط گوگل جایگاه خوبی کسب کند و از طرفی دیگر، به روی الگوریتم مرغ مگس خوار خوش آید، به رفتار مخاطب خود اهمیت دهید. چطور؟

سعی کنید اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده‌ای مثل گراف، جدول، نمودار و نقل قول را چاشنی محتوای سایت خود کنید تا نرخ پرش (Bounce Rate) سایت را کاهش داده و کاربر خود را متقاعد کنید که زمان بیشتری در سایت شما بگذراند. برای درک بهتر این مفهوم پیشنهاد می‌کنیم

الگوریتم Rank Brain که در ارتباط و همکاری مستقیم با مرغ مگس خوار است تلاش می‌کند تا رفتار کاربر هنگام جستجو را بررسی کرده و میزان رضایت آن‌ها از نتایج را تخمین بزند. یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل زمان حضور کاربر در صفحه است.

تکنیک‌های متنوعی برای افزایش زمان حضور کاربر و نشان دادن رضایت او از محتوای صفحه وجود دارند. برخی از مهم‌ترین روش‌ها؛ افزایش نرخ  CTR، کامنت مارکتینگ و ویدئو مارکتینگ هستند.

مرغ مگس خوار و آینده‌ی جستجوی اینترنتی

فکر می‌کنید که چرا آینده از آن مرغ مگس خوار باشد؟ جواب آن ساده است. زیرا گوگل روز به روز باهوش‌تر می‌شود و با اعمال بروزرسانی‌هایی برای الگوریتم Hummingbird و رنک‌برین، نوید انقلابی بزرگ در جستجوی اینترنتی را به ما می‌دهد.

البته با اینکه الگوریتم مگس خوار گوگل به ‌اندازه پاندا و پنگوئن، تأثیری مستقیم در صفحه نتایج گوگل (SERP) ندارد، اما این الگوریتم‌ دقیقاً چیزی را هدف قرار داده که گوگل سال‌هاست به دنبال آن  است؛ یعنی درک رفتار و کسب رضایت کاربر.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!