images 2020 02 16T041333.293

متداول‌ترین اشتباهات فنی سئو و میزان شدت آنها

صاحبان وب‌سایت برای ارزیابی سلامت وب‌سایت خود باید به سه لایه توجه داشته باشند:

  • ساختار سایت و قابلیت شناسایی آن توسط موتورهای جستجو
  • سئوی صفحه (On-Page)
  • سئوی فنی

هر یک از این حوزه‌ها همچون یک جعبه پاندورا است، وقتی آن را باز کنید مسائل مختلفی در هر حوزه وجود دارد که باید با آن سروکار داشته باشید. بیایید در هر قدم یکی از این موارد را از نظر بگذرانیم.

حوزه اول: ساختار سایت و قابلیت شناسایی شدن آن توسط موتورهای جستجو

تلاش‌های شما برای بهینه‌سازی، تنها زمانی موثر واقع می‌شوند که موتورهای جستجو به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. قبل از اینکه وب‌سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود، روبات گوگل باید کل وب‌سایت شما را مرور و ایندکس کند. بنابراین، هر خطایی در این نقطه موجب بی‌نتیجه شدن تمامی تلاش‌های شما برای بهینه‌سازی می‌گردد.

خطاهای مهمی که در حوزه ساختار و قابلیت شناسایی سایت باید از آن اجتناب کرد

لینک‌ها و ریدایرکت‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که از هر چهار وب‌سایت یک مورد دارای خطاهای لینکی است، این در حالی است که خطاها و پیکربندی‌های دامنه زنجیره ریدایرکت و حلقه‌ها(loops) جزء خطاهای نامتداول هستند اما بیشترین خسارت را ایجاد می‌کنند.

بزرگترین مشکلات در لینک‌های داخلی به وقوع می‌پیوندد- 30 درصد وب‌سایت‌ها دارای لینک‌های داخلی شکسته هستند.

باید به خطاهای 4XX توجه بیشتری نشان دهید – 26.5 درصد از وب‌سایت‌ها دارای چنین خطاهایی هستند.

اشتباهات و تاثیرات سئو فنی بر سئوی سایت

با اینکه لینک‌ها و ریدایرکت‌ها هدایت کننده کاربران در وب‌سایت شما هستند، هنوز هم پیکربندی صحیح نقشه دارای اهمیت است. به همین ترتیب، اجازه دهید به مسائل مربوط به نقشه سایت و robots.txt در این حوزه بپردازیم.

نقشه سایت و robots.txt

اگر چه بسیاری از وب‌سایت‌ها از لحاظ نقشه سایت و robots.txt خوب عمل می‌کنند، هنوز هم مسائل کاملا حادی در این زمینه وجود دارد.

بررسی کنید که آیا هیچ یک از انواع خطاها در فایل‌های .xml نقشه سایت وجود دارد یا خیر – چنین خطاهایی 13 درصد از وب‌سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وجود هر نوع خطا در robot.txt را نیز بررسی کنید، با اینکه در این قسمت خطاها کمتر مشاهده می‌شود اما خسارت یکسانی به عملکرد سایت شما وارد می‌کند.

اطمینان یابید که در صورت مشاهده هر گونه مسئله، در اولین فرصت آن را برطرف خواهید کرد.

در واقع، اکثر اشتباهات فنی سئو از محتوا ناشی می‌شود:

  • 88 درصد از وب‌سایت‌ها، دارای مشکل حاد محتوای تکراری هستند. البته، در این زمینه نمی‌توان از داشتن محتوای تکراری اجتناب کرد اما شما همواره می‌توانید یک برچسب rel=”canonical” را به صفحات ثانویه خود اضافه کنید. با وجود این، در استفاده از قدرت‌های پنهان‌سازی زیاده‌روی نکنید، زیرا محتوای یونیک همواره بهتر از یک محتوای تکراری با بهینه‌سازی خوب است.
  • رقم قابل توجه 93.72 درصد صفحات وب دارای یک نرخ پایین text-to-HTML هستند. با اینکه این مسئله در سطح گسترده‌ای وجود دارد، شدت تاثیر گذاری آن نسبتا کم است زیرا برخی از صفحات (برای مثال صفحه “تماس با ما”) به طور طبیعی حاوی متن کمتری هستند. با این حال، این مورد نیز به عنوان یک خطا شناخته می‌شود. ابزار بررسی نسبت کد به متن در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.
  • 47 درصد از صفحات دارای تعداد کلمات کم هستند، در این مورد همیشه شما مقصر نیستید، زیرا برخی از صفحات وب به متن زیادی احتیاج ندارند. با اینکه این مورد ممکن است یک خطای جزئی باشد، سعی کنید در هر صفحه که قابلیت استفاده از حداقل 250 کلمه در آن وجود دارد این تعداد را رعایت کنید.

با این حال، کار سئوی صفحه بعد از پایان رسیدن بهینه‌سازی محتوا متوقف نمی‌شود. علاوه بر این، شما باید صفحه حاوی آن محتوای خاص را برای جستجوی وب بهینه‌سازی کنید. و اینجاست که پای توضیحات متا، عنوان، تیترها و تصاویر به میان می‌آید.

images 2020 02 14T054032.055

سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!