domain names 2

فروش دامنه های رتبه دار و رنک دار


تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co

 در این مقاله به بررسی تفاوت ها و مزایا و معایب دامنه com. دامنه ir. و دامنه co. می پردازم و آنها را از نظر سئو با هم مقایسه خواهم کرد. قبل از اینکه به بررسی هر یک از پسوندهای دامنه فوق بپردازم و آنها را از نظر سئو و تاثیری که از نظر سئو خواهند داشت مقایسه کنم هر یک از این انواع دامنه های اینترنتی را معرفی میکنم.

فروش دامنه های رتبه دار و رنک دار
فروش دامنه های رتبه دار و رنک دار

دامنه .com

دامنه های com متداول ترین دامنه های اینترنتی هستند، واژه com مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است و وب سایت هایی که می خواهند فعالیت های تجاری انجام دهند به طور معمول باید از این پسوند در دامنه خود استفاده کنند. البته به دلیل استقبال بیش از حد از این نوع دامنه و همچنین متداول بودن آن در حال حاضر اکثر سایت های غیر تجاری نیز از این پسوند دامنه استفاده می شود.

دامنه .ir

علاوه بر پسوندهای دامنه معمول مانند net ، org ، edu و… برخی از دامنه ها مخصوص کشورها و حتی شهرهای خاص تعریف شده اند. به عنوان مثال دامنه .to مخصوص شهر تورنتو در کانادا تعریف شده است و برای کشور خاصی نیست. دامنه .ir نیز برای کشور ایران در نظر گرفته شده و سایت هایی که مرتبط با ایران هستند می توانند از این دامنه استفاده کنند.

اگر شخصی خارج از یک کشور خاص بدون اینکه در آن کشور اقامت داشته باشد بخواهد از دامنه های ملی استفاده کند معمولا دچار مشکل می شود.به عنوان مثال شما به راحتی نمیتوانید دامنه با پسوند iq که مربوط به کشور عراق است را تهیه کنید و از طرف دیگر هزینه ثبت چنین دامنه هایی معمولا بسیار بالاتر از حالت معمول خواهد بود. البته در بین این نوع دامنه ها، دامنه هایی با قیمت ارزان نیز وجود دارد، به عنوان مثال هزینه ثبت دامنه با پسوند in که مربوط به کشور هند است بسیار پایین است و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

نکته دیگری که در مورد دامنه های ملی صادق است این موضوع است که قوانین مربوط به هر دامنه به صورت ملی تعریف میشود و تابع قوانین آن کشور خاص می باشد. به عنوان مثال طبق قوانین بین المللی اگر شما یک دامنه .com را ثبت کنید و سپس ان را تمدید نکنید و شخص دیگری آن را ثبت کند، نهایتا این دامنه متعلق به اولین نفری است که آن را ثبت کرده مگر آنکه آن را فروخته باشد و حق مالکیت دامنه حتی در صورتی که دامنه تمدید نشود برای اولین شخص ثبت کنند محفوظ است اما چنین قانونی نه تنها برای دامنه های ir صدق نمی کند بلکه اگر شما یک دامنه با پسوند ir را ثبت کنید و پس از مدتی یک شخص حقوقی ادعای برند آن دامنه را داشته باشد دامنه از شما گرفته خواهد شد و به آن شخص حقوقی تعلق می گیرد! که البته ایران تنها کشوری در دنیا است که چنین قانونی در مورد مالکیت دامنه دارد.

دامنه .co

چند سالی است که ثبت دامنه با پسوند .co رونق گرفته است، بسیاری از افرادی که دامنه با این پسوند ثبت می کنند از فلسفه و علت نامگذاری این دامنه اطلاعی ندارند. برخلاف تصور این افراد دامنه co مخفف عبارت company نیست! بلکه این دامنه یک دامنه ملی محسوب شده و برای کشور کلمبیا می باشد. بنابراین قوانین مربوط به این دامنه مربوط به کشور کلمبیا است و علت گران بودن این نوع از دامنه ها هم همین موضوع است.

 

تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co
تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co

بهتر است دامنه خود را با چه پسوندی ثبت کنیم؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، قطعا هر وب سایتی بسته به اینکه در چه زمینه ای فعالیت می کند بهتر است دامنه مربوط به کار خود را ثبت کند. البته نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به متداول بودن دامنه های com بهتر است حتما در صورت آزاد بودن این دامنه را برای سایت خود ثبت کنید زیرا در صورت بزرگ شدن وب سایت شما در دراز مدت ثبت نکردن این دامنه می تواند برایتان مشکلات زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال اگر میخواهید یک سایت فارسی داشته باشید بهتر است دامنه های ir و com را هم ثبت کنید تا بعد از شما شخص دیگری دامنه با پسوند دیگری را ثبت نکند و این موضوع برایتان مشکل ایجاد نکند.

 مقایسه دامنه های .ir و .com

دامنه های فوق از نظر کاربردی تفاوت خاصی باهم ندارند و صرفا بر اساس نوع مخاطب می توانید در مورد انتخاب پسوند خود تصمیم گیری کنید. البته این دامنه ها از نظر سئو یک تفاوت اساسی با هم دارند که در بخش بعد آن را توضیح می دهم. در حالت کلی اگر سایت شما یک سایت تجاری است و مخاطب آن ارتباطی به ایران ندارد لزومی به ثبت دامنه با پسوند ir ندارید و در غیر اینصورت بهتر است هر دو پسوند را ثبت نمایید.

تفاوت دامنه های ir ، com و co از نظر سئو

مهمترین تفاوت این سه نوع از دامنه بر اساس نوع مخاطبی است که دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره تلاش می کنند بهترین پاسخ ممکن را به جستجوی کاربر ارائه دهند و به همین جهت یکی از معیارهای اساسی که دارند انطباق خواسته کاربر با عبارتی است که جستجو کرده است.

یکی از راه های منطبق کردن این موضوع در نظر گرفتن شرایط مکانی است، به عنوان مثال اگر کاربری در نیویورک به دنبال پیتزا فروشی بگردد باید اطلاعات پیتزا فروشی های نزدیک به محل خود را پیدا کند و کاربر دیگری که در لندن به دنبال پیتزا فروشی است می بایست اطلاعات متفاوتی که مرتبط با مکان اوست ببیند.

گوگل در ابزار web master tools خود این امکان را در اختیار مدیران سایت ها قرار داده تا بتوانند کشور مورد نظر خود را انتخاب کنند تا نتایج گوگل برای مخاطبینی که در آن کشور جستجو می کنند نسبت به سایر وب سایت ها بالاتر نمایش داده شود. برای دسترسی به این بخش کافی است در بخش site settings در وب مستر تولز کشور هدف مورد نظر خود را انتخاب کنید.

البته گوگل به صورت خودکار برای دامنه های ملی مخاطب هدف را در همان کشور قرار می دهد و نیازی به تنظیمات این بخش برای دامنه های ملی نیست.

مشکل دامنه co از نظر سئو

اگر دامنه شما با پسوند co باشد گوگل به صورت خودکار سایت شما را برای کشور کلمبیا در نتایج بالاتری قرار داده و برای سایر کشور ها در نتایج بالا قرار نخواهد داد. به همین دلیل افرادی که بدون اطلاعات دقیق اقدام به ثبت دامنه با این پسوند می کنند باید در جریان باشند که عملا سایتی که دارند در کلمات پر رقابت نمی تواند رتبه بالایی در گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کند و چنین دامنه ای از نظر سئو در داخل ایران و سایر کشورها به غیر از colombia بسیار ضعیف خواهد بود.

مشکل دامنه com از نظر سئو در داخل ایران

با توجه به اینکه کشور ایران در حال حاضر تحریم است، برای دامنه های com نمی توانید محدوده جغرافیایی هدف تعیین کنید و به همین جهت این نوع از دامنه ها از این نظر در رتبه مناسبی نسبت به دامنه های ir در جستجوی عبارات فارسی و داخل ایران قرار نمیگیرند. بنابراین اگر مشتری هدف شما داخل ایران است بهتر است از دامنه ir برای دامنه خود استفاده کنید زیرا گوگل به صورت خودکار کشور ایران را به عنوان کشور هدف این نوع از دامنه ها شناسایی میکند.

مشکل دامنه ir

مشکل دامنه ir تحریم بودن در تبلیغات گوگل است و اگر بخواهید از تبلیغات گوگل استفاده کنید عملا بهتر است از دامنه با پسوند com استفاده کنید، اما اگر برنامه ای برای استفاده از سیستم تبلیغات گوگل ندارید دامنه های ir می تواند گزینه مناسبتری باشد. البته این شرایط تا زمانی برقرار خواهد بود که تحریم های ایران ادامه داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله پسوندهای متداول برای ثبت دامنه مورد بررسی قرار گرفتند، قطعا معیارهای زیادی برای ثبت دامنه از نظر برندسازی اینترنتی و سئو وجود دارند که بحث درباره آنها زمان زیادی را می طلبد، در این مقاله صرفا پسوند دامنه های اینترنتی و تفاوت آنها از نظر سئو مورد بررسی قرار گرفت. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!