رمزگذاری گوگل روی کروم برای مقابله با حملات کوانتومی

این روزها هم‌زمان با تلاش متخصصان امنیت دیجیتال برای جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات آزاد کاربران، رمزگذاری به یک مسابقه‌ی تسلیحاتی شبیه شده است. البته یک تکنولوژی جدید در راه است که حتی آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده امریکا هم آن را برای مقابله با محاسبات کوانتومی ضروری می‌داند. انتظار می‌رود در آینده محاسبات کوانتومی بتوانند سرعت تلاش‌هایی را که برای شکستن الگوهای رمزگذاری معمول به کار می‌رود تا حد بسیار زیادی بالا ببرند. گوگل برای این‌که در این بازی پیشتاز باشد در حال آزمایش کردن تنظیمات امنیتی دیجیتال روی تعداد انگشت‌شماری از کاربران کروم است.

محاسبات کوانتومی به این دلیل یک خطر بالقوه‌ی شدید محسوب می‌شود که کامپیوترهای کوانتومی در مقایسه با کامپیوترهای فعلی قادر هستند تعداد بسیار بیشتری محاسبات هم‌زمان را انجام دهند. بیت‌های باینری مدرن زمانی که بار الکتریکی از درون آن‌ها عبور می‌کند تنها می‌توانند دو حالت داشته باشند: ۰ و ۱. ولی طبیعت مبهم حالت کوانتومی بدین معنی است که واحدهای جزئی آن که با نام «کیوبیت» (Qubit) شناخته می‌شوند می‌توانند درآن‌واحد در هرکدام از دو حالت قرار داشته باشند. بنابراین ۲ کیوبیت به‌صورت بالقوه می‌توانند درآن‌واحد در ۴ حالت مختلف قرار داشته باشند: ۰۰، ۰۱، ۱۰ و ۱۱٫ این ابهام نوعی تابع نمایی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین ۳ کیوبیت می‌تواند درآن‌واحد ۸ حالت مختلف داشته باشد و به همین ترتیب.

رمزگذاری گوگل روی کروم برای مقابله با حملات کوانتومی
رمزگذاری گوگل روی کروم برای مقابله با حملات کوانتومی

متخصصان امنیت تنها نگران این نیستند که سرعت بالاتر کامپیوترهای کوانتومی به معنی شکستن سریع‌تر رمزنگاری‌هاست: نگرانی آن‌ها از این است که شیوه‌های هک آینده ممکن است به داده‌های رمزنگاری‌شده‌ی امروزی بازگردد و آن‌ها را فاش کند. البته این اتفاق مربوط به آینده است. متخصصان رمزنگاری می‌گویند برای این کار شما به یک کامپیوتر کوانتومی با صدها هزار کیوبیت نیاز خواهید داشت و در حال حاضر حتی خود IBM هم تنها ۵ عدد از آن‌ها را دارد.

بنابراین آزمایش‌های گوگل روی کروم در این زمینه بیشتر نوعی آینده‌نگری است تا یک اورژانس امنیتی فوری. شیوه‌ی جدید رمزنگاری گوگل رمزنگاری فعلی را که به شیوه‌ی منحنی بیضی معروف است با یک الگوی معمول دیگر به نام Ring-LWE ترکیب می‌کند که در نتیجه از لحاظ نظری هکرها مجبور خواهند بود هر دور رمز را بشکنند. یکی از مهندسان امنیتی کروم گفته امید می‌رود این تلاش‌ها جامعه‌ی امنیتی را دور هم جمع کند تا حفره‌های امنیتی تنظیمات جدید خود را پر کنند تا در نهایت شاهد پیشرفت یک راه‌حل امنیتی بهینه‌شده باشیم.

 

 

منبع: Engadget

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *