دلیل جا به جایی نتایج گوگل در روزهای اخیر

شاید به زودی شاهد انقلابی در جستجوی صفحات وب باشیم و تمام چیزهایی که در مورد سئو و بازه ی کلمات کلیدی می دانیم دستخوش تغییرات عمده ای گردد  اگر اینگونه است پس باید کم کم زنگ این انقلاب کم کم به گوش همه برسد. علت این ادعای ما تغییرات عمده ای است که در تغییر رتبه سایت ها و نتایج گوگل دیده شده است. هر چند به نظر بعضی از افراد که عملکرد موتورهای جستجو را تحت نظر دارند این تغییرات زیاد غیر عادی به نظر نرسد ولی آن تغییری  که ما در صفحه نتایج موتورهای  جستجو می بینیم از چیز دیگری خبر می دهد. برای اینکه متوجه عمق قضیه شوید سری به صفحه  SERP بزنید SERP مخفف Search Engine Result page است در آنجا مشاهده خواهید کرد که در روز های اخیر نوسانات زیادی جریان داشته است و بعضا در برخی از کلمات کلیدی رتبه های گوگل در روز بیش از دو بار جابجا شده اند. خوب علت این امر چه بوده است و احتمالا چه اتفاقی روی داده است ؟

برای اینکه کاملا به تمام ابعاد این ماجرا پی ببرید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید

در گام اول ما می توانیم ۴ علت برای تغییر در نتایج گوگل  متصور شویم:

۱-الگوریتم های موتورهای جستجو همواره تغییر می کنند، شاید این بار هم علت این نوسانات این تغییرات باشند.

۲- طبیعتاً با ایجاد صفحات جدید در اینترنت و افزوده شدن آن ها به لیست جستجو  نتایج پس و پیش شده اند.

۳- احتمال دارد صفحاتی که قبلا  موجود بوده اند و در لیست جستجو بوده اند حذف شده باشند.

۴- قدرت سایت‌های رقیب تغییر کرده باشد.

نتایج گوگل
نتایج گوگل

شاید به نظر بعضی ها این دلایل برای تغییر این نتایج کافی باشد، چون همانطور که می دانید همواره نتایج جستجو در حال تغییر است، اما دامنه این تغییرات با توجه به میزان و شدت چهار موردی که به آن اشاره شد متفاوت است. طبق اطلاعیه ای که گوگل در گذشته اعلام کرده بود، بیش از ۲۰۰ پارامتر رتبه بندی در گوگل مورد بررسی قرار می گیرد و  بیش از ۵۰۰ بار در سال الگوریتم های گوگل تغییر می کنند،این چیزی در حدود روزی دوبار تغییر در الگوریتم های گوگل است. بنابراین بازه این تغییرات در گوگل می تواند وسیع باشد.

در ادامه شما را با تک تک مواردی که می تواند بر روی نتایج جستجو تاثیر بگذارد آشنا می کنیم. هدف ما ضمن معرفی هر کدام از این موارد سنجش میزان تاثیرگذاری آنها نیز هست.

حافظه ی کش cache سیستم چیست؟

برای توضیح این مسئله در ابتدا بهتر است مثالی را مطرح کنیم تا حالا دقت کرده اید که  وقتی یک کلیدواژه به طور مثال” وسایل و لوازم آشپزخانه” را جستجو  می کنید بعدا که مجددا این کلیدواژه را جستجو می کنید، موتورهای جستجوی گوگل همان سایت ها را در صفحه جستجوی اول شما نشان می دهد؟  چرا در برخی از موارد نتایج جستجوی گوگل تا مدت زمان مشخصی ثابت می ماند؟ قطعا باید گفت علت این امر به این دلیل نیست که الگوریتم ها تغییر پیدا نکرده اند، بلکه به دلیل وجود سیستم cache در نتایج است . استفاده از حافظه کش  cache سبب می شود که  برای هر جستجویی که کاربران انجام می دهند،  کل بانک اطلاعاتی موتور جستجو مورد پردازش قرار نگیرد و برای جستجوهای تکراری همان نتایج قبلی به کاربران نمایش داده شود. این سیستم دقیقا شبیه جستجوی فایل در ویندوز است که یک حافظه ی ریز عناوین و نتایج جستجو را تا مدتی در خود نگه می دارد. لازم به ذکر است که مدت زمان استفاده از کش بستگی به تعداد جستجوی کلمات مختلف متفاوت است و در بسیاری از موارد ممکن است زمانی طولانی باشد.

چه زمان هایی سرعت تغییر نتایج افزایش پیدا می کند؟

برای پاسخ دهی به این پرسش  ابتدا باید در مورد روند کارکرد گوگل الگوریتم ها برای شما توضیحی بدهیم، وقتی  گوگل الگوریتم جدیدی برای جستجو ارائه می دهد، برای سنجش آن الگوریتم از آزمونی به نام A/B یا Spilit testing استفاده می کند. طرز کار این آزمون بدین صورت است که برای برخی از کاربران نتایج جستجو را بر اساس الگوریتم قبلی و برای برخی دیگر نتایج را بر اساس الگوریتم جدید نمایش می دهد، سپس رفتار کاربران را تحت نظر می گیرد و یک آمارگیری انجام می دهد. سپس گوگل با اندازه گیری رفتار کاربران و نحوه کلیک آنها بر روی نتایج، الگوریتم قبل و جدید را با هم مقایسه می کند. نهایتا با توجه به اندازه گیری ها و آزمایشات انجام شده، الگوریتم جدید منتشر می شود .بنابراین در زمانی که گوگل قصد ارائه الگوریتم جدید را دارد، بازه تغییر نتایج می تواند بسیار کوتاه باشد و حتی در یک لحظه زمانی کوتاه پس از جستجو شما نتایج متفاوتی را مشاهده نمایید.

سندباکس گوگل چیست؟ و چه تاثیری در روند جستجو و شاخص های آن دارد؟

سندباکس سروری از محتوای اطلاعاتی گوگل است که دو نوع از سایت ها در آن قرار می گیرند:

۱-سایت هایی که کمتر از شش ماه از بوجود آمدن آنها می گذرد و می توان گفت سایت های تازه کار هستند.

۲-سایت هایی که از طرف الگوریتم های ضد اسپم گوگل مانند پاندا و پنگوئن به عنوان سایت اسپم شناخته شده اند.

سیاست گوگل بر این است که سایت هایی که در سندباکس گوگل قراردارند در رقابت کلمات پر رقابت نتایج مناسبی کسب نخواهند کرد، اما می توانند در کلمات با رقابت کمتر حتی در رتبه اول گوگل نیز قرار گیرند. بنابراین برخی از سایت هایی که از طرف گوگل اسپم شناخته شده اند کماکان می توانند در نتایج گوگل در رتبه های بالا باشند و حتی در برخی از کلمات در رتبه اول قرار گیرند. جالب است بدانید که بسیاری از الگوریتم های جدید گوگل قبل از انتشار در سندباکس و عباراتی که سرور سندباکس استفاده می کنند آزمایش می شوند.

آیا انقلابی در گوگل و نتایج جستجو رخ داده است؟

با توجه به توضیحاتی که به شما دادیم  و همچنین بررسی اتفاقات دو هفته اخیر در گوگل، می توان به این نتیجه رسید که این تغییرات نه مرتبط با سندباکس است و نه در رابطه با ارائه الگوریتم جدید و آزمون A/B بلکه می تواند دلیل دیگری داشته باشد.

خبری دال بر این موضوع وجود دارد که گوگل در دو ماه اخیر سه بار هسته الگوریتم خود را بروزرسانی کرده است  و این موضوع به معنی تغییرکلی در پارامترهای اندازه گیری و رتبه بندی صفحات اینترنتی است.

تغییر در هسته گوگل معمولا باعث می شود که تغییرات زیادی در نتایج نهایی گوگل ایجاد شود و معمولا این دامنه وسیع تغییرات یا بر اساس ارائه نسخه جدید الگوریتم پنگوئن و یا با تغییر هسته ایجاد می شوند.

بنابراین می توان حدس زد که علت  تغییرات نتایج اخیر بخاطر تغییر هسته الگوریتم گوگل بوده است، اما بازه کوتاه تغییر در نتایج و نوسانات قابل توجهی که سایت های اینترنتی در کلمات مختلف دارند می تواند این معنی را تداعی کند که گوگل استفاده کمتری از سیستم کش در نتایج خود را مدنظر قرار داده است و در اینجا است که زنگ خطر برای صدرنشینان نتایج گوگل به صدا در می آید چون این  موضوع باعث می شود که سرعت تغییر نتایج گوگل افزایش قابل توجهی داشته باشد و از نتایج گوگل حذف شوند و این موضوع حاشیه امنیت را از سایت هایی که در نتایج بالای گوگل قرار دارند خواهد گرفت. بنابراین اگر یک سایت امروز در رتبه اول گوگل قرار گرفته است، فردا به راحتی می تواند رتبه خود را از دست بدهد.

افزایش رتبه

این چه تاثیری در سئو و کار سئوکاران خواهد داشت؟

می توان به راحتی ادعا کرد که ایران تنها کشوری در دنیا است  که تضمین سئو بر اساس کلمات کلیدی در آن ارائه می شود و شرکتهای سئو به مشتریانشان گارانتی هایی با عناوین “قرار گرفتن در رتبه خاصی در جستجوهای گوگل” ،” صدرنشینی در بازدیدها” ،” پربازدیدترین سایت کلیک “و … را می دهند .علت  این موضوع را می توان در رقابت کم در کلمات کلیدی و سادگی کسب نتایج بالا در گوگل به نسبت سایر کشورها ، یافت .

از طرفی دیگر کمبود دانش فنی و اطلاعات عمومی نزد مشتریان و حتی شرکت ها و اشخاص فعال در زمینه سئو علت دیگر باور این شعارهای نسبتا موهوم است . متاسفانه باید قبول کنیم که دانش مرتبط با سئو در ایران از استاندارد آنچه در سایر کشورهاست بسیار پایین تر است  و همین موضوع باعث می شود که درخواست های مشتریان و اقدامات افراد فعال در این زمینه خارج از واقعیت باشد.

به طور خلاصه می توان گفت در برخی از مواقع مشتریان درخواست های غیر معقول دارند و در موارد دیگر نیز مجریان سئو توقعات نادرست در مشتریان ایجاد می کنند و به آنها اطلاعات نادرست می دهند و همه ی این موضوع ها دست به دست هم می دهند تا کار سئو در ایران به شکلی نادرست و گاها پر اشتباه و غیر واقعی انجام پذیرد.

سری به دستورالعمل راهنمای گوگل بزنید  براساس این راهنما هیچ شخص یا شرکتی نمی تواند به شما تضمین قرار گرفتن در رتبه اول گوگل یا صفحه اول گوگل را بدهد. نتایج SERP همواره در حال تغییرند و هرگز قرار نیست که ثابت بمانند و اگر اینطور بود سئو بی معنا  می شد.

کنون باید باور کرد که صدای زنگ ناقوس های انقلابی جدید در جستجو و نتایج گوگل به صدا در آمده است با واکاوی  روند جدیدی که گوگل در پیش گرفته و  مشاهده دامنه نوسانات و تغییرات نتایج گوگل  که بسیار سریع و وسیع شده است، به نظر می رسد که عمر سئو تضمینی برای سئو کارهای ایرانی به پایان خود نزدیک می شود .

از طرفی دیگر این می تواند شروع یک تحول بهینه باشد چون کسانی که در این عرصه به فعالیت می پردازند  باید با دید باز و روش های صحیح تری به فعالیت در این زمینه بپردازند. این اتفاق را می توان به فال نیک گرفت و این موضوع باعث خواهد شد که تغییرات وسیع و جالبی از لحاظ سئو در وب ایجاد شود و می توان آن را انقلابی جدید در عرصه وب در نظر گرفت که می تواند فرصت های زیادی را برای رشد و نمو خلاقیت در زمینه ی مهندسی محتوا و وب نگاری به همراه آورد.

شما اولین دیدگاه این مطلب را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *