پیج رنک گوگل

گوگل اولین شرکتی بود که اقدام به اختراع سیستمی برای ثبت تعداد لینک های ورودی به سایت نمود . این الگوریتم اختراعی ” پیج رنک” نامیده شد . در این بخش ، ما این الگوریتم را شرح خواهیم داد و تاثیر آن را بر روی رتبه یک سایت در موتورهای جستجو بررسی می نماییم.
پیج رنک گوگل
پیج رنک گوگل

 بنابراین پیج رنک گوگل صفحه وب  بصورت ” احتمال مشاهده آن صفحه توسط کاربر ” تعیین می گردد . در این حالت مجموع احتمالات برای تمامی صفحات وب موجود  ، معادل با عدد یک خواهد بود ، چرا که فرض می شود که کاربر حداقل یک صفحه وب را در هر بار مشاهده می نماید .

از آنجائیکه کار کردن با این احتمالات همیشه آسان نیست ، پیج رنک را می توان با استفاده از ریاضیات به  یک عدد قابل فهم تر تبدیل نمود . و به همین علت است که ما همواره پیج رنک را بصورت یک عدد مابین صفر و ۱۰ مشاهده می کنیم .

با توجه به مدل شرح داده شده در بالا :

  • هر صفحه وب بر روی شبکه ( حتی اگر لینک ورودی به آن وجود نداشته باشد ) از همان ابتدا دارای پیج رنکی بیش از عدد صفر می باشد ، اگر چه آن عدد در ابتدا بسیار کوچک است . این عدد نمایانگر آنست که احتمال کوچکی برای آنکه کاربری آن صفحه را مشاهده کند ، وجود دارد.
  • هر صفحه ای که بر روی آن لینک خروجی وجود داشته باشد ، بخشی از پیج رنک گوگل خود را با آن صفحه لینک داده شده تقسیم می کند . پیج رنک اهداء شده به اینگونه از  لینک هایی به صفحات دیگری لینک می شوند ، نسبت معکوسی با تعداد کل لینک های دریافتی از صفحات دیگر دارد. بدین معنی که اگر لینکی از صفحه شما به سایت دیگری وجود داشته باشد ، بخشی از پیج رنک خود را از دست می دهید و چنانچه لینکی از سایت دیگر دریافت نمائید ، بخشی از پیج رنک  آن سایت را دریافت خواهید کرد .
  • هر چقدر تعداد لینک های خروجی از یک صفحه بیشتر باشد ، تعداد پیج رنک کمتری به هر کدام از آنها اختصاص داده می شود .

حداکثر پیج رنک اهداء شده به صفحات دیگر از طریق لینک ها ۱۵%  می باشد .

پیج رنک بطور جداگانه برای هر صفحه از یک وب سایت محاسبه می شود و همچنین پیج رنک صفحه ای که به صفحه شما لینک می دهد نیز یر روی پیج رنک صفحه شما  تاثیر گذار است . وظیفه اصلی پیج رنک یافتن معیاری است که اهمیت یک صفحه را مشخص می نماید . در واقع پیج رنک ” تناوب احتمال بازدید از یک صفحه وب می باشد” . حال می خواهیم مدلی  را که یک کاربر در هنگام دنبال نمودن لینکی انجام می دهد را بیان کنیم . در این مدل فرض می شود که کاربر مشاهده خود را از یک صفحه رندوم شروع  می کند و سپس مشاهده خود را با دنبال نمودن لینک ها به صفحات دیگر ادامه می دهد. همواره این احتمال وجود دارد که کاربر بدون دنبال نمودن لینک های موجود  بروی یک صفحه از آن صفحه خارج شود ، الگوریتم پیج رنک احتمال وقوع این اتفاق را ۱۵% در هر بار تخمین می زند . بنابراین احتمال آنکه کاربرها اقدام به مشاهده نمودن صفحات با کلیک نمودن بر روی لینک ها نمایند در حدود ۸۵ % می باشد ، در این حالت فرض می شود که تمامی لینک ها مشابه هم می باشند .چنانچه کاربر بصورت نامحدود به مشاهده خود ادامه دهد ، صفحات محبوبتر بسیار بیشتر از صفحات که محبوبیت کمتری دارند ، مشاهده خواهند شد .

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *