images 2019 12 05T214609.809

سئو فنی :

سئو فنی چارچوب محکمی است که موارد دیگر سئو روی آن بنا می‌شوند. به زبان ساده می‌توانم بگویم سئو تکنیکال یعنی بهینه‌سازی کدهای سایت. به همین دلیل است که داشتن مقداری دانش در زمینه طراحی وبسایت برای یادگیری کامل سئو و آشنایی با سئو برای طراحی سایت لازم است.

تگ های H
استفاده از تگ h در نمایش تیتر مطالب ( از H1 تا H6 ) اهمیت و سلسله مراتب اطلاعات را به موتور جستجو نشان می دهد. مثلا قراردادن تیتر در H1 باعث می شود تا علاوه بر اینکه بازدید کنندگان تیتر را با حروف بزرگتر ببینند موتور جستجو هم متوجه شود که این متن از اهمیت بیشتری برخوردار است . به همین صورت H2 تا H6 که فونت های درشت تا ریز تیتر مطالب را طبقه بندی و اهمیت آن را نیز مشخص می کنند. استفاده از این تگ ها به صورت صحیح و به اندازه مناسب این سیگنال را به موتور جستجو می دهد که مطالب سایت به دقت و بصورت مناسب تهیه شده اند و برای کاربران مفید هستند. پس صفحه امتیاز بالاتری کسب می کند.

تگ های متا Meta tags
این تگ ها داخل کد صفحه قرار گرفته و برای کاربران قابل روئیت نیستند ( مگر Tag Title که در Tab مرورگر دیده می شود و صفحه را معرفی می کند و Tag Description که در نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود) این تگ ها وظایف مختلفی دارند از جمله :
الف ) تگ های کلیه واژه و تیترو توضیحات که برای موتورهای جستجو بکار می روند.
ب ) تگ های معرفی نگارنده ( Author ) صفحه یا .Copyright .
ج ) تگ های معرفی کننده زبان صفحه.
و … .
جدیدا تگ های تخصصی نیز برای شبکه های اجتماعی معتبر از جمله Face Book ، Twitter و … به ساختار صفحات اضافه می شود که در امتیاز گرفتن صفحه موثر است. مواردی که بسیار مهم بوده و در ارزیابی ها مورد توجه قرار می گیرند به شرح زیر است :
1. Title
2. Keyword
3. Description
4. تگ های اختصاصی شبکه های اجتماعی.

بهینه سازی عکس ها ( Optimize Images )
حجم سنگین عکس ها در صفحات وب از مشکلات رایج در کندی صفحه است. بهینه سازی عکس از نظرکاهش حجم تا جایی که به کیفیت آن آسیب نرسد از فاکتورهای کسب امتیاز در موتورهای جستجو است و در عین حال به کیفیت و سرعت بارگذاری صفحه کمک شایانی می کند.

همخوانی با ابزارها ( Device Compatibiety )
امروزه برای اینکه وب سایت در ابزارهای مختلف به درستی و با کیفیت مناسبی دیده شوند طراحی آنها در قالب تکنولوژی واکنش گرا ( Responsive) انجام می شود. کنترل این مهم یکی از فاکتورهای موثر در کیفیت سرویس دهی سایت به بازدیدکنندگان در ابزارهای مختلف ( با ابعاد صفحه و رزلوشن متفاوت ) بوده و همچین باعث افزایش امتیاز صفحه در موتورهای جستجو می گردد.

همخوانی با مرورگرها
کاربران از مرورگرهای مختلفی برای باز کردن سایت ها استفاده می کنند . روش نمایش این مرورگرها با یکدیگر بسیار متفاوت است . مناسب بودن سایت برای کلیه مرورگرهای روز یکی از اهداف مهم سئوی فنی سایت است.

فایل راهنمای ربات موتور جستجو ( Robot.txt )
این فایل به موتور جستجو کمک می کند تا فعالیت مرور صفحات سایت را به دقت بیشتری انجام دهد و یا از مرور بعضی از صفحات و ثبت آنها در فهرست خود جلوگیری کند ( مثال : صفحاتی که نباید در اختیار کاربران قرارگیرد مانند صفحات مدیریت سایت ) . نبود این فایل از امتیاز شما در موتور جستجو می کاهد.

فایل نقشه سایت ( Sitemap.xml )
این فایل راهنما به موتور جستجو نقشه سایت شما را معرفی می کند تا تک تک صفحات سایت در فهرست آن بصورت دقیقتر و باسلسه مراتی صحیح درج شود. نبود این فایل از امتیاز شما در موتورجستجو می کاهد.

نام عکس ها ( Image Alt )
درج یک نام معنی دار برای هر عکس در کد صفحه علاوه بر آنکه به موتور جستجو در پیدا کردن عکس ها ی مرتبط در Search کاربران کمک می کند. به افراد تا بینا یا کم بینا که توانایی دیدن عکس ها را ندارند و از ابزارهای صوتی برای مرور صفحات استفاده می کنند نیز کمک می کند تا از محتوای صفحه بهتر آگاه شوند. به همین منظور موتورهای جستجو برای این امکان امتیاز در نظر گرفته اند.

آیکون ها ( Icon )
کلا 4 نوع آیکون ( یک آیکون تک و 3 سری آیکون ) باید در میان فایل های سایت وجود داشته باشد.
1. Favicon یا ( Favorite Icon ) که در TAB نمایش صفحه در مروگر کنار نام سایت قرار می گیرد.
2. سری آیکون های موبایل که جهت قرارگیری در صفحه موبایل و دسترسی سریع استفاده می شوند و برای 3 نوع سیستم عامل مختلف IOS ، اندروید و ویندوز بصورت جداگانه طراحی شده و روی سایت بارگذاری می شوند. وجود این آیکون ها سیگنال طراحی مناسب سایت برای ابزارهای مختلف را به موتور جستجو می دهد و در امتیاز دهی سایت نقش دارد.

1لینک های شکسته ( Broken Links )
وجود لینک های شکسته  از عوامل مهم کاهش امتیاز در موتورهای جستجو است.

حجم محتوای صفحه ( Volume Content )
صفحات با حجم محتوای کم سیگنال غلطی را به موتورهای جستجو می دهند که سایت دارای محتوای پربار و مناسبی نیست. پس این اطلاعات باید ارزیابی شده و در اندازه مناسبی تدوین شوند. این عامل نیز از فاکتورهای امتیاز گیری از موتورهای جستجو است.

پیشگیری از اطلاعات تکراری ( Duplicate Data )
موتورهای جستجو امتیاز صفحاتی را که با اطلاعات کپی شده از سایت های دیگر و یا صفحات دیگر همان سایت پرشده اند را کاهش می دهد. در صورتیکه سایت شما با این گونه اطلاعات پرشده امتیاز آن کاهش خواهد یافت . یکی از اشتباهاتی که ممکن است موتورهای جستجو دچار آن شوند عدم توانایی تفکیک 2 دامنه مختلف یک سایت می باشند. پیدا کردن این مشکل در یک سایت همیشه امکانپذیر نیست. ولی در برخی موارد قابل ردیابی و رفع مشکل می باشد.

صفحه خطای استاندارد ( Error 404) )
برای پیشگیری از دیدن خطا روی یک سایت ( دیدن نوع خطا برخی مواردبه هکرها کمک می کند تا به سایت نفوذ کنند.) صفحه استانداردی وجود دارد به نام Error 404، وجود این صفحه علاوه بر بالابردن امنیت سایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو فنی سایت و کسب امتیاز بالاتر می باشد.

جاوا اسکریپت ها ( JavaScript )
معمولا کدهای یک سایت روی میزبانی پردازش می شوند و صفحه ای که بدست بازدیدکننده می رسد فقط کد HTML ساده و قابل دیدن است.چون برخی از اجزای صفحه مانند انیمیشن ها و کنترل ها باید روی صفحات بازدید کننده اجراشود. از کدهای JavaScript درون صفحه استفاده می شود. در بخری مواقع تعداد این اسکریپت ها در صفحه افزایش می یابد. افزایش می یابد. این کدها بهتر است بایکدیگر تلفیق شده تا تعداد JavaScript کاهش یابد در عین حال کدها باید از نظر وجود خطا در آنها نیز ارزیابی شوند. کنترل 2 عامل فوق و رفع نقص های احتمالی از مهمترین فاکتورهای موثر در سئوی فنی سایت است.

سی اس اس ( CSS )
رنگ بندی، سایز فونت و بسیاری از المان های گرافیکی سایت وابسته به فایل های CSS است. تعداد این فایل ها نیز مانند فایل های JavaScript باید به حداقل کاهش یابد تا سئوی فنی سایت بهتر شده و امتیاز بیشتری از موتورهای جستجو کسب شود.

گوگل آنالایتیکس ( Google Analytics )
گوگل آنالایتیکس ابزاری است متعلق به شرکت گوگل. نصب این ابزار روی سایت به صاحب سایت آمار بسیار دقیق و جالبی از بازدیدکنندگان می دهد. امروزه گوگل در صورت موجود بودن این ابزار روی یک سایت به آن امتیاز می دهد.

 

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!