download 2019 12 15T214413.578

گوگل به عنوان قدرتمند ترین موتور جستجو همواره در حال بهبود ربات ها و الگوریتم های خود است. بسیاری از روش های سئو که در گذشته نه چندان دور و تا همین دو سال پیش موثر بودند، دیگر کاربرد ندارند و حتی اثر منفی نیز دارند. برخی از وبلاگ نویسان و سئوکاران اشتباهاتی را به صورت عادت انجام می دهند که باعث عدم پیشرفت در سئو سایت می شود.

1- انتخاب کلمات کلیدی نامناسب :

پایه و اساس جستجوها در فضای مجازی براساس کلمه و یا عبارات کلیدی می باشد که کاربران آن را در موتورهای جستجو از جمله گوگل جستجو میکنند. حال موتورهای جستجو وقتی کاربری کلمه ای را جستجو میکنند به دنبال سایت های میگردند که در آن سایت صفحه ایی پیدا شود که این عبارت و یا کلمه جستجو شده توسط کاربر در آن وجود داشته باشد و از چگالی مناسبی از نظر تکرار آن عبارت برخوردار باشد. اما اشتباه رایج این است که تولید کنندگان محتوا به کلمات و عباراتی که کاربران در حوزه کسب و کار و یا مقاله آنها جستجو میکنند توجهی ندارند و این باعث میشود که انبوهی از ورودی های گوگل و به طبع آن مشتریان زیادی را از دست بدهند. البته انتخاب کلمات کلیدی خود نیازمند هنر و دانش می باشد اما توسط ابزارهای رایگان مانند Google Keyword Planner گوگل یا Kw Finder می‌توانید به دنبال کلمات کلیدی باشید که دفعات جستجوی آنها زیاد بوده و در کنار آن رقبای کمی برای شما در نتایج جستجو وجود دارد.

2- ایجاد بک لینک های ضعیف و کم ارزش به سایت :

معمولا سئوکاران و وبمستران بعد از اینکه مقداری محتوا برای سایت خود تولید می کنند مایل هست با ساخت بک لینک برای آن محتوا در حقیقت ارزش آن صفحه را بالا ببرند تا بتوانند ورودی گوگل دریافت نمایند. اما به کرات مشاهده شده است که به جای تولید بک لینک های طبیعی که مورد پسند و محبوب گوگل می باشد به سمت خرید بک لینک, تبادل بک لینک و خلاصه بک لینک های ضعیف و کم ارزش می روند که این موضوع توسط الگوریتم های مانند پنگوئن آن هم آپدیت های جدید به راحتی قابل شناسایی و جریمه می باشد. بنابراین تمرکز و تلاش خود را بر بدست آوردن بک لینک‌های با کیفیت و مناسب از سایت‌های مرتبط قرار دهید تا اینکه مسیر ساده را انتخاب کرده و لینک‌های کم ارزش را برای سایتتان جمع آوری کنید. یکی از بهترین روش های جمع آوری بک لینک طبیعی و محتوایی می باشد  اما در حد مختصر اینکه اگر محتوای تولیدی شما بسیار مفید و مناسب باشد ، آن محتوا به صورت طبیعی توسط افراد در شبکه های اجتماعی , وب سایت ها , فروم ها  و … بازنشر می شوند. این نوع از بک لینک ها بسیار محبوب برای گوگل می باشد.

3-  طراحی سایت هایی هست که ایندکس نمی شود یا به سختی تعدادی صفحه از آن امکان ایندکس شدن دارند :

یک سایت قبل از اینکه توسط موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده شود می بایست توسط موتوهای جستجو در لیست جداول ایندکس موتورجستجوی مربوط قرار گیرد. ایندکس شدن به این معنا می باشد که موتورجستجو خلاصه ایی از آن صفحه را پس از بررسی در جداول ایندکس خود ذخیره می نماید تا هنگامی که کاربران کلمه و عبارات متناسب را در جستجو می کنند،  موتور جستجو به سراغ جداول ایندکس خود رفته و صفحات متناسب با آن عبارت را به کاربران نمایش میدهد. حال اگر این عمل ایندکس انجام نشود و یا به درستی انجام نشود احتمالا موتورهای جستجو بسیاری از صفحات شما را به کاربران پیشنهاد نمی کند. و به طبع آن بازدید کننده های زیادی را شما از دست خواهید داد.
عوامل مهمی که باعث خواهد شد مطالب شما ایندکس نشوند ولی مهمترینشان به شرح زیر می باشد:

  • استفاده بیش از حد از تصاویر – موتورهای جستجو توانایی درک متون موجود در عکس‌ها را ندارند. اگر مطالب و نکات مهمی را در تصاویر (مانند عنوان و توضیحات فعالیت‌هایتان) بکار ببرید در گوگل ایندکس نخواهند شد. به طور کلی متن مناسب‌ترین نوع محتوا نسبت به ویدیو، عکس و … برای ایندکس در موتورهای جستجو است.
  • انیمیشن‌های فلش – اطلاعات و متون بکار رفته در فلش‌ها قابل درک برای موتورهای جستجو نیستند، پس به ندرت از آنها استفاده کنید. انیمیشن‌های فلش با اینکه زیبایی و طراوت خاصی به صفحات شما می‌بخشند اما استفاده بیش از حد و غیر اصولی از آنها یک اشتباه رایج سئو می‌باشد.
  • کدهای جاوا – جاوا اسکریپت و کدهای مانند آن توانایی‌ها و کاربردهای زیادی را به کاربران ارائه می‌دهند ولی توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید تنظیمات فایل robot.txt را بگونه‌ای انجام دهید تا یک نسخه متنی را بجای کدهای شما به موتورهای جستجو نمایش دهد.

4- عدم آپدیت شدن مداوم و منظم محتوای سایت و یا صفحات:

مطالب و محتوای قدیمی ارزش محتوایی سایت شما را کاهش داده و موجب بازگشت کمتر کاربران به سایت شما خواهد شد. موتورهای جستجو اهمیت زیادی به بروز رسانی و تازگی محتوای سایت شما دارند. همچنین افزودن مطلب جدید به سایتتان در گستره کلمات کلیدی و امکان بازدید شما از طریق موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد. برای بروز رسانی سایت خود حتما نیاز نیست که از ابتدا محتوای جدیدی تولید کنید، بلکه می‌توانید با ویرایش محتوای قدیمی سایت خود و درج چندین پاراگراف و لینک سازی داخلی و خارجی در صفحات، آن را بروز رسانی کرده و از دیدگاه موتورهای جستجو سایتی پویا و در حال رشد به نظر برسید.

 5- زیادی به فکر جلب رضایت موتورهای جستجو هستند!!! و از جلب رضایت کاربران و بازدید کننده گان قافل می شوند:

درست است که بهینه سازی مطالب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است ولی بازدیدکنندگان سایت شما مهم‌تر هستند. فعالیت هایی که در زمینه سئو انجام می‌دهید نباید کیفیت و زیبایی ارائه مطالب به کاربران را تحت تاثیر قرار دهند، زیرا موجب خروج کاربران از سایت شما و عدم بازگشت آنها می‌شود.
دستورات بهینه سازی سایت را در حد امکان دنبال کنید ولی احترام به کاربر را هرگز از  یاد نبرید. مطمئن باشید که مزد این کار را خواهید گرفت.

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!